Starters

4 stappen om je zaak succesvol te lanceren

Je hebt een steengoed idee, het enthousiasme én de zin om een eigen zaak te starten. Kortom, als entrepreneur ben je klaar om de markt te bestormen. Heb je voldoende lef en ambitie om de sprong te wagen? Met dit stappenplan bereid je jezelf alvast optimaal voor.

1. Vraag (veel) feedback

Je hebt lang en goed nagedacht en bent helemaal overtuigd van je idee. Maar weet je ook hoe anderen erover denken? Schrijf jouw businessidee neer in een steengoede pitch en vraag de feedback van familie, vrienden en kennissen. Zij kijken als een doorsneeconsument naar je idee en hebben oog voor de ‘kleinere’ issues. Met die nuttige feedback kun je je idee bijsturen waar nodig. In een pitch vertel je welk probleem je oplost, toon je je passie als startende ondernemer en vertel je een persoonlijk verhaal.

In een tweede feedbackronde kijk je verder dan vrienden en familie. Contacteer specialisten van innovatiecentra om je project af te toetsen. Zij zijn een ideaal klankbord, omdat zij vanuit de praktijk dagelijks businessprojecten een duwtje in de rug geven.

Last but not least is ook de Business Idea Calculator een gebruiksvriendelijke tool om na te gaan of je idee werkt.

2. Maak een doordacht businessplan

Een sterk businessplan opstellen is altijd een goed idee. De coronacrisis heeft aangetoond dat en dergelijk plan – waarin je je strategie aan de doelstellingen koppelt – extra nuttig is, omdat de economische markten en klanten ingrijpend wijzigen. Toon als startende ondernemer dat je de uitdaging durft aan te gaan. Ga aan de slag met de feedback en de kennis van de markt.

Hoe je aan een businessplan begint? Lees het hier.

Wendbaarheid, flexibiliteit en creativiteit zijn sleutelbegrippen bij het opmaken van je businessplan. Dit is immers geen statisch en onveranderlijk document. Wees zo flexibel mogelijk en wees niet bang om je plan bij te sturen op basis van nieuwe kansen en bedreigingen. Op die manier vermijd je dat je onderweg in moeilijkheden komt als de zaken iets minder vlot lopen dan verwacht. En zo kun je blijven groeien en innoveren.

3. Ken je concurrenten én de markt

Als ondernemer wil je je klanten iets unieks aanbieden. Maar hoe zorg je voor een eigen ‘smoel’ van je product of dienst? Voorzie voldoende tijd voor een grondig vooronderzoek: wie zijn je concurrenten? Wat zijn hun sterktes en zwaktes? Op basis daarvan bepaal je je unique selling proposition. Dat kan bijvoorbeeld door je aanbod aan te passen of door een unieke beleving te creëren.

4. Kies het juiste tijdstip

Heb je voldoende raad verzameld? Check! Heb je je idee aangepast aan de verwachtingen? Check! Is je businessplan klaar? Check! Je bent klaar om als ondernemer uit de startblokken te schieten. Starten maar? Zeker! Want ondanks de vele uitdagingen is het misschien net nu het goede moment om je idee om te zetten in een zakelijk succes. Nieuwe maatschappelijke uitdagingen vragen immers frisse en vernieuwende ondernemersideeënNever waste a good crisis, niet?

Zou dit het moment zijn om te starten?