Starters

Een webshop starten, hoe begin je daaraan?

Een online webshop starten bleek het afgelopen jaar voor heel wat winkeliers een cruciale stap. Producten via het internet verkopen zal bovendien een blijver zijn. Maar hoe start je een online webshop? We zetten de cruciale stappen op een rij.

1. Bepaal wat je op je webshop gaat verkopen

Voor je een webshop start is het belangrijk te kijken voor welke producten er een online behoefte bestaat. Om dit te weten te komen kan je een marktonderzoek uitvoeren. Als je een fysieke winkel hebt kan je ook kijken wat goed verkoopt en wat niet. Begin klein, met een beperkt aantal producten waar veel vraag naar is. Daarna kan je stelselmatig het aanbod op je gestarte webshop uitbreiden.

Kies bij voorkeur voor originele producten en zorg ervoor dat je (letterlijk en/of figuurlijk) meer te bieden hebt dan je concurrenten. Laat hierbij professionele productfoto’s maken. Ga je zelf voor deze foto’s zorgen? Hou dan rekening met de tijd die je daarvoor nodig hebt. Koop je daarentegen alles in? Dan moet je een geschikte leverancier vinden. 

2. Bepaal de doelgroep van je webshop

Zodra je weet wat je aanbod is, baken je best meteen goed af wie je potentiële klanten zijn. Zo krijg je een duidelijk publiek voor ogen, wat handig is voor al je communicatie, marketing en strategische beslissingen. Denk eraan dat de doelgroep van je webshop verschillend kan zijn met degene van je fysieke winkel. Hou daarom rekening met het surfgedrag van je publiek.

Tip

Ben je van plan om je eerste stappen als ondernemer te zetten? Met het ING Starters Package zetten we je graag op weg. In dit pakket zit alles wat zelfstandigen en kmo’s nodig hebben gebundeld. Het eerste jaar is het bovendien helemaal gratis. 

3. Stel een degelijk businessplan op

Na de eerste twee stappen doorlopen te hebben is het belangrijk om dit ook effectief op papier te zetten. Zo verplicht je jezelf om bij het starten van de webshop goed na te denken over de kern ervan. Het businessplan voor je e-commerce vormt de leidraad voor al je verdere beslissingen. In een ander artikel gaan we daar dieper op in.

Volgende zaken mogen alvast niet ontbreken in jouw businessplan:

  • Een samenvatting van je bedrijf,
  • een omschrijving van jouw producten en diensten,
  • een analyse van je doelgroep,
  • je troeven (de zogenaamde unique selling points),
  • je operationele en logistieke plan,
  • je marketingplan,
  • je marktonderzoek en concurrentieanalyse,
  • je financiële verwachtingen.

4. Kies je naam en neem een domeinnaam voor je webshop

Bedenk een pakkende naam die gemakkelijk te spellen en te onthouden is. Zorg ervoor dat de vlag de lading dekt. Je publiek moet duidelijk begrijpen welke producten of diensten er in jouw webshop te vinden zijn.

Controleer tegelijkertijd of de bijhorende domeinnaam nog niet bezet is. Je kan de beschikbaarheid van een domeinnaam makkelijk controleren op de officiële website van DNS Belgium, de beheerder van de domeinnamen in ons land. Is jouw gedroomde URL al bezet? Dan kan je de eigenaar contacteren en hem of haar proberen te overtuigen om deze te verkopen. Of je kiest voor een andere domeinnaam om de webshop te beginnen.

5. Kies de hosting en het platform voor je webshop

Van zodra je een domeinnaam hebt voor je website kies je de bijhorende hosting. Concreet is dit een dienst waarbij ruimte op een externe server wordt voorzien, waarop jouw webshop staat. Goed om weten: je kan vaak een pakket aankopen waarbij zowel hosting als domeinnaam inbegrepen is. Op deze manier hoef je zelf verder niets te doen.

Vervolgens kies je de software voor je te starten webshop. Dit wordt ook het contentmanagementsysteem (CMS) genoemd. Een bekend voorbeeld hiervan is WordPress. Daarbij bepaal je ook wie alles gaat maken. Als je zelf de technische kennis hebt, kan je eigenhandig je website opstellen. Overweeg echter ook om het over te laten aan een professionele ontwikkelaar. Door een webshop te laten maken, kan jij je focussen op het promoten van het online winkelen.

6. Kies een logistieke partner

De producten die gekocht worden moeten natuurlijk ook tot bij je klanten geraken. Je kan zelf rondrijden en voor de bezorging zorgen. Handiger is het echter om dit aan een koerierdienst over te laten. Doe grondig research naar de beste partner en vergelijk daarbij zeker de garanties, prijzen en levertijden. Hou ook rekening met andere opties. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld hun pakje ook bij jou komen oppikken.

7. Bepaal het online betaalsysteem

Voor een webshop is het daarnaast bijzonder belangrijk dat je klanten vlot en veilig online kunnen betalen. Kies daarom voor een betrouwbare aanbieder. Controleer zeker ook welke betaalmiddelen worden ondersteund. Consumenten hebben namelijk graag een uitgebreide keuze, inclusief Bancontact, Payconiq en kredietkaarten zoals Mastercard of Visa. Hou zeker ook rekening met wat het online betaalsysteem jou gaat kosten. Bij de meeste aanbieders betaal je een vast maandelijks bedrag, aangevuld met een klein percentage op elke transactie.

8. Zorg ervoor dat je wettelijk in orde bent

Als je een webshop gaat starten ben je officieel een ondernemer. Of je nu reeds een fysieke winkel hebt of niet: wees er zeker van dat al jouw gegevens in de Kruispuntbank van Ondernemingen staan en correct zijn, inclusief je online activiteiten. Neem zeker een goede boekhouder onder de arm en besteed aandacht aan de juridische aspecten van je webshop. Denk bijvoorbeeld ook aan zaken zoals de algemene voorwaarden, het privacybeleid, de contactgegevens en info over leveringen en betaalgegevens. Zorg er ook voor dat dit alles duidelijk op je webshop te vinden is.

9. Hou rekening met je online marketing

Een eigen webshop starten zonder online marketing? De kans is klein dat het veel klanten zal opleveren. Je moet bijvoorbeeld denken aan je positie in de zoekresultaten van Google. Vergeet echter ook sociale media en e-mailmarketing niet. Bekijk de statistieken en verkoopcijfers van je webshop regelmatig.

Hou bij dit alles steeds het profiel van je onderneming in het achterhoofd. Een webshop met kleding maakt op een andere manier reclame dan een online verkooppunt van auto-onderdelen.