Starters

29 December 2017

"Onze bankier belde ons op: ik heb nog geld gevonden voor jullie!"

Dankzij Zerocopy kunnen studenten gratis printen en kopiëren. Of toch als ze bereid zijn om een beetje reclame op hun bladeren toe te laten. Het aantal gebruikers van de dienst stijgt sterk en daarmee neemt ook de behoefte aan kapitaal toe. Gelukkig staan de ‘Innovation Bankers’ van ING klaar om te helpen.

"Aan welk medium besteden jongeren tussen 18 en 25 jaar de meeste aandacht? YouTube? Facebook? Twitter? Instagram? Fout: hun cursussen! Is het dan niet logischer voor adverteerders om daar een plaats in te hebben, in plaats van geld te besteden aan reclame op de sociale media?"

Maxime Carpentier zet enthousiast het bedrijfsmodel van Zerocopy uiteen. Die scale-up, waarvan hij CEO is, drukt gratis cursussen voor studenten in ruil voor gerichte advertenties. Er schuilt iets van een Robin Hood-verhaal achter: "Doordat rijke bedrijven betalen, kunnen studenten hun cursussen laten drukken. Zo wordt studeren toegankelijker."

Fenomenale groei
"In onze doelgroep zijn wij met duizenden afgedrukte documenten de grootste drukker van het land"

De CEO is een van de drie aandeelhouders van Zerocopy. Hij richtte het bedrijf enkele jaren geleden op samen met een oud-studiegenoot. Die verliet het bedrijf ondertussen, waarna zijn aandelen werden overgenomen door Klaus Lommatzsch en Marc Bresseel van marketingconsultant Duval Union.

Als we achterom kijken, valt de fenomenale groei op. En als we vooruitblikken, oogt de toekomst veelbelovend. "Vorige week alleen al hebben zich 1.500 nieuwe gebruikers geregistreerd", vertelt Maxime Carpentier. "We tellen er nu al 80.000 en verwachten dit jaar bijna een verdubbeling. In onze doelgroep zijn wij met duizenden afgedrukte documenten de grootste drukker van het land. Helaas weten te weinig adverteerders en reclamebureaus dat."

Groei financieren
"Een garantie op succes heb je nooit"

Maxime Carpentier koestert internationale ambities, maar blijft voorzichtig. Het financieren van de groei blijft een belangrijke uitdaging. Heel wat start-ups en scale-ups hebben dat probleem, erkent de CEO. Hij is dan ook blij dat hij kan rekenen op de knowhow van Jaime Cuyckens, een van de innovatie-experts van ING.

Hij herinnert zich zijn eerste ontmoeting met de Innovation Banker van ING alsof het gisteren was. Die kwam niet tot stand zoals je zou verwachten: Carpentier is niet zelf naar de bank gestapt, de bankier is bij hem komen aankloppen. "Omar Mohout, die is gespecialiseerd in start-ups en scale-ups, had hem mijn naam gegeven. Jaime belde me op om te zeggen dat ING was gestart met een nieuw concept voor jonge bedrijven, innovation banking, en ons graag als klant wilde."

De start-up ging in op zijn voorstel en Jaime Cuyckens hielp met de voorbereiding van een kapitaalverhoging door de jonge onderneming voor te stellen aan potentiële investeerders. "Een garantie op succes heb je nooit," aldus Maxime Carpentier. "Het is niet omdat je met investeerders een boeiend gesprek hebt, dat ze bereid zijn om de sprong te wagen. Jaime is ons echter ideeën blijven voorleggen en stelde ons uiteindelijk een krediet van ING voor. Dat was een echte blijk van vertrouwen, want start-ups zijn niet onmiddellijk winstgevend. We kregen een krediet van 100.000 euro, ook al wisten we niet precies wat we daarmee zouden doen. Het was een beetje de wereld op z’n kop. Kort nadien belde Jaime me op. In een durfkapitaalfonds had hij 100.000 euro voor ons gevonden! Aan die directe stijl merk je dat hij vroeger zelf ondernemer was."

Maxime Carpentier bracht tot slot het laatste derde deel van de kapitaalverhoging van 300.000 euro in. "Dankzij die financiering hebben we een positieve kasstroom en kunnen we ons bedrijfsmodel verder ontwikkelen. De inbreng van extern kapitaal verliep via achtergestelde leningen, zodat de aandeelhouders de controle over het bedrijf konden behouden."

Belangrijke troef

De volgende stap bestaat erin kapitaal op te halen om te kunnen groeien. Ook daarbij speelt de Innovation Banker een doorslaggevende rol. "Jaime helpt ons om ons financiële plan uit te werken en onze presentatie voor investeerders te verbeteren. Indien nodig doet hij een beroep op andere experts en put hij uit zijn brede netwerk om investeerders te vinden. Heel handig daarbij is een document waarin ING zich ertoe verbindt ons een paar honderdduizend euro te lenen als we een miljoen euro externe financiering vinden. Dat is een belangrijke troef wanneer je investeerders probeert te overtuigen."

Uiteraard leveren niet alle contacten met potentiële investeerders iets op. Maxime Carpentier beschouwt die gespreken echter niet als tijdverspilling. "Integendeel. Ook als we niet meteen tot een akkoord komen, bestaat de kans dat ons gesprek op langere termijn een vervolg krijgt. En als al die chique recepties waar we captains of industry kunnen ontmoeten uiteindelijk nergens toe leiden, hebben we toch een mooie tijd beleefd en lekker gegeten!", besluit hij al lachend.

En nu?

Hebt u een innovatief idee en wenst u begeleiding op maat?