Groei

03 maart 2017

5 adviezen voor een goede start in e-commerce

Tegenwoordig is het mogelijk om overal te verkopen, via een website of sociale netwerken. In België is de onlineverkoop dit jaar met bijna 10% gestegen. Maar hoe start u er best mee? We helpen u verder met de volgende vijf tips.

1. Volg de wettelijke voorschriften op

In 2013 is de Belgische wet op e-commerce gewijzigd om beter aan te sluiten op de realiteit.

Om de consument beter te beschermen, verplicht de wet om wettelijke vermeldingen, precontractuele informatie en een knop met de vermelding ‘bestelling met betalingsverplichting’ op de website weer te geven, waarmee duidelijk wordt gesteld dat de consument op het punt staat een contractuele verbintenis aan te gaan. Om het vertrouwen van de klant te versterken, moet de verkoper ook aan nieuwe verplichtingen voldoen voor het herroepingsrecht, zoals terugbetaling en logistiekbeheer.

Het resultaat? E-commerce doet het goed in ons land met, volgens BeCommerce, meer dan 21 miljoen onlineaankopen in het 3de kwartaal van het jaar 2016, waarvan 64% voor dienstverlening.

2. Uw product is uniek en moet dat blijven

Uw product of dienst moet voldoen aan een aantal criteria :

  • Het product moet eenvoudig kunnen verstuurd, geleverd of gestockeerd worden.
  • Het mag niet breekbaar zijn om klachten te voorkomen (want u valt onder de wet van verkoop op afstand).
  • Uw product is bij voorkeur niet te vinden bij Amazon of een andere grote distributeur: u maakt geen schijn van kans tegen hen in de prijzenoorlog.
  • De brutomarge van uw product moet hoger zijn dan 50 euro, want uw winkel is nog maar een kleine speler op de markt.

Het is ook belangrijk om te investeren in marketing en reclame. Die uitgaven zijn van cruciaal belang zolang uw product niet op de voorpagina verschijnt van een vooraanstaand tijdschrift.

3. Uw website is uw etalage, besteed er dan ook de nodige aandacht aan

Vertrouw de ontwikkeling van uw website toe aan een gespecialiseerd content- managementsysteem. Die softwareprogramma's worden over het algemeen ondergebracht in de cloud en hebben geen onderhoud of specifieke beveiliging nodig.

Prestashop of WooCommerce zijn goede voorbeelden. Zij voorzien een webshop die u kunt vullen met uw producten, productbeschrijvingen en een origineel thema.

Contentmanagers nemen het onderhoud en soms ook de elektronische betalingsoperaties op zich. Sommige internetwinkels maken gebruik van platforms, zoals dat van ING. Een voorbeeld daarvan is het gratis toegankelijke Magento.

4. Uw e-commercewebsite heeft een specifiek businessplan

Uw e-commercewebsite heeft zijn eigen kernwaarden. Zo wordt uw omzet berekend op basis van het conversiepercentage van prospect tot klant. E-commerce is geen warenhuis waar verkopers klanten kunnen aanspreken en overtuigen. Daardoor gaat slechts 0,5 tot 5% van de bezoekers over tot aankoop, tegenover bijvoorbeeld 28,5% in de voedingsmiddelensector.

U moet ook, los van de brutomarge, een schatting maken van de gemiddelde boodschappenmand (= gemiddeld aankoopbedrag op de website). De vaste lasten zijn ook anders dan in een fysieke winkel. Die moeten worden weergegeven in uw businessplan. U moet rekening houden met de kosten van klantenservice voor o.a. verzendingen, ruilen, onderhoud en beveiliging van uw e-commerce website.

Checklist van het perfecte e-commerce businessplan

Uw businessplan moet het volgende bevatten:

  • een samenvatting, een beschrijving en uw financieel plan: begin met een korte samenvatting om de aandacht van de lezer te trekken, gevolgd door een beschrijving van de sterke punten waarmee u succes zult boeken. Het financiële gedeelte moet goed worden onderbouwd om uw investeerders te overtuigen. Evalueer de actuele waarde van de onderneming en de groei in de komende jaren.
  • een marktonderzoek: dit verzekert uw geldschieters ervan dat de markt waarop u zich richt bestaat, en over groeipotentieel beschikt op middellange en lange termijn.
  • uw commerciële- en marketingstrategie: vermeld uw verkoopprognoses en beschrijf uw methodes voor klantenwerving. Nadat u uw marktpositie hebt gedefinieerd is het zaak een marketingstrategie op te stellen om u te onderscheiden van de concurrentie. Communicatie is ook van essentieel belang: maak gebruik van sociale media, banners, en niet te vergeten marketingcontent (blog, SEO enz.).
5. De bezorging moet eenvoudig, goedkoop en gepersonaliseerd zijn

Denk na over de logistiek en levermethodes voordat u uw project opstart.

Een snelle en gratis bezorging is de norm bij onlineverkoop.; Maar niet alle internetwinkeliers beschikken over dezelfde middelen als Amazon en Alibaba, en zeker niet vanaf het begin. Wees gerust: uw klanten kunnen hiervoor begrip opbrengen wanneer u de nadruk legt op een sterkte waaraan grote webwinkels niet kunnen tippen, zoals bijvoorbeeld ambachtelijkheid.

Goed om weten!

Hoge verzendkosten zijn een belangrijke oorzaak om een onlineaankoop op het laatste moment stop te zetten (in 53% van de gevallen volgens een onderzoek). Anderzijds heeft gratis levering bij bestellingen met een geringe waarde een negatieve impact op uw marges. Daarom raden wij aan om uitsluitend gratis te leveren vanaf een welbepaald bedrag dat voor u aanvaardbaar is. Uw doelstelling is immers winst maken en zo spoort u de klant aan om meer te kopen. Onderhandel ook eerst uw tarieven met verschillende dienstverleners en transporteurs om de verzendkosten te vergelijken.


Logistiek is ook een kwestie van gezond verstand. Probeer het gewicht van de verpakking te verminderen om de verzendkosten te beperken! Maar zorg wel voor een stevige verpakking (u bent namelijk aansprakelijk voor een beschadigd pakket).

Om een goede indruk te maken op uw klant, kunt u stalen toevoegen bij uw verzendingen of een korting aanbieden op een volgende bestelling. Door de pakketten een extra touch te geven met een kort briefje, een tekening of een smiley, maakt u uw product nog iets persoonlijker. Weet dat bezieling en persoonlijkheid van essentiële waarde zijn als verleidingsmiddel en dat het behouden van een klant vijf keer goedkoper is dan het werven van een nieuwe klant!

Nu is het aan u!

U wilt een webshop ontwikkelen? ING heeft een evenement georganiseerd waarop alle belangrijke spelers aanwezig waren. Hier vindt u de presentaties van de sprekers. Voor meer informatie kunt u gerust contact opnemen met een ING-adviseur.