Starters

1 december 2017

Joris Van Der Gucht van Silverfin focust op omzet

Het Gentse bedrijf Silverfin geeft accountants een digitaal platform om dossiers snel en efficiënt op te volgen en de rapportering te automatiseren. Op vier jaar tijd groeide de tech start-up uit tot een onderneming van meer dan vijftig werknemers, actief in verschillende landen. "Van bij de start waren we erg gefocust op omzet, waardoor investeerders snel overtuigd waren", vertelt CEO Joris Van Der Gucht tijden de ING Inspiration Tour. Een opmerkelijk succesverhaal over disruptie, commerciële focus en een sterk team.

Silverfin is een digitaal accountancyplatform dat de opvolging en rapportage van dossiers voor een groot stuk automatiseert. Hierdoor besparen accountants en financiële dienstverleners heel wat tijd en kunnen ze zich focussen op actieve dienstverlening en advies voor hun klanten.

"De accountancy-wereld is traditioneel een sector waarin er erg reactief wordt gehandeld", vertelt Van Der Gucht. "Als je als klant advies wil krijgen, moet je ernaar vragen. Er wordt gewerkt van kwartaalaangifte naar jaarafsluiting, waardoor bedrijven niet geholpen worden met de problemen waarmee ze vandaag geconfronteerd worden." Silverfin wil dit patroon doorbreken. Zo kunnen accountants evolueren naar een centrale rol als business coach en bedrijven doorheen het hele jaar ondersteunen en adviseren.

Recurrente business met commerciële focus

"Ik kom zelf uit de accountancywereld", vertelt Van Der Gucht. "Ik merkte dat er nog heel veel manueel werk werd verricht: cijfers overtikken, data overbrengen van de ene software naar de andere, aanleggen van aparte spreadsheets, enz. Dat kon volgens mij veel efficiënter." Toen hij in contact kwam met ontwikkelaar Tim Vandecasteele ging het plots snel. "We gingen samen aan de slag en na zes maanden kreeg Silverfin meer en meer vorm", aldus Van Der Gucht. Dat er vraag was naar een online platform voor accountants van de toekomst bleek uit het onmiddellijke succes van Silverfin.

Groeien op basis van omzet
Het succes van Silverfin is niet gebouwd op basis van externe kapitaalverschaffers, maar op basis van omzet

Begin 2016 haalde het bedrijf een beperkte financiering op met participatie van onder meer Jurgen Ingels. Nog geen acht maanden later werden ze door het gerenommeerde Index Ventures uitgenodigd in Londen. Een succesvolle investeringsronde leverde Silverfin 4 miljoen euro kapitaal op. "Omdat we toen al mooie opbrengst- en winstcijfers konden verleggen, ging dit verrassend eenvoudig", vertelt Van Der Gucht. "Heel wat jonge start-ups broeden lang op een idee in de hoop hiermee de nodige investeerders aan te trekken. Wij hebben er bewust voor gekozen om zo snel mogelijk een stevige klantenbasis op te bouwen op basis van een recurrent businessmodel. De verkoop sloeg snel aan en we zijn elk jaar sterk gegroeid." Het succes van Silverfin is niet gebouwd op basis van externe kapitaalverschaffers, maar op basis van omzet. Daarmee is het geen typische start-up.

Tip voor bedrijfsleiders: stel je rol in vraag
Als oprichter en bedrijfsleider moet je jezelf en je rol binnen het bedrijf continu in vraag stellen

Eind vorig jaar klokte Silverfin af op een omzet van 2,4 miljoen euro, een verdrievoudiging tegenover 2015. Het gaat dus hard voor Silverfin. Op vier jaar tijd zijn ze uitgegroeid van een tweemansbedrijf naar een team van meer dan vijftig mensen. Zo’n snelle groei brengt heel wat uitdagingen met zich mee. "De laatste vier jaar zijn erg intens geweest", zegt Van Der Gucht. "Van in het begin hebben we een goede basis gelegd en ervoor gezorgd dat onze structuur en het platform zelf flexibel en schaalbaar waren. In combinatie met een sterk team heeft dit geleid tot die onverwacht snelle groei. Als oprichter en bedrijfsleider moet je jezelf en je rol binnen het bedrijf continu in vraag stellen. In de begindagen was ik dag en nacht op de baan om klanten en prospecten te bezoeken. Vandaag spreek ik vooral met de mensen binnen onze organisatie."

Opstarten is makkelijk, schalen is moeilijk
In mijn ondervinding is een bedrijf opstarten makkelijker dan het opschalen

Een startend bedrijf dat snel groeit krijgt vroeg of laat af te rekenen met groeipijnen. Het is de taak van de bedrijfsleider om hier een antwoord op te bieden. "Als sterk groeiende onderneming word je bijna dagelijks geconfronteerd met vraagstukken en uitdagingen. Om mensen geëngageerd te houden, moet je deze zaken aanpakken. Transparante communicatie is vandaag erg belangrijk in onze organisatie. Ik probeer zoveel mogelijk te luisteren naar wat er leeft bij onze mensen, ook bij diegenen die je minder goed hoort roepen."

"In mijn ondervinding is een bedrijf opstarten makkelijker dan het opschalen. Je moet leren om de dingen uit handen te geven. Het zijn immers de werknemers die je bedrijf schalen. Daarom is het belangrijk dat zij de nodige vrijheid krijgen."

Investeren in sterk management

De controle behouden is cruciaal voor elke onderneming. Van Der Gucht merkte dat het door de snelle personeelsgroei moeilijker werd om iedereen gefocust te houden. "Begin dit jaar zaten we nog met twintig personen in dezelfde ruimte. Tim en ik kenden iedereen zeer goed. Vandaag zitten we met meer dan vijftig mensen verdeeld over twee vestigingen in Gent en Londen. Dan wordt het moeilijk om controle te behouden. Daarom hebben we dit jaar geïnvesteerd in een managementlaag. We hebben een aantal mensen met ervaring in onze organisatie geschoven om de communicatie en aansturing te verbeteren. Dat is ons gelukt zonder de bestaande cultuur te breken en zonder de toekomstige opportuniteiten voor ambitieuze medewerkers te breken."

Tips voor ondernemers

Enkele ondernemerstips van Joris Van Der Gucht:

  • Tracht zo snel mogelijk omzet te genereren.
  • Luister eerst naar wat klanten te zeggen hebben alvorens je product of dienst op grote schaal uit te rollen.
  • Stel jezelf als bedrijfsleider continu in vraag.
  • Zet in op een goede communicatie, zowel intern als met klanten en partners.
Nog meer tips nodig?

Wilt u ook een innovatieve start-up lanceren en profiteren van begeleiding op maat?