Groei

2 februari 2017

Hoe een sterk merk opbouwen?

In een ultradigitale wereld waar er van overal concurrentie komt, is het niet gemakkelijk om op de voorgrond te treden en het verschil te maken. Het komt er vooral op aan uit te zoeken wie uw klanten zijn en hen een totaalervaring te bieden.

Een paradoxale wereld
De consument heeft vandaag de dag veel meer macht

De wereld van vandaag is op zijn minst paradoxaal. Nog nooit was het zo makkelijk om te innoveren. Maar tegelijkertijd worden merken almaar afhankelijker van de consument die daardoor veel meer macht krijgt. En sterke merken als Uber, Facebook of Airbnb spelen die macht uitstekend uit. Die drie machtige bedrijven hebben een gemeenschappelijk kenmerk: ze bezitten ze bezitten niets, opnieuw een grote paradox. Uber heeft het grootste taxinetwerk zonder ook maar één taxi te bezitten. Hetzelfde geldt voor Airbnb en zijn kamers. Facebook is het grootste medium, maar maakt geen content aan. Die “veruberisering” is vreselijk verwarrend voor de concurrentie.

Opvallen is de boodschap

We zijn altijd en overal online, waardoor we overspoeld worden met informatie. Zo erg zelfs dat we de grootste moeite hebben om er onze aandacht bij te houden. Dat is de eerste uitdaging van de merken. Hoe laat u van zich horen te midden van al dat lawaai? Hoe kunt u de aandacht van de consument, het allerkostbaarste goed tegenwoordig, trekken? We gaan ervan uit dat een merk of informatie vandaag zes of zeven seconden krijgt om de consument of lezer te overtuigen. Het is dan ook niet genoeg om een mooi merk te zijn, een prima product aan te bieden of een tof logo te hebben: u moet opvallen.

Een eerste manier om dat te bereiken: Wees eenvoudig in een wereld waarin alles in elkaar lijkt te vloeien. Less is more! Bied weinig producten en dus weinig verschillende prijzen aan. Het mooiste voorbeeld van die eenvoud is uiteraard Apple. Of Lidl, in België de nummer 1 op het gebied van de verhouding tussen rentabiliteit en eenvoud.

2 belangrijke determinanten: beleving en kwaliteit

Een ander zeer belangrijk gegeven in de economische wereld van vandaag: er is maar één grote speeltuin, waar alles erg snel gekopieerd wordt. Kortom, iedereen kan om het even wat doen. Geen enkele technologie is nog onbereikbaar. Het verschil tussen uw producten en die van uw concurrent zit dus in de beleving van uw merk. Wat doet u om uw consument enthousiast te maken? Die ervaring is voor iedereen anders. Zoals bij de prijs bijvoorbeeld. Duurder zijn dan de concurrentie is op zich geen probleem als u uw consument een aangename of prikkelende ervaring kunt bieden. Uiteraard moet u de consument ook wel geven wat u beweert te geven. Met een goed product komen is heel belangrijk. Want er is niets erger dan goede marketing voor een slecht product. Dan ziet u uw klant nooit meer terug!

Emoties opwekken

Waarom zijn de grote merken groot? Omdat ze geen producten verkopen. Ze verkopen emoties, ervaringen. En die emotie wordt dan het merk. Het is de emotie die blijft hangen bij de consument. Nike verkoopt geen loopschoenen maar een complete loopervaring. U koopt geen Harley-Davidson, maar wordt een avonturier! De belangrijkste les om te onthouden: wat u zegt is niet het belangrijkste. Wat telt, is wat de klant zegt.

Creëer inhoud voor 4 sleutelmomenten

Als merk moet u inspelen op vier sleutelmomenten:

  1. het besef bij de consument dat u bestaat

  2. het feit dat hij overweegt om u te kopen

  3. de aankoop zelf

  4. de ervaring van de consument met uw product


Het is dus essentieel om de vier momenten goed aan te pakken en content voor te stellen voor die momenten. Content die bovendien strookt met datgene waar u voor staat en die uw waarden getrouw weerspiegelt.

Vandaag hebben maar weinig ondernemers een budget dat groot genoeg is om indruk te maken met grote reclamecampagnes. U moet dus creatief zijn en digitale middelen inzetten om de aandacht van uw publiek te trekken. Zo zorgt u er ineens voor dat het publiek zelf uw merk kan promoten. Facebook, Instagram, blogs, newsletters, wedstrijden en een snelle en klantgerichte service na verkoop zijn allemaal middelen daarvoor. Maar de content omvat ook uw verkooppunten en hoe ze bij de klant ervaren worden, kortom: de indruk die de klant van uw merk krijgt.

Een sterk merk begint en eindigt bij de klant

De klant goed kennen is uiteraard het fundament voor een merk. Enkel zo kan het inspelen op wat klanten verwachten en er voor hen zijn op de vier sleutelmomenten. Het is dus belangrijk dat u zich de juiste vragen stelt: wie zijn mijn klanten? Wat is mijn werkgebied? Wie zijn mijn concurrenten? Hoe maak ik het verschil? En uit het antwoord op die vragen volgt dan al de rest…

Meer weten?

Hoe kun je je marketingstrategie opbouwen?
Ontdek de antwoorden van Inge Ampe, experte bij ING

Het belang van een marketingstrategie

En nu?