Starters

4 oktober 2017

Timing en flexibiliteit: de sleutels voor een geslaagde start-up

Het starten van een eigen bedrijf begint bij een goed product en een betrouwbare service. Maar uw succes wordt ook bepaald door op minder meetbare zaken zoals consumentenverwachtingen en de juiste timing. Het zijn stuk voor stuk belangrijke zaken die bijdragen aan een geslaagde start op lange termijn.

Net als Archimedes in zijn bad, hebt u misschien wel ‘Eureka’ geroepen in de overtuiging dat u een gouden idee in handen hebt om een eigen bedrijf te starten. Gefeliciteerd! Nu moet u een prototype voor uw product ontwerpen of verschillende scenario's voor uw service op poten zetten. U bent al op de goede weg, maar hoe weet u zeker dat uw project klaar is om op de markt gebracht te worden? U kunt uw project in verschillende stappen consolideren. Wij sommen ze voor u op.

Laat uw project toetsen

Hoe goed doordacht uw project ook mag zijn, er is altijd een risico dat het bij een idee blijft als het op een zeker ogenblik niet aan de werkelijkheid van de markt wordt getoetst. Er zijn meerdere mogelijkheden om het aan een ruwe test te onderwerpen

De eerste is uiteraard om een beroep te doen op familie en vrienden. Dit is de eerste kring. Deze zal de vinger leggen op eventuele tekortkomingen en die ‘kleine’ dingen die het enthousiasme van de doorsneeconsument zouden kunnen temperen.

Vervolgens is het belangrijk om de kring te vergroten. In innovatiecentra kunt u een project laten toetsen door mensen die dagelijks projecten vooruithelpen omdat ze naar hun idee levensvatbaar zijn. U kunt er ook gebruikmaken van digitale middelen om bijvoorbeeld een website of een Facebookpagina te ontwerpen die de toekomstige activiteit van uw bedrijf bekendmaakt. Op die manier wekt u meteen de interesse van de toekomstige consumenten.

Wees flexibel

Een bedrijfsproject is een beetje zoals een baby. Iedereen is ervan overtuigd dat zijn of haar baby de mooiste is. Toch zijn er altijd een paar 'spelbrekers’ die hem komen bewonderen en roet in het eten strooien. Hoewel dit in eerste instantie vervelend lijkt, is het verstandig om naar hen te luisteren. Probeer met hun commentaar, voorstellen en andere opmerkingen in het achterhoofd zo flexibel mogelijk te zijn en pas uw project aan zodat dit met de werkelijke verwachtingen overeenkomt.

In Brussel bijvoorbeeld zorgen de bedenkers van allerlei soorten bier ervoor dat ze hun nieuwe brouwsels laten proeven om te kijken of de klant ze ook kan waarderen. De opmerkingen over de bitterheid, sterkte of volheid maken het mogelijk om de verwachtingen van de consument beter in te schatten.

Door flexibel te zijn wat het aanpassen van het oorspronkelijke project betreft, is het mogelijk om de grootste groep consumenten te bereiken.

Kies de juiste timing

Succes bij het starten van een eigen bedrijf is zeer vaak - om niet te zeggen altijd - een kwestie van timing. Om bij het voorgaande voorbeeld te blijven: met het op de markt brengen van een kerstbier in de maand juni is het risico op een teleurstelling groot. Dit geldt ook voor alle andere projecten. De perfecte timing is er een die het juiste seizoensgebonden karakter en de consumentenverwachting weet te combineren. En dat is exact waarmee u uzelf kunt onderscheiden ten opzichte van het algemene aanbod op de markt.

Een voorbeeld

Als Passwordbox een oplossing voorstelt om uw verbindingen te beveiligen, surft de onderneming op de ontwikkeling van mobiele verbindingen. Omdat diezelfde onderneming niet op haar lauweren kan rusten, getuigt ze tegenwoordig van flexibiliteit en ontwikkelt ze een nieuw product waarmee identificatie met een digitale afdruk of door gezichtsherkenning mogelijk is. Ze heeft een website ontwikkeld waarin het concept wordt uitgelegd en met enkele doeltreffende call-to-actions de interesse van het publiek voor deze nieuwe service gepeild kan worden.

In het kort

Een eigen bedrijf starten is beslist een van de spannendste momenten in uw leven. Als u één advies ter harte moet nemen, dan is dit wel: laat u begeleiden door deskundigen, ieder op hun eigen terrein, en luister naar de verwachtingen, behoeften en opmerkingen van doorsneeconsumenten.

En nu?

U start uw eigen bedrijf of begint als zelfstandige?