Starters

23 oktober 2017

Vier originele tips om als ondernemer uw grenzen te verleggen

Stefan Grosjean is een ondernemer met een hoek af, en dat zegt hij zelf. Hij bouwde EnergyICT uit tot één van de drie grootste spelers ter wereld. In 2009 verkocht hij het bedrijf dat gespecialiseerd is in software voor slimme elektriciteitsnetwerken en slimme meters aan het Luxemburgse Elster. Daarna richtte hij Smappee op. Stefan Grosjean is anders, eigenzinniger en succesvoller dan anderen en ook de tips die hij deelt zijn net dat tikkeltje 'anders'.

Wat doet Smappee?

Smappee moedigt duurzaam energieverbruik aan door zijn gebruikers te stimuleren om energie te besparen. Slimme monitors analyseren hoeveel elektriciteit, zonne-energie, gas en water u verbruikt. Zo krijgen gebruikers meer inzicht en gedetailleerde facturen. Smappee is het eerste tool die via een app in real time anytime & anywhere meet welke apparaten de grootste energievreters zijn. Smappee kan het energieverbruik automatisch bijsturen, en de vraag naar energie in huis aanpakken.

Les 1: Spiegel u aan rolmodellen die de wereld veranderen

"Een grote inspirator van mij is Jules Verne", begint Stefan Grosjean. "Hij legde de lat voor zichzelf enorm hoog. Waarom ook niet? Alle grote uitvindingen zijn gedaan door mensen die dingen uitprobeerden die tot dan toe onmogelijk of ondenkbaar leken. Ondernemers moeten hoog durven te mikken."

Alle grote uitvindingen zijn gedaan door mensen die dingen probeerden die tot dan toe onmogelijk leken

"Er is nood aan moonshoots", laat Stefan Grosjean zich ontvallen. Hiermee verwijst hij naar ambitieuze, baanbrekende projecten zonder zekerheid op winst. Dat begrip is niet het enige wat hij aan Steve Jobs, een ander rolmodel van hem, ontleend heeft. Hij streeft er in zijn projecten naar ‘to connect the dots’, ook een van Jobs’ andere richtlijnen, en raadt het ook iedere ondernemer aan: zoek naar een originele combinatie van schijnbaar doodgewone sterktes."

Er is nood aan kathedraaldenken

"Vandaag is er in mijn ogen grote nood aan kathedraaldenken", gaat Stefan Grosjean verder. "We mogen niet bang zijn om grootst te denken en enorme projecten te starten. Toen Elon Musk geopperde om dat we de planeet Mars kunnen koloniseren, vond ik dan ook fantastisch. Zij het met mixed feelings: we mogen de exploitatie van onze planeet niet exporteren naar het heelal." Ook naar Elon Musk en Tesla, de wetenschapper die zijn naam gaf aan Musks bekendste merk, kijkt Stefan Grosjean op.

Een kijkje in het hoofd van Stefan Grosjean

Om beter te begrijpen waar Stefan Grosjean voor staat, kunt u zijn Smappee-blog erop nalezen. Daarin ontpopt hij zich als ondernemer met lef en idealen.

Les 2: Volg een leerschool bij een (ondernemers-)bedrijf

"Ik denk dat grote ideeën een stevige fundering nodig hebben. Niet iedereen moet meteen ondernemer worden. Het bedrijfsleven en alles wat daar bij komt kijken, leert men op school niet kennen. Er worden wel pogingen ondernomen om het onderwijs meer op het bedrijfsleven af te stemmen, maar er blijft een brede kloof gapen tussen de schoolbanken en het werkenleven. Die is niet zomaar te overbruggen."

Ik ben blij dat ik eerst een paar jaar in loondienst heb gewerkt

Stefan Grosjean heeft zelf ook enkele jaren in dienstverband gewerkt. "Na mijn legerdienst ben ik als werknemer begonnen bij Devlonics. Ik heb daar enorm veel geleerd. Werken bij een ander bedrijf is voor ondernemers van goudwaarde, ook vandaag nog. Op mijn 28ste en na het behalen van een MBA bij Vlerick vond ik het tijd om op eigen benen te staan. Ik ben blij dat ik eerst een paar jaar in loondienst heb gewerkt."

Les 3: Beperk de risico’s in plaats van ze op te zoeken

"Ik hoor vaak dat ondernemers mensen zijn die enorme risico’s durven nemen, maar dat klopt volgens mij niet. Een ondernemer is geen durfal. Ik heb geleerd dat succesvolle ondernemers vooral sterk zijn in het bedenken van mogelijke scenario’s en in het incalculeren van wat die allemaal teweeg kunnen brengen. Dat is ook in de verschillende fases van mijn parcours het geval geweest."

Stefan Grosjean geeft een voorbeeld: "Na eerst durfkapitaal te hebben opgehaald voor EnergyICT in 2005, heb ik een management buyout gedaan omdat de durfkapitalisten na zeven jaar weer uit het bedrijf wilden stappen. Daarvoor moest ik enkelen miljoenen euro’s lenen. Dat is niet niets, maar die financiering zou ik nooit gekregen hebben als de financiers niet inzagen dat het om een berekend risico ging."

Smappe in cijfers

Smappee is opgericht in 2012 en nu al één van de topspelers uit de cleantechsector. Het bedrijf levert zijn toestelletjes al in 80 landen. De verkoop is goed op weg richting 100.000 toestellen. Eind april 2017 werd het bedrijf opgenomen in de Red Herring Top 100 Europe, een prestigieuze lijst die de meest beloftevolle technologiebedrijven van Europa in de spotlights zet.

Les 4: Gebruik een hulpmiddel om de juiste focus te bewaren

"Focus houden is enorm belangrijk om succesvol te ondernemen. Een bedrijf moet altijd naar bepaalde doelstellingen werken", gaat zegt Stefan Grosjean. "Wanneer u funding ophaalt die u in staat stelt om zes maanden voort te doen, moet u echt zorgen dat er na die zes maanden voldoende recurrente inkomsten zijn."

"Om mijn focus op de doelstellingen te houden, maak ik gebruik van de darumapop. Dat is een Japans visueel hulpmiddel om resultaten te behalen. U kleurt de pupillen van de pop zelf in. Eén wanneer u uw doel stelt en één wanneer uw doel verwezenlijkt is. Het blinde oog moet u dus herinneren aan het nog niet bereikte doel en u zo tot actie aansporen."

Stefan Grosjean stelde zichzelf enkele opvallende doelen: "Nadat ik in New York de Apple Store had bezocht, stelde ik mij tot doel om de producten van Smappee ook via dat kanaal te verkopen. En daarvoor moest ik dus bij de top van Apple geraken en hen overtuigen. Terwijl anderen misschien zouden zeggen dat dit een veel te wilde droom is, ben ik ervoor gegaan. Het is me bovendien ook gelukt om die waar te maken."

Een roadshow met een Hoek Af

Stefan Grosjean is één van de Hoek Af-ondernemers die te gast zijn op de rondreizende roadshow ‘Je moet wel een hoek af hebben’, georganiseerd door ING & Hoek Af. Er zijn roadshows in Vlaanderen en Brussel op 24 oktober, 6, 27 en 28 november.

ING-genodigden kunnen gratis deelnemen.

Inschrijven kan via www.hoek-af.be/roadshow

Hebt u ook een Hoek Af?

Droomt u ervan om uw eigen zaak te starten en zelfstandige te worden?