Mijn zaak

Welke auto kies je best voor je bedrijf?

Diesel, benzine, hybride of volledig elektrisch? Die keuze is steeds minder een hersenbreker als je een nieuwe wagen kiest voor je bedrijf. Volledig elektrisch wordt financieel en fiscaal de meest interessante keuze.

Benzine blijft voorlopig populairst

In 2021 schreven Belgische ondernemers samen bijna 6 op de 10 nieuwe auto’s in. Ze kozen daarbij vaker voor elektrische auto’s dan particulieren. Zo zijn 9 op de 10 volledig elektrische auto’s en hybride stekkerauto’s  in ons land vorig jaar ingeschreven door ondernemingen en zelfstandigen. Dat blijkt uit cijfers van Febiac.

In 2021 was een derde van de nieuw ingeschreven wagens door bedrijven volledig of deels geëlektrificeerd:

  • 8,6% volledig elektrisch
  • 18,9% hybride met een stekker
  • 4% hybride zonder stekker

Benzinewagens blijven met zo'n 38% nog steeds de populairste keuze voor bedrijven. Daar zijn goede verklaringen voor, zoals de lagere aankoopkost en praktische overwegingen (makkelijk en snel tanken, geen eigen laadpaal installeren, elektrisch rijden vergt aanpassingen, enz). Daarnaast voelen ondernemers het fiscaal verschil tussen elektrisch en benzine (voorlopig) nog (te) weinig. Het aantal nieuw ingeschreven dieselwagens (iets meer dan 30% in 2021) toont daarentegen al jaren een fors dalende trend.

Waarom wordt elektrisch rijden populairder bij ondernemers?

1. Fiscale veranderingen

Wellicht dé belangrijkste reden waarom we de komende jaren meer elektrische voertuigen op de Belgische wegen zullen zien, is de fiscaliteit. Het fiscale voordeel verdwijnt namelijk voor nieuw ingeschreven auto’s met een verbrandingsmotor.

De aanschafkosten voor een bedrijfswagen zijn vandaag fiscaal aftrekbaar, net als de bijkomende kosten (brandstof, verzekeringen, onderhoud, …). Maar dat voordeel verdwijnt voor nieuw ingeschreven auto’s met een verbrandingsmotor.

  • Diesel- en benzinewagens én hybrides die tussen juli 2023 en december 2025 worden besteld, genieten nog van een overgangsregeling tot 31 december 2027
  • Maar voor wie vanaf 2026 een wagen met een verbrandingsmotor aanschaft, verdwijnt het fiscale voordeel volledig.

Voor volledig elektrische auto’s blijft de levenslange aftrekbaarheid van 100% wel behouden, al zal ook die op termijn ook lager worden. De aftrekbaarheid van koolstofvrije wagens zal tussen 2027 en 2031 afgebouwd worden naar 67,5%.

Ook goed om weten: ondernemingen kunnen heel wat belastingvoordelen opstrijken met de installatie van laadstations. Er geldt een volledige aftrek vanaf aanslagjaar 2022. Vanaf 2030 wordt ook deze onbeperkte aftrek afgeschaft en vervangen door een vast aftrekpercentage van 75%. Ondernemingen die tot en met 31 augustus 2024 investeren in publiek toegankelijke laadpalen, hebben ook recht op een verhoogd afschrijvingspercentage. Als de investering plaatsvindt in 2022 kan de investering voor 200% worden afgeschreven. Nadien (tot en met 31 augustus 2024) zakt dit afschrijvingspercentage tot 150%.

Ook tussen andere vergelijkbare modellen bij andere merken is er nog een groot verschil in de aankoopprijs. Toch daalt het prijsverschil op langere termijn, onder meer door de lagere productiekosten voor batterijen. En naarmate er meer concurrentie komt en fabrikanten meer schaalvoordelen boeken, zal dat verschil nog verder krimpen.

4. Lening en verzekering zijn goedkoper

Wie een elektrische wagen koopt, kan betere voorwaarden krijgen voor zijn lening. Hetzelfde geldt voor de verzekering, al zal de hogere aankoopprijs er verhoudingsgewijs wel toe leiden dat de premie niet lager zal zijn dan bij een traditionele auto.  

5. Restwaarde

De voorbije jaren kwamen er steeds meer tweedehands elektrische wagens op de markt. Hun restwaarde ligt gemiddeld hoger dan bij dieselwagens en komt in de buurt van de restwaarde van benzinewagens. De restwaarde wordt voor een groot stuk bepaald door de staat van de batterij, want dit is een prijzig onderdeel. Uit een analyse van 6.300 elektrische wagens blijkt de capaciteit na 6 jaar met 12% gedaald te zijn. Dat levert nog steeds een aanvaardbaar bereik. Bovendien bieden bijna alle merken een garantie op de batterij als die na een aantal kilometer of jaren onder de capaciteit zakt. Het is wel belangrijk om te weten dat elke verbeterde technologie en uitvoering de waarde van de oude versies doet dalen. Daar valt - net als bij elke auto - niet aan te ontkomen.

Samengevat?

Een diesel-, benzinewagen of hybride aankopen levert vandaag al wat minder fiscale voordelen op dan een volledig elektrische wagen. De komende jaren zal het fiscale verschil nog groter worden. Tegelijk zal het prijsverschil tussen elektrische wagens en benzine wellicht verder dalen, en breidt de keuze uit. Dat zorgt ervoor dat de keuze voor een nieuwe diesel, benzine of hybride de komende jaren minder vanzelfsprekend zal worden.

Welke wagen je ook kiest, bij ING zit je goed