DAGELIJKS BEHEER

29 september 2017

5 zorgen die iedere ondernemer heeft en hoe u ze oplost

Als ondernemer staat u dagelijks voor heel wat uitdagingen. Niet alleen moet u ervoor zorgen dat uw klanten gelukkig blijven, ook moet u zich bekommeren om allerhande administratie. Welke zijn nu de 5 grootste zorgen van iedere ondernemer en hoe lost ook u ze op? U leest het hieronder.

1. Hoe vind ik de tijd om al mijn werk klaar te spelen?

Time management is een heikel punt voor menige ondernemer. Bent u ook een manusje van alles? Dan kunt u waarschijnlijk bevestigen dat u zich dikwijls zorgen maakt over deadlines en die honderden dingen die u tegelijk moet doen.

Uw oplossing: automatiseer repetitieve taken! Denk aan een CRM-oplossing voor projectplanning zoals Teamleader en facturatietools waaronder ING Invoice Solutions. Zo spaart u al een berg tijd uit!

2. Moet ik alles zelf doen?

Bij time management hoort ook werk outsourcen. Of u nu consultant of vakman bent: u kúnt niet alles zelf in orde brengen.

Uw oplossing: als de zaken goed gaan en u heeft het te druk, dan loont het de moeite om extra personeel in te schakelen. Daarbij gaat u idealiter niet over één nacht ijs. Hier vertellen we u waar u op moet letten als je extern talent in huis neemt! Ten tweede kunt u natuurlijk ook een stuk van uw administratie uit handen geven. Een goede boekhouder vereenvoudigt het leven van elke zelfstandige!

3. Waar moet ik in hemelsnaam klanten vinden?

Klanten komen helaas niet uit de lucht gevallen. Heel wat zelfstandigen breken dan ook het hoofd over waar ze die vinden.

Uw oplossing: wees aanwezig op de juiste plaats. Bezoek enkel netwerkevenementen als ze opportuun lijken. Raadpleeg vooraf welke namen zich hebben ingeschreven en kijk of de profielen uw diensten zouden kunnen gebruiken. En ook online moet u op de juiste platformen in de kijker lopen. Informeer bij een agentschap of freelancer naar de adverteermogelijkheden op Google om potentiële klanten naar uw bedrijf te trekken. Bent u actief in de digitale sector? Registreer je dan op bijvoorbeeld LinkedIn en leer interessante namen uit je netwerk kennen.

4. Wat gebeurt er met mijn zaak als ik op reis ga?

Vakantie mag dan soms zeldzaam lijken voor het gros van de zelfstandigen: toch heeft u die nodig. Meer nog, af en toe herbronnen komt uw business waarschijnlijk ten goede. 14 daagjes ertussenuit knijpen hoeft niet te betekenen dat uw bedrijf "plat" ligt.

Uw oplossing: voorzie back-up. Ga een partnership aan met een sectorgenoot die alles opvangt in uw afwezigheid. Moeilijk te vinden? Steek dan een extra tandje bij voor én na uw reis. Laat uw klanten tijdig weten dat u op reis gaat zodat ook zij voorzien zijn op uw out of office. Zo komt niemand voor verrassingen te staan!

5. Wat als mijn klanten te laat betalen?

Het merendeel van de freelancers en ondernemers krijgt vroeg of laat te maken met wanbetalers. Erg vervelend, want een gezond bedrijf is het resultaat van een goede cashflow.

Uw oplossing: communiceer duidelijk over uw betaaltermijnen (desnoods aan de hand van een facturatietool) en verstuur tijdig aanmaningen. U kunt ook een beroep doen op een advocaat om algemene voorwaarden te laten opstellen. Dan kunt u gerechtelijke actie ondernemen moest het ooit écht mislopen.