Innovatie

4 november 2016

Een innovatief succesverhaal

Eric Kenis spreekt met Wouter Uten, oprichter van UgenTec

Als succesvolle ondernemer en oprichter van UgenTec , een bedrijf dat revolutionaire software voor automatische DNA-analyse aanbiedt, heeft hij er heel wat ervaring mee. Uten was 21 toen hij UgenTec oprichtte in de lente van 2014. Acht maanden later had hij al acht medewerkers. In 2015 schakelde het bedrijf nog een versnelling hoger na het binnenhalen van wat extra middelen. Nu, twee jaar na de oprichting, zet Uten samen met zijn 15-koppig team de wereld van de medische labo’s op zijn kop. Ter info: Uten is net 23 geworden.

“Hoe is het voor jou begonnen?”

“Op mijn 16e liep ik als jobstudent een zomer achter de vuilkar. Tijdens mijn ronde zag ik een paar jonge kerels in een garage achter hun computer zitten. Boven de garagepoort hing het bordje ‘webdesign’. Ik dacht: ‘Als zij het kunnen, dan ik ook’”

“Nog geen twee weken later vroeg ik een btw-nummer aan en begon ik mijn eerste bedrijf: Utec Solutions, een bedrijfje dat websites ontwierp. Ik stond in voor de verkoop en huurde enkele begaafde medestudenten in. We creëerden websites die even goed of zelfs beter waren dan de ontwerpen van bekende bureaus, maar dan scherper geprijsd. Een goed businessmodel, zou je zo denken. En dat was het ook. Na enkele maanden waren we de webpartner van zo’n 35 bedrijven.”

UgenTec is gefundeerd op 3 pijlers: een prototype, mijn goesting om te ondernemen én één betalende klant. “UtecSolutions draaide op een mix van jong talent, zin voor ondernemen en fun. Ik heb in die periode kunnen proeven van het ondernemerschap in al zijn facetten. En het beviel me zeer. Al toen ik afstudeerde wist ik het zeker: ik ging fulltime ondernemen. Ik had tijdens mijn stage in een toonaangevend biotech bedrijf een software-prototype ontwikkeld, de voorloper van de software die we nu verkopen. Dat was de basis van UgenTec.”

“UgenTec is als het ware gefundeerd op drie pijlers: het prototype dat ik al had ontwikkeld, mijn goesting om te ondernemen én, last but not least, een betalende klant: het bedrijf waar ik mijn stage had gedaan. Ik woonde nog thuis en had niets te verliezen. Als het mis zou lopen, had ik nog altijd een goeie ervaring voor op mijn cv

6 tips van Wouter Uten aan start-ups.
  • Door in de pers te verschijnen wordt je bedrijf sexier en kan je gemakkelijker topmedewerkers binnenhalen.
  • Structureer je bedrijf van in het begin heel goed. Dan kun je als founder met een gerust gemoed op vakantie gaan.
  • Zorg dat je eigenaarschap en zeggenschap duidelijk is voor je naar investeerders stapt.
  • Je moet de scheidingsregeling in orde hebben voor je met je co-founder in zee gaat.
  • Je moet niet bang zijn om geld uit te geven om je bedrijf goed op te bouwen.
  • Bijt elke euro in 2 en haal het onderste uit de kan.
“Wat doet die Software juist?”

“Onze software helpt labo’s hun DNA-analyses sneller te verwerken. Wij automatiseren als het ware de laborant die vandaag in het labo manueel repetitief werk doet. Dat is belangrijk, want in een labo valt er geen tijd te verliezen. De doorlooptijd van de analyses moet zo kort mogelijk zijn, want men wil zo snel mogelijk te weten komen met welk type virus of kanker men te maken heeft. Zo heb je bijvoorbeeld zo’n 20 soorten leukemie met elk een eigen behandeling die je zo snel mogelijk moet opstarten. Onze software draagt bij aan een snellere en accuratere diagnose voor zulke patiënten maar ook voor patiënten die lijden aan andere vormen van kanker, HIV, lucht- of maagdarminfecties.”

“En daar is dus een markt voor?”

“Zo blijkt. Ik ben natuurlijk niet zonder voorbereiding met UgenTec begonnen. Ik heb met vele mensen gesproken alvorens me in het avontuur te storten. Zo heb ik mijn verhaal geleidelijk aan ontwikkeld en uitgediept. Ik wist op voorhand wel wat ik wilde bereiken, maar moest mezelf en mijn product nog leren verkopen. Mijn eerste klant heb ik bediend als een keizer. Toen er twee maanden later al een tweede klant bijkwam, begon het me te dagen: ‘er kan wel eens een markt zijn voor mijn product!’. Eenmaal ik vertrouwd raakte met de markt, werd het me duidelijk dat deze sterk groeiend én internationaal is. De perfecte groeibodem voor een ambitieuze en disruptieve start-up.”

“Wanneer is je partner Tom Mertens in beeld gekomen?”

“Ik dronk wel eens een pint met Tom wanneer ik hem tegen kwam op netwerkevenementen. Op een avond raakten we aan de praat over mijn idee. Het was al snel duidelijk dat we elkaar goed aanvulden. Ik ben technisch en operationeel aangelegd, Tom is sales minded en strategisch. Hij had meer ervaring en was hoger geschoold. Ik was ambitieus en had er zin in. Het was trouwens ook perfecte timing: Tom had net beslist om zich terug te trekken uit een ander project. Niet veel later hebben we samen een eerste financieel plan uitgedacht.”

“Hoe heb je investeerders overtuigd om je project te steunen?”
We konden investeerders in twee zinnen uitleggen hoe alles intern geregeld was. Dat zorgt voor een ‘check’.

Eerst en vooral hebben Tom en ik intern alles goed op een rijtje gezet. De hele discussie over aandelen was gelukkig vrij snel beklonken. Ik zie veel start-ups in die aandelendiscussie verdwalen, maar wij wisten onmiddellijk wat we aan elkaar hadden en vielen er niet over. We hebben wel nagedacht over wat we zouden doen als het mis ging. We wisten bij wijze van spreken al hoe we zouden scheiden voor we goed en wel getrouwd waren.

“Al snel kwamen de gesprekken met investeerders op gang. We konden hen op dat moment in twee zinnen uitleggen hoe het eigenaarschap en het patent intern geregeld was. Zoiets zorgt bij investeerders voor een ‘check!’. Want als je dat niet kan uitleggen, raak je nergens”

“Maar met alleen investeerders, raak je er natuurlijk niet.”

“Dat is helemaal waar. Klanten vinden ging wat moeizamer. De sales binnenhalen is toch trager gegaan dan we wilden. 80% van de labo’s vond ons misschien wel interessant, maar tegelijkertijd kwamen we met een oplossing die een kritische activiteit van hun bedrijf zou automatiseren. Daarnaast waren de labo’s vaak weinig of niet vertrouwd met woorden als ‘cloud’ en ‘software as a service’ en draaide ons platform nog nergens. Er was geen precedent, wat het moeilijk maakt om potentiële klanten te overtuigen. Je moet dan hun vertrouwen winnen door historische data juist te analyseren. Enkel zo kan je hen van de nieuwe technologie overtuigen. Maar dan moet je het ook nog eens raken over een nieuw prijsmodel. Daar gaat vanzelfsprekend wat tijd overheen, maar ondertussen zijn we erg goed bezig.”

“Nu ligt de uitdaging in het vinden van juiste en ervaren mensen voor onze internationale sales. We focussen momenteel op Europa en werken uitsluitend met lokale mensen die een lokaal netwerk uitbouwen. Ook hier leggen we de lat hoog. We werken enkel met de beste mensen en we proberen alles professioneel op te zetten. Dat is een absolute vereiste in onze markt: we moeten ons bedrijf structureren en runnen alsof we al heel wat groter zouden zijn. Gelukkig krijgen we van zowel onze klanten als partners vaak zeer positieve feedback over onze manier van werken, een enorme boost om er elke dag opnieuw voluit voor te gaan.”

“Wat raad je andere disruptieve start-ups aan?”

“Er voor te blijven gaan. Als ik niet links of rechts van de muur, over of onder de muur raak, dan moet ik erdoor. Maar ik zal er hoe dan ook voorbij raken!”

Meer weten?

Welke zijn de belangrijkste succesfactoren van disruptieve ondernemingen?

Ontdek de antwoorden van Philippe Bergez, hoofd van ING FinTech Village.

Disruptieve technologieën? Philippe Bergez legt uit


Ga inspiratie opdoen op een van de talrijke events die we organiseren en/of steunen! Ontdek ze allemaal op ing.be/businessevents