Dagelijks beheer

3 april 2018

Eenvoudiger boekhouden en betalen? Dat kan met Yuki en ING!


Yuki is een online boekhoudplatform dat de samenwerking tussen ondernemers en hun financiële accountants versterkt. Hiermee speelt het softwarebedrijf in op de nood van kmo's en zelfstandigen om zich te richten op hun kernactiviteiten en tegelijk overzicht en controle te houden op hun boekhouding en betalingen.

Ook ING zet als innovatieve bank volop in op de automatisatie en vereenvoudiging van de dagelijkse activiteiten van zijn klanten. Een automatische koppeling met de rapporterings- en betalingsdiensten van ING bleek voor Yuki de perfecte aanvulling om de bedrijfsboekhouding dagelijks up-to-date te houden en om betalingen snel en efficiënt te laten verlopen.

Administratieve rompslomp weghalen bij ondernemers
Met Yuki willen wij boekhouding op een volledig nieuwe manier bekijken

"Met Yuki willen wij boekhouding op een volledig nieuwe manier bekijken", licht Marc Coppens, CEO van Yuki toe. "De traditionele boekhoudsoftware is vooral gericht op de financiële expert en daardoor te complex voor de gemiddelde ondernemer. Met ons online boekhoudpakket willen wij de samenwerking tussen de externe accountant en de ondernemer stimuleren. Ook de bank is een belangrijke partner in het financieel verhaal van kmo's en zelfstandigen. Door elke partij precies die informatie te geven waar ze behoefte aan heeft en de informatie-uitwisseling tussen alle partijen te automatiseren, wordt boekhouden begrijpelijk en eenvoudig voor iedereen."

Stijn Gilissen, customer journey expert bij ING Belgium, sluit zich hierbij aan: "Ook ING zoekt continu naar oplossingen om de bank dichter bij de dagelijkse activiteiten van de klant te brengen. Wij willen ondernemers helpen om hun tijd nuttig te besteden. Niemand heeft er baat bij om te wachten tot een betaling is goedgekeurd. Daarom willen we de rompslomp van rekeningen en betalingen weghalen bij onze klanten."

Automatische gegevensuitwisseling

In hun zoektocht naar tijdswinst en gebruiksgemak voor hun klanten vonden Yuki en ING elkaar. Ze dachten samen een nieuwe oplossing uit die het voor zakelijke klanten gemakkelijk maakt om betaalinstructies aan te leveren en rapportage te ontvangen via hun vertrouwde boekhoudsoftware. "Samen hebben we een service ontwikkeld die het makkelijk maakt om je boekhouding dagelijks bij te werken", legt Marc Coppens uit. "Het boekhoudpakket van Yuki haalt elke ochtend de laatste banktransacties op en verwerkt ze automatisch in de boekhouding. Zo is het niet meer nodig om bankafschriften over te tikken of te downloaden, en ze vervolgens te uploaden in de online boekhouding. Kmo's kunnen zo veel sneller en nauwkeurig sturen op het betaalgedrag van hun klanten, én ze behouden inzicht in hun financiële situatie."

Online betalingen zonder tijdverlies

Volgens Stijn Gilissen verlopen ook online betalingen veel vlotter dankzij de ING Pay link & Reporting Services. "Met de omschakeling naar online betalingen is er al een hele weg afgelegd. Toch vragen e-betalingen nog steeds heel wat tijd en inspanning, zeker voor ondernemingen die op regelmatige basis rekeningen moeten betalen en/of een complexe volmachtstructuur hebben. Een gemiddelde kmo spendeert wekelijks meerdere uren aan het uitvoeren van online betalingen. Onze gezamenlijke oplossing maakt daar nu komaf mee.

Vroeger moest een klant de betaalbestanden vanuit zijn boekhoudpakket downloaden en vervolgens weer uploaden in zijn online bankingsysteem. Voortaan kunnen betaalbestanden automatisch naar de bank worden verstuurd. Een klant hoeft alleen maar vanuit zijn online boekhoudplatform de opdracht te geven om de betaalbestanden aan te leveren aan de bank. Na maximaal 30 minuten staan deze betaalbestanden integraal klaar in de ING online-omgeving, waar de klant ze allemaal samen in één keer kan bevestigen. Dat werkt een stuk sneller en makkelijker. Zo kunnen klanten de tijd die ze vroeger spendeerden aan het downloaden en uploaden van verschillende betaalbestanden nu veel nuttiger spenderen. Het systeem is ook perfect bruikbaar voor betalingen die door meerdere personen gevalideerd moeten worden. Na goedkeuring van de eerste persoon, blijft het bestand in wacht staan tot de tweede persoon zijn fiat geeft."

Instant succes
De eerste klanten waren meteen enorm enthousiast

Na een test- en ontwikkelingsfase van acht maanden is de nieuwe dienst sinds de zomer van 2017 beschikbaar voor elke ING-klant die gebruik maakt van het Yuki-boekhoudplatform. "De eerste klanten waren meteen enorm enthousiast, waardoor de adoptie in de markt sneller verloopt dan we hadden gehoopt", vertelt Stijn Gilissen. "Momenteel worden er al een aantal honderden klantenrekeningen beheerd vanuit Yuki. En dat aantal groeit wekelijks. We zien zelfs dat ondernemingen naar ING overstappen om gebruik te kunnen maken van de ING Pay link & Reporting Services." Marc Coppens bevestigt: "Veel boekhoudkantoren die gebruikmaken van de koppeling tussen Yuki en ING zien het als een manier om hun klanten aan zich te binden. Ze gebruiken het als een onderscheidend argument om zich innovatief in de markt te zetten."

ING blijft innoveren

ING is van plan om de nieuwe dienst verder uit te bouwen en te optimaliseren. "We willen het ook mogelijk maken om betaalbestanden op zondag te ondertekenen omdat sommige zelfstandigen en kleine ondernemers in het weekend hiervoor de tijd nemen.", zegt Stijn Gilissen. "Daarnaast willen we de oplossing in de toekomst ook beschikbaar maken als mobiele applicatie, zodat onze klanten van eender waar hun betaalbestanden kunnen valideren."

Meer weten?

Wilt u meer weten over Yuki of hebt u hulp nodig om uw boekhouding te vereenvoudigen?