Innovatie

13 juni 2017

Z-plus verenigt innovaties in de thuiszorg


Erwin Devriendt

Algemeen Directeur Solidariteit voor het Gezin vzw

Twee grote spelers in de thuiszorg hebben het initiatief genomen om Z-plus op te richten: een platform dat innovatieve technologieën in de zorgsector verenigt en aanbieders van zorg wil ondersteunen bij de selectie ervan.

Digitalisering in de zorgsector: het is een evolutie die al lang aan de gang is. Belgische hightechbedrijven als Imec en Fifthplay zijn al heel wat jaren bezig met de ontwikkeling van nieuwe technologieën, zoals sensoren die suikerspiegel en bloeddruk kunnen opmeten. Of wearables om ouderen of zorgbehoevenden thuis op te volgen.

Het aanbod in de zorgsector is dermate groot dat Thuishulp vzw (de thuiszorgdienst van de Socialistische Mutualiteit) en Solidariteit voor het Gezin vzw, samen met de thuisverplegingsdiensten Sovervlag en Thuisverzorging in Solidariteit, Z-plus hebben opgericht om nieuwe technologie beschikbaar te maken in de thuiszorgsector.

Z-plus in een notendop

  • Z-plus wil iedereen de mogelijkheid geven om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen, met de grootst mogelijke autonomie.
  • Het platform heeft een dispatching- en ondersteuningsfunctie.
  • Z-plus richt zich op woonzorgcentra, huisartsenpraktijken, assistentiewoningen, OCMW’s en mutualiteiten.

Thuiszorg evolueert
“De partners van Z-plus merkten afzonderlijk van elkaar dat er een probleem was om tegemoet te komen aan de grote vraag aan thuiszorg.”

“We leven in een 24-uurseconomie waarin patiënten de klok rond een beroep moeten kunnen doen op interventies van professionelen”, aldus Erwin Devriendt, Algemeen Directeur van Solidariteit voor het Gezin. “Daarenboven zien we dat de organisatie van de digitalisering van de zorg nog geoptimaliseerd moet worden. En er kunnen ook nieuwe digitale innovaties ingezet worden.”

“De partners van Z-plus merkten afzonderlijk van elkaar dat er een probleem was om tegemoet te komen aan de grote vraag aan thuiszorg”, zegt Karin Van Mossevelde, Directeur Gezondheid bij de Socialistische Mutualiteiten. “Mensen blijven langer en vaker thuis, worden ouder en krijgen te maken met een complexere zorgproblematiek. Mensen wachten vaak langer om naar een woonzorgcentrum te gaan of vertrekken sneller uit het ziekenhuis. Daarnaast wordt het moeilijker om personeel met specifieke vaardigheden te vinden.”

Pluralistische coöperatieve

Daarom lanceerden de vier spelers in de thuiszorgsector in maart 2017 Z-plus. De ‘zorgcentrale van de toekomst’ is een pluralistische coöperatieve die ook openstaat voor nieuwe aandeelhouders. “Nog niet zo veel thuiszorgbedrijven zijn met die nieuwe technologieën vertrouwd. Om hen te ondersteunen wilden we dit proactieve en zuiloverschrijdende initiatief opstarten, om zo een professionele uitbouw van zorg op maat mogelijk te maken”, stelt Devriendt.

Wat houdt Z-plus juist in? Z-plus verenigt tal van innovatieve technologieën in de zorg, neemt de organisatie en dispatching van de mogelijkheden op zich en ondersteunt de doelgroepen. Momenteel profileert het initiatief zich als een alarmcentrale die 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 bereikbaar is, maar op langere termijn wil het platform diensten als zorg op afstand, telemonitoring en zelfs valpreventie en dwaaldetectoren aanbieden.

Telemonitoring en valpreventie
"Met onze zorgcentrale bieden we de garantie dat er op elk moment van de dag een zorgverlener kan langskomen."

“Een van de zaken die wij bij de sterkte-zwakte-analyse hebben opgemerkt, is dat de nabijheid van familieleden niet meer zo vanzelfsprekend is. De klassieke alarmcentrale, waarbij drie mensen uit de directe omgeving bij een probleem met de oudere of zorgbehoevende worden opgebeld, werkt dus niet meer altijd. Met onze zorgcentrale bieden we de garantie dat er op elk moment van de dag een zorgverlener kan langskomen”, legt Karin Van Mossevelde uit.

“Vanaf volgend jaar willen we een digitaal model uitrollen dat hightechapparatuur kan verbinden met de thuisomgeving van de patiënt, via een app of tablet bijvoorbeeld”, zegt Erwin Devriendt. “Door het gebruik van slimme sensoren, wearables en telemonitoring kunnen we de patiënt perfect medisch opvolgen. Uiteraard is het niet de bedoeling om in het vaarwater van een arts te komen, we zullen de klant enkel naar hen doorsturen.”

Ook zorg op afstand is een van de doelstellingen in het businessplan, dat een periode van drie jaar bestrijkt. “Door zorg op afstand sta je met iemand in verbinding via de pc of tablet en kunnen een aantal dienstverleningen digitaal gebeuren. We denken bijvoorbeeld aan een goededagfunctie”, zegt Van Mossevelde. “Mensen worden een of twee keer per dag opgebeld om te vragen hoe bijvoorbeeld hun nachtrust was of wat de dagplanning is. Zo is het mogelijk in te grijpen wanneer iemand zegt dat hij die dag nog niet gegeten of gedronken heeft.”

Langer thuis

“We willen benadrukken dat we door een uitgebreide zorgondersteuning mensen de zekerheid willen geven dat ze langer thuis kunnen blijven”, zegt Devriendt. “Omdat ze niet naar het ziekenhuis hoeven kan dit een kostenbesparing betekenen. Bovendien kunnen we preventief te werk gaan, waardoor dure operaties misschien vermeden worden.”

Meer weten?

Bent u betrokken bij of werkt u in de gezondheidssector? Onze Relationship Managers en National Managers helpen u verder bij al uw uitdagingen.