Innovatie

3 februari 2017

Het succesverhaal van een start-up met innovatieve technologieën

Eric Kenis

Auteur van "Hoek af"

Eric Kenis, auteur van Hoek af, interviewt Yves Van Ingelgem, co-founder van Zensor

In ons land hebben we misschien geen Uber- of AirBnB-verhaal. Wel hebben we stille kampioenen die in de business to business de bestaande markten omvergooien. Zensor is zo’n stille kampioen, een start-up van ingenieurs voortgekomen uit onderzoeken aan de Vrije Universiteit Brussel. Yves Van Ingelgem, co-founder van Zensor, kreeg in mei 2015 de ‘Innovators Under 35’-award voor België uit handen van MIT (Massachusetts Institute of Technology). Eerder waren ene Sergey Brin en Mark Zuckerberg winnaars…

“Kan je je business in enkele woorden samenvattten?”

“Onze business bestaat uit risicobeperking en kostenbeperking. Dat doen we door schade aan installaties van beton en staal, zoals corrosie en vermoeiing, preventief op te sporen via sensoren. Onze sensoren bevinden zich bijvoorbeeld op offshore en onshore windturbines.”

“Zensor begon in 2010 met het aanbrengen van corrosiesensoren op beton- en staalconstructies. Dat alleen was echter onvoldoende om op de markt iets te betekenen. Daarom bieden we vandaag volledige monitoring-pakketten aan die meerdere aspecten tegelijkertijd in de gaten houden. Op basis van een combinatie van metingen geven we een indicatie van de gezondheid van de structuur.”

“Die metingen volgen we continu op. De afgeleide kennis gieten we vervolgens in rapporten die we aan de klant bezorgen. Ook meer diepgaande analyses zijn mogelijk, zoals een antwoord op de vraag hoelang de constructie nog kan blijven functioneren. Misschien is de constructie te snel aan het verslijten. Of net het omgekeerde, waardoor je kan nadenken over het verlengen van de levensduur.”

“Kan je iets zeggen over je ervaringen bij het benaderen van een markt als nieuwe speler?”

“Het is niet makkelijk om als nieuweling potentiële partners te overtuigen van je waarde. De markten zijn sterk afgeschermd. Je moet met veel mensen praten en de markten leren begrijpen. Nieuwe markten zoals die van de windmolens zijn volop in ontwikkeling.”

Grote bedrijven beslissen traag, daarmee hadden we te weinig rekening gehouden

“Daar komt nog eens bij dat we natuurlijk niet de enige speler zijn. Toch kunnen we ons van concurrenten onderscheiden omdat we als enige een totaaloplossing aanbieden. Veel concurrenten zijn producent van één type sensor. Maar met één sensor kan je nooit een totaaloplossing aanbieden.”

“Hoewel het nu lijkt alsof alles heel vlot gegaan is, dachten we vooraf toch dat we de markt sneller konden bereiken. We hadden echter te weinig rekening gehouden met één element: grote bedrijven beslissen traag. Voorspellingen maken in een ontluikende markt is overigens nog steeds moeilijk.

“Hoe financier je groei?”

“Tegenover 2013 hebben we onze omzet in 2015 vertienvoudigd. We draaien dan ook break-even sinds eind 2015. Qua financiering zitten we goed. Vanaf het begin haalden we niet alleen kapitaal van externen binnen maar ook contracten. Zo realiseerden we onze eigen cashflow.”

Je moet een selectie maken van gepaste investeerders.

“Het blijft belangrijk om je tijd te nemen om investeerders te vinden. Je moet vooraf goed uitpluizen of een investeerder een toegevoegde waarde voor je bedrijf kan zijn. Op basis daarvan moet je een selectie maken.”

“Hoe zie je de toekomst van Zensor?”

De droom is om op Europese schaal door te breken als een gezonde speler in de bewaking van infrastructuur. De belangrijkste industriële revolutie was de transformatie van spierarbeid naar machinearbeid. Nu evolueren we van de menselijke interpretatie van meetgegevens naar de automatische, technologie-gebaseerde interpretatie van grote hoeveelheden data. Op dat domein willen wij een leidende rol spelen.”

“Advies van Yves aan jonge ondernemers”

“Geef nooit op, blijf doorzetten en in jezelf geloven. En ga in gesprek met mogelijke klanten. Zo blijken professionele beurzen erg belangrijk in onze sector. Tijdens onze eerste grote beurzen spraken we continu mogelijke klanten aan. Achteraf bleven we contact met hen opnemen en op de duur lukte het om hen te overtuigen. Als ik één ding anders zou kunnen doen, dan zou ik nog vroeger naar buiten gekomen zijn om ons product aan te prijzen.”

Meer weten?

Welke zijn de belangrijkste succesfactoren van disruptieve ondernemingen?
Ontdek de antwoorden van Philippe Bergez, hoofd van ING FinTech Village.

Disruptieve technologieën? Philippe Bergez legt uit


Lees getuigenissen van ondernemers en ontdek de adviezen van onze experts op ing.be/mijn-zaak.