Welke zijn de economische gevolgen van de files?
Economie

26 januari 2017

Welke zijn de economische gevolgen van de files?


2016 was een recordjaar wat het aantal nieuw ingeschreven voertuigen betreft. Hoewel mensen door de crisis de voorkeur geven aan de tweedehandsmarkt, blijven de groeivooruitzichten voor de verkoop goed. Helaas was het ook op het gebied van files een recordjaar. Er zijn in België nochtans minder auto's dan in sommige buurlanden. Gemiddeld spendeert een Belgische werknemer één werkweek per jaar in de file. Er hangt dus een duidelijk economisch prijskaartje vast aan het dichtslibben van onze wegen. Het aantal auto's lijkt op zich echter niet de kern van het probleem wanneer we vergelijken met andere landen. De boosdoeners zijn veeleer ons gedrag, de staat van ons wegennet en het gebrek aan alternatieven.

Wat moet u onthouden?

  • Het Belgische autopark wordt langzaam vernieuwd, maar de vraag naar transport zal nog blijven stijgen.
  • De verkeersopstopping neemt toe en de kosten worden geraamd op ongeveer 8 miljard euro.
  • De Belgen blijven dit aanvaarden omdat velen geen keuze hebben.
Meer weten?

Lees hier de volledige analyse..