Online veiligheid

27 juni 2016

Top 10 van de belangrijkste voorzorgsmaatregelen bij mobiel bankieren op uw smartphone of tablet

Bankieren met je smartphone of tablet is natuurlijk zeer praktisch. Om dit veilig te doen volgt u best onze richtlijnen. Zo blijven u en uw toestel volledig beschermd tegen mogelijke fraude of slecht werkende software.

Wat kunt u zelf doen om uzelf te beschermen?
  1. Installeer een vergrendelcode om uw toestel te blokkeren wanneer u het niet gebruikt.

  2. Bewaar geen persoonsgegevens op uw toestel (identiteitskaart, rekeningnummer enz.).

  3. Download onze apps enkel via de officiële websites van uw besturingssysteem (iTunes of Google Play Store). Hetzelfde geldt voor al uw andere apps. Het gebruik van "tussensites" vergroot het risico op besmetting met een virus.

  4. Deel uw pincode nooit mee en schrijf ze ook niet op. Kies dus een combinatie die niet kan worden achterhaald (bijvoorbeeld 111111 of 123456 of uw geboortedatum). Om u te helpen hebben we enkele richtlijnen voor sterke paswoorden gemaakt. Zorg dat er niemand meekijkt, zeker wanneer u uw pincode intoetst. We herhalen nogmaals dat ING nooit per telefoon uw wachtwoorden, toegangscodes, pincodes, persoonsgegevens of andere "gevoelige" informatie zal vragen. Als u gebeld wordt door ING maar twijfels hebt over de beller, hang dan op en bel +32 2 464 60 01 (dit nummer staat ook op de achterkant van uw ING-bankkaart). Dit is het enige contactnummer bij ING voor dergelijke procedures.

  5. Zorg ervoor dat de software op uw toestel altijd up-to-date is.

  6. Ga na of ING uw huidige telefoonnummer heeft, zodat wij u kunnen bellen zodra wij op uw rekeningen een verdachte of ongewone activiteit merken.

  7. Beëindig uw sessie mobiel bankieren altijd door op de toets "Verlaten" te drukken.

  8. Gebruik nooit een "Jailbreak-" of "Rootage-pakket" om de door de constructeur opgelegde beperkingen te doorbreken (jailbreak voor het mobiele besturingssysteem iOS van Apple en Rootage voor Android).

  9. Reset uw mobiel toestel als u het verkoopt.

  10. Mobiel toestel kwijt of gestolen?

    Verwijder uw profiel(en) zo snel mogelijk. Dat kan op 2 manieren:

    • Bel het nummer +32 2 464 60 01 (dit nummer staat ook op de achterkant van uw ING-bankkaart). Een van onze medewerkers verwijdert uw profiel(en).

    • Ga naar Home’Bank en verwijder uw profiel(en) voor ING Smart Banking (Mijn instellingen > Mobile Banking-instellingen > Profiel(en) – Wijzig > Actie - Verwijder profiel of Verwijder alle profielen).

In beide gevallen kunt u op uw nieuwe toestel 1 of meer nieuwe profielen voor ING Smart Banking aanmaken.