Interesses

2 december 2016

ING en UNICEF, een uniek en duurzaam partnerschap

Geven om te geven, daar geloven we bij ING niet in. Daarom gingen we meer dan 10 jaar geleden op zoek naar een ‘duurzaam’ liefdadigheidsproject. Het partnerschap tussen ING en UNICEF heeft dan ook een duidelijke focus: op een positieve en blijvende manier bijdragen aan de levens van miljoenen kinderen en jongeren over de hele wereld. En dat door hen zelf de nodige tools in handen te geven om hun leven en dat van hun omgeving te verbeteren.

Back to basics

Kwaliteitsvol onderwijs en veilige, gezonde woonomstandigheden. Dat zijn basisrechten voor elk kind, toch? Maar nog te vaak zijn die rechten niet voldaan. Daarom ging ING samen met UNICEF en haar andere partners ‘back to basics’. We zetten acties op poten om geld in te zamelen en mensen, zowel binnen als buiten ING, te informeren.

Het resultaat? Tussen 2000 en 2012 stopten 40% minder kinderen met school. Ze bleven op de schoolbanken en werkten aan hun toekomst. De acties van ING en UNICEF hadden een positieve impact op meer dan 1 miljoen kinderen!

Bouwen aan de toekomst

‘Children are the future’. Wereldwijd lopen er meer dan 1,9 miljard tieners rond. 90% van hen leeft in een ontwikkelingsland en heeft het moeilijk om onafhankelijk te worden, zowel sociaal als financieel. Dat zijn harde cijfers. Begin 2015 definieerde ING samen met UNICEF een nieuw actieplan, speciaal voor hen: Power for Youth. Het project wil jongeren in staat stellen om zelf te bouwen aan hun duurzame toekomst.

Dat doen we door:

  • de innovatieve kracht van jonge mensen te gebruiken om lokale kwesties aan te pakken.
  • jongeren skills mee te geven die verder gaan dan lezen, schrijven of rekenen zoals bijvoorbeeld kritisch denken, samenwerking en leiderschap.
  • jongeren inspraak te geven in het beleid, op lokaal en nationaal niveau.

Zo wordt de jeugd van vandaag morgen de drijvende kracht van hun gemeenschap en economische evolutie.

Bibek is 18 en woont in Nepal

Rupantaran heeft mijn leven veranderd.

In Nepal namen meer dan 5 miljoen jonge, arme tieners deel aan het Rupantaran programma. De nadruk ligt er op het ontwikkelen van sociale, persoonlijke en financiële skills. Skills die ook Bibek goed kan gebruiken. Want sinds de dood van zijn vader staat hij aan het hoofd van de theewinkel van de familie, en zorgt hij dus voor de inkomsten. “Ik leerde sparen, investeren en mijn financiën beheren. Maar ook zakelijke voorstellen schrijven, pitchen van ideeën en budgetteren. Rupantaran heeft mijn leven veranderd.”

Eén happy pack, een wereld van verschil

Ontdek de HappyPack-actie en schenk bijvoorbeeld een muskietennet of een vaccin aan UNICEF. Zo maakt u onmiddellijk een verschil.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het partnerschap van ING en UNICEF? Surf dan naar onze website.