Hoe kunnen we u helpen?

Veelgestelde vragen

Uw persoonlijke ING-rekeningen zou u moeten zien wanneer u zich aanmeldt in Home’Bank. Uw professionele rekeningen ziet u in Business’Bank. Als u niet meteen 1 of meerdere rekeningen ziet in uw rekeningoverzicht, ga dan naar 'Mijn instellingen > Home’Bank- of Business’Bank-instellingen > Beschikbaarheid van rekeningen' en klik op ‘Wijzig’. U kunt dan kiezen welke rekeningen verschijnen op uw Home’Bank- of Business’Bank-startpagina.

Rekeningen die zichtbaar zijn in Home’Bank of Business’Bank zouden normaal gezien automatisch moeten verschijnen in uw ING Smart Banking-app voor smartphone of tablet. Er wordt wel een uitzondering gemaakt voor rekeningen waarvoor u geen mandaat hebt of voor rekeningen in een andere munteenheid dan euro.

Het ontvangen van uw elektronische rekeningafschriften is heel eenvoudig. Voor afschriften tot 12 maanden terug: meld u aan in Home'Bank of Business'Bank en ga naar 'Dagelijks bankieren > Mijn rekeningen en betalingen > Mijn rekeningafschriften'. Volg de instructies of bekijk de demo over het downloaden van elektronische rekeningafschriften.

Het downloaden van rekeningafschriften tot 12 maanden terug is gratis. Vroegere afschriften kunnen, mits een vergoeding, worden aangevraagd bij uw ING-kantoor. U kunt gratis uw lijst met verrichtingen via Home’Bank of Business'Bank exporteren als u geen officiële rekeningafschriften, maar een kopie van uw betalingshistoriek nodig hebt voor uw eigen administratie. Ga naar 'Dagelijks bankieren > Mijn rekeningen en betalingen > Exporteer verrichtingen'.

Met onze ING Smart Banking-app controleert u het saldo van uw rekeningen, maakt u overschrijvingen, voert u betalingen uit en krijgt u toegang tot andere diensten, waar en wanneer u dat wilt! Download de app in Google Play (voor Android-toestellen) of de App Store (voor iPhone en iPad). Eenmaal u de app hebt gedownload en geïnstalleerd, kunt u een profiel aanmaken met uw ING-bankkaart en kaartlezer. Lees meer over ING Smart Banking en hoe u de app gebruikt.

Als uw kaartlezer niet werkt, kunt u online via www.ing.be/requestcardreader een nieuwe aanvragen. Vul uw gegevens in en wij sturen een nieuwe kaartlezer naar uw thuisadres. U kunt tot 2 gratis kaartlezers per jaar aanvragen. Elke extra kaartlezer kost 25 euro (btw incl.).

Uw kaartlezer werkt niet meer omdat u enkele malen de verkeerde pincode invoerde? Dan hoeft u geen nieuwe kaartlezer aan te vragen! Gebruik uw bankkaart aan een geldautomaat en voer uw pincode in om bijvoorbeeld uw saldo te controleren of geld af te halen. Hierna kunt u zich opnieuw aanmelden en verrichtingen ondertekenen met uw kaartlezer.

Is uw kaart geblokkeerd nadat u in een winkel of aan een geldautomaat uw pincode enkele malen verkeerd invoerde? Dan moet u bij een ING-kantoor langsgaan om ze te deblokkeren.

Het is erg belangrijk om uw contactgegevens up-to-date te houden. Breng ons zo snel mogelijk op de hoogte als u adres, e-mailadres of telefoonnummer verandert. Meld u daarvoor aan in Home’Bank of Business’Bank en ga naar 'Mijn instellingen > Persoonlijke gegevens > Contactgegevens' en klik op ‘Wijzig’.

Als u Home’Bank of Business’Bank niet gebruikt maar wel over een elektronische identiteitskaartlezer beschikt, dan kunt u uw wettelijke adres, e-mail en/of telefoonnummer via ing.be wijzigen.

U gebruikt Home’Bank of Business’Bank niet en hebt geen e-IDkaartlezer? Ga met uw identiteitskaart naar een ING-kantoor om uw adres en/of contactgegevens te wijzigen. U moet hiervoor geen afspraak maken.

Denk eraan dat ING nooit zal vragen naar uw rekeninggegevens, pincodes of codes die u met uw kaartlezer aanmaakt.

Voor uw privérekeningen

Als u een mail krijgt waarin naar deze gegevens gevraagd wordt, stuur dit mailtje dan door naar phishing@ing.be.

Krijgt u een verdachte brief of vreemd telefoontje? Bel dan onmiddellijk onze helpdesk op +32 2 464 60 01. We zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Als u vermoedt dat uw bankkaart gestolen of misbruikt werd, bel meteen Card Stop op +32 70 344 344.

Voor uw businessrekeningen

Hebt u bewijzen van fraude, zoals factuur- of CEO-fraude, verwittig dan direct uw kantoor of ING-contactpersoon. Stuur ook een mail met uw contactgegevens naar fraud@ing.be. We nemen zo snel mogelijk contact op met u.

Lees ook onze artikels over internetveiligheid en ontdek hoe u zich het best tegen cyberfraude beschermt.

Bekijk al onze veelgestelde vragen >