Kaarten en betalingen

Een transactie betwisten

U merkt iets vreemds op terwijl u de stand van uw rekening bekijkt: een bedrag dat u nooit hebt afgehaald, een betaling in een land waar u nooit bent geweest of een aankoop op een website waar u niets van afweet ... Wat moet u doen?

Check uw portefeuille

Controleer eerst of u nog al uw kaarten hebt. Jammer genoeg kan iedereen met een zakkenroller te maken krijgen.

Uw eerste reflex: Card Stop

Als je fraude vermoedt, blokkeer zo snel mogelijk online je debet- en/of kredietkaart. Check deze pagina met instructies om je kaart te blokkeren. Een nieuwe kaart wordt besteld en toegestuurd op je postadres.

Hallo politie

De tweede reflex als u fraude vermoedt, is zo snel mogelijk naar het dichtstbijzijnde politiebureau gaan om aangifte te doen.

Hou het proces-verbaal van het verhoor van de politie ter beschikking.

‘Toen ik in Home'Bank de stand van mijn rekening bekeek, ontdekte ik een betaling die niet door mij gedaan kon zijn. Ik was in België en de aankoop gebeurde in Spanje. Ik heb onmiddellijk Card Stop gebeld. Mijn kaart werd geblokkeerd en er werd een nieuwe besteld. Ik ben ook naar de politie gegaan om aangifte te doen. Tot slot heb ik de betaling betwist en kreeg ik deze aankoop, die niet van mij was, terugbetaald. Kortom, dit verhaal begon misschien slecht maar eindigde gelukkig goed. ’

Philippe H. (Linkebeek)

Gelukkig is niet alles fraude

Laten we de online aankopen nemen. Het gebeurt vaak dat de naam van de website waar u iets gekocht hebt, niet overeenstemt met de naam op uw rekeninguittreksels. Ga op zoek naar de bestelbon in uw mailbox. Daarop vindt u ongetwijfeld de naam van de onderneming die uw aankoop gefactureerd heeft.

Hoe kunt u een transactie betwisten?

Herkent u de transactie niet en vermoedt u fraude of herkent u de transactie wel maar er is een probleem mee : u heeft bij een ING-betaalautomaat geld afgehaald en niet het juiste bedrag ontvangen? U werd twee keer voor dezelfde aankoop gedebiteerd?

Gebeurde de transactie met uw debetkaart?

Contacteer client services op het nummer +32 2 464 60 01

Gebeurde de transactie met uw kredietkaart?

Ga naar de site mijnkaart.be. Uw dossier wordt meteen door Worldline behandeld.

Mijn kredietkaart is geblokkeerd.

Als we vermoeden dat iemand zonder toestemming uw kredietkaart gebruikt, blokkeren we de kaart tijdelijk. U krijgt op dat moment een sms. In die sms vragen we om te bellen naar + 32 2 205 85 85 met snelcode 1500. Dit is het nummer van Worldline. De medewerkers van Worldline controleren dan of uw kaart effectief misbruikt wordt.

  • Als u binnen 24 uur bevestigt dat alles in orde is, deblokkeren we de kaart. U kunt ze direct weer gebruiken.
  • Als uw kredietkaart wel misbruikt wordt, blijft ze geblokkeerd. U krijgt een nieuwe kaart toegestuurd.
  • Als u niet reageert, blijft uw kredietkaart geblokkeerd. Na 5 dagen sturen we ook een herinnering per post.

Hoe ben ik beschermd tegen fraude met mijn kredietkaart?

U ontvangt maandelijks een overzicht van alle uitgaven met uw kredietkaart. Vindt u een betaling verdacht of klopt het bedrag niet? Neem dan zo snel mogelijk contact op met Worldline, of vul online het betwistingsformulier in U krijgt het bedrag terugbetaald als uw opmerking correct is.

Wat doet ING?

In geval van fraude wordt uw betwisting behandeld aan het eind van de werkdag volgend op de melding ervan.

Na onderzoek krijgt u bericht van terugbetaling, voorwaardelijke terugbetaling (indien er een grondiger onderzoek nodig is) of weigering van terugbetaling.

Als de transactie niet juist was, wordt het geschil binnen 15 werkdagen geregeld. Na het onderzoek laten we u weten of u al dan niet terugbetaald wordt.