Al de antwoorden op de vragen die je hebt over deze service
Als u ervoor kiest om uw rekeninguittreksels elektronisch te ontvangen, kunt u deze in pdf-formaat via Home'Bank of Business'Bank downloaden. U kunt ook duplicaten aanvragen voor de rekeninguittreksels van de rekeningen waarvan u elektronische rekeninguittreksels ontvangt.
Wijzig uw instellingen om ook uw rekeninguittreksels elektronisch te krijgen.
Bekijk onze demo "Elektronische rekeninguittreksels" voor meer info.
U kunt uw rekeninguittreksels opvragen via Home'Bank of Business'Bank.
Als de rekeninguittreksels voor een bepaalde periode niet meer beschikbaar zijn, kunt u duplicaten opvragen.
Elektronische duplicaten kunt u tot 10 jaar terug in de tijd gratis opvragen in Home'Bank of Business'Bank.
Papieren uittreksel duplicaten vraagt u aan via onze Doe-het-zelf-zone via onzewebsite maar kosten 30 euro per periode van 12 maanden en worden steeds per post verstuurd.
Via uw Home'Bank en Business'Bank kunt u ook al uw verrichtingen exporten in een Excel bestand en dit tot 10 jaar terug.
Enkel rekeningafschriften of duplicaten van rekeningafschriften kunnen gebruikt worden als officieel bewijs.
Met rekeninguittreksel bedoelen we het originele afschrift. U kunt een rekeninguittreksel maar 1 keer opvragen op papier.
Een duplicaat is een officiële kopie van een rekeningafschrift. Het vermeldt dus ook dezelfde informatie over de verrichtingen die u in een bepaalde periode hebt uitgevoerd. Bij elektronische afschriften zijn origineel en duplicaat 100% identiek.
U kunt elektronische duplicaten van de voorbije 10 jaar gratis opvragen in Home'Bank of via Business'Bank. Papieren afschriftduplicaten kunt u ook opvragen. Ze kosten 30 euro per periode van 12 maanden.
We bewaren de laatste 10 afschriften die voor elke rekening gegenereerd zijn, bijvoorbeeld: • als u dagelijkse afschriften hebt: de afschriften van de laatste 10 werkdagen waarop er een verrichting was. • als u maandelijkse afschriften hebt: de afschriften van de laatste 10 maanden.
U kunt rekeninguittreksels pas downloaden als de vervaldag van de rekeninguittreksels bereikt is en er een beweging is geboekt op de rekening sinds het laatste rekeninguittreksel. Controleer de vervaldag en frequentie van de rekeninguittreksels in Home'Bank of Business'Bank.
U kunt elk afschrift (opnieuw) genereren op het tabblad "Duplicaten". Het heeft dezelfde juridische waarde als het oorspronkelijke afschrift.
Nadat duplicaten zijn opgevraagd, beschikt u over een periode van 7 kalenderdagen om ze te downloaden. Als u ze binnen die periode niet downloadt, kunt u duplicaten opnieuw opvragen in Home'Bank of Business'Bank.
U kunt maximum 10 jaar terug gaan in de tijd.
Het is mogelijk dat er geen transacties voor deze periode zijn.
Je krijgt jouw uittreksels met een vaste periodiciteit (dagelijks, wekelijks, iedere twee weken of maandelijks). Op die datum genereren we een PDF met de uittreksels van de afgelopen periode.
Als er geen uittreksels beschikbaar is dan is dit omdat: • De vervaldatum voor het rekeninguittreksel is nog niet bereikt. Als je een uittreksel nodig hebt voor de volgende vervaldatum, dan kan je dit zelf genereren via de “duplicaat” tab. Of • Er was geen transactie/beweging sinds het laatste uittreksel (een PDF wordt enkel gegenereerd als er een transactie/beweging geboekt werd in de afgelopen periode).
Iedereen die minstens rechten heeft om de rekening te raadplegen (“raadplegingsrechten”) in Home'Bank of Business'Bank, heeft toegang tot de dienst. Nadat de afschriften of duplicaten zijn opgevraagd, beschikt de aanvrager over een termijn van 7 dagen om ze te downloaden.
Als particulier krijg je je rekeninguittreksel éénmaal per maand via Home’Bank, op dezelfde dag van de maand dan dat je jouw rekening geopend hebt. Bijvoorbeeld, als je jouw rekening geopend hebt op 15 September, dan krijg je standard je elektronische uittreksels op de 15de van elke maand.
Dit komt doordat de periodiciteit voor de rekening(en) ingesteld is op "Dagelijks". Om te zien wat de instelling is voor elke rekening en om de frequentie te wijzigen (naar dagelijks, wekelijks, elke twee weken of maandelijks), raadpleegt u het tabblad "Ontvangstwijze beheren".
In Home’Bank en Business’Bank: in het menu kiest u "Dagelijks bankieren > Mijn zichtrekeningen > Rekeningafschriften". Er zijn 2 manieren om de ontvangstwijze aan te passen: • U klikt op “Acties” naast de rekening en kiest “Wijzig ontvangstwijze afschriften”. • U kunt ook de ontvangstwijze voor verschillende rekeningen tegelijk wijzigen. Daartoe selecteert u de rekeningen, klikt op “Acties voor de selectie” en kiest dan “Wijzig ontvangstwijze afschriften”. Opgelet: keert u van “Elektronisch (pdf)” terug naar “Papier” en u had nog niet alle afschriften opgevraagd? Dan worden de resterende afschriften automatisch opgevraagd en nog een laatste keer elektronisch aangeleverd.
Ja. Als er meerdere personen toegang hebben tot een bepaalde rekening en een van hen wijzigt in Home'Bank of Business'Bank de ontvangstwijze (bv. van verzending per post naar elektronisch), dan geldt die wijziging voor iedereen. Zelfs als dat gebeurt in het kader van een tweede verzending.
Ja, natuurlijk. Niettemin moet u voor elk account een afzonderlijke aanvraag indienen. U beheert de instellingen van uw rekeninguittreksels in Home'Bank of Business'Bank.
Nee. Het is niet mogelijk rekeningen te groeperen met een hoofdrekening waarvoor u de rekeninguittreksels elektronisch ontvangt.
Nee, dat moet niet. Het grote voordeel van de elektronische rekeninguittreksels is dat u ze kunt bewaren op uw harde schijf. Zo bespaart u papier en draagt u een steentje bij. Hebt u echt een afdruk nodig? Dan kunt u perfect kiezen welke rekeninguittreksels u wilt afdrukken en in hoeveel exemplaren.
De legale waarde van elektronische rekeninguittreksels is gelijk aan de rekeninguittreksels via de post. Kies nu voor elektronische rekeninguittreksels en ontvang ze gratis in Home'Bank als PDF-bestand.
Ze zijn gratis.
Heeft u duplicaten van uw rekeninguittreksels nodig? Als u een elektronische versie wilt, kunt u ze gratis in Home'Bank en Business'Bank opvragen tot 10 jaar terug in de tijd.
Papieren uittrkesel duplicaten kunt u ook opvragen maar ze kosten 30 euro per periode van 12 maanden.
Wilt u geen papieren rekeninguittreksels meer? Meld u nu aan in Home'Bank of Business'Bank en kies voor elektronische rekeninguittreksels.
Als je switcht van leveringswijze van “Post” naar “Elektronisch (PDF), dan zullen de verzendingen naar andere adressen geannuleerd worden. Je zal je rekeninguittreksels enkel elektronisch in PDF format ontvangen. Natuurlijk kan je deze eens ze gedownload zijn printen of doorsturen via post of email.
Om het aantal pagina’s te beperken en het papierverbruik te verminderen, staat het afschriftnummer niet meer in de voettekst, maar wordt nu bij elke verrichting vermeld. Op die manier kunnen verrichtingen van meerdere afschriften op dezelfde pagina getoond worden. In de voettekst blijft alleen het paginanummer staan.
Bij het nakijken van uw rekeninguittreksels stelt u vast dat u een transactie niet herkent. Bij deze transactie ziet u in de mededeling "Mollie" of "Stg Mollie Payments" staan. Sommige webshops gebruiken een derde partij als tussenpersoon voor de verwerking van inkomende betalingen. Mollie is daar een voorbeeld van. U twijfelt over de webshop waar u iets bestelde? Dan kan u bij Mollie zelf terecht om na te gaan waar u een bestelling plaatste. Indien u toch nog vragen hebt, staat onze klantendienst klaar om u te helpen op ons nummer 02 464 60 01.