Online bankieren

Teken je ING documenten elektronisch

De elektronische handtekening: snel, gemakkelijk en wettelijk erkend

De elektronische handtekening

Zowel particuliere als professionele klanten van ING kunnen documenten elektronisch ondertekenen.

Een elektronische (of digitale) handtekening is de digitale versie van een handgeschreven handtekening. Deze elektronische handtekening garandeert de inhoud van een document en de identiteit van de ondertekenaar door middel van een handtekeningcertificaat.

De elektronische handtekening vermijdt het gebruik van papier en vergemakkelijkt de uitwisseling van documenten.

Enkel in uitzonderlijke gevallen is ING nog verplicht om nog een papieren document met een handgeschreven handtekening te vragen.

De aanvaarde elektronische handtekeningen

Alleen gekwalificeerde elektronische handtekeningen hebben dezelfde juridische waarde als een handgeschreven handtekening en kunnen worden gebruikt voor ING-documenten.

Er zijn verschillende vertrouwde dienstverleners gevestigd in België die diensten aanbieden voor het ondertekenen van een document met een gekwalificeerde elektronische handtekening. Deze dienstverleners staan ​​op een officiële lijst (Trusted List).

Ondertekenen met uw Belgische identiteitskaart

De elektronische handtekening met eID + PIN is een voorbeeld van een gekwalificeerde elektronische handtekening.


Met Adobe Reader kun u tekenen met uw identiteitskaart. Om een ​​handtekening te kunnen maken en deze te gebruiken, moet u beschikken over

  • uw Belgische eID-identiteitskaart
  • een kaartlezer
  • de pincode van uw identiteitskaart

Meer weten?