FAQ van reisverzekeringen
De huidige coronacrisis gooit heel wat reisplannen en -trajecten grondig overhoop. Wat als je op het punt staat om op reis te vertrekken naar het buitenland? En wat als je al ter plaatse bent? Hoog tijd om enkele veelgestelde vragen te beantwoorden per verzekeringsproduct.
De verzekeraar baseert zich steeds op het reisadvies van FOD Buitenlandse Zaken om al dan niet tussen te komen. Wanneer je een reis boekt nadat een negatief reisadvies gegeven werd, zal de verzekeraar niet tussenkomen omdat deze informatie bij het boeken van de reis al gekend was.
Bovendien gelden er vanaf nu extra bepalingen aangegeven door kleurcodes voor specifieke zones. Deze kleurbepalingen zijn een aanvulling op andere maatregelen zoals het negatief reisadvies en vervangen deze niet. Zo is in grote lijnen toerisme buiten de Europese Unie nog altijd verboden.
Kleurcodes:
- Rood betekent dat je niet naar een land of regio mag vertrekken. Keer je terug uit een "rood" gebied, dan moet je je verplicht laten testen en minstens 9 dagen in quarantaine gaan.
- Oranje betekent dat reizen sterk wordt afgeraden, maar niet verboden wordt. Er wordt gevraagd om in quarantaine te gaan als je terugkeert, maar ook dat is niet verplicht.
- Groen betekent dat je vrij mag vertrekken en terugkeren.
Opgelet: indien je een dossier wenst te openen voor een van onderstaande verzekeringen, gelieve dan steeds de nodige bewijzen op te sturen. Je vindt de gevraagde bewijzen op de schadeformulieren.
Algemene informatie
- Schadeaangifte voor reisbijstandsverzekering? Bel naar de Assist’Line : +32 2 550 06 00 (24/24 en 7/7)
- Aangifte voor reisannuleringsverzekering (ING Lion Travel Stop)? Vul dit formulier in.
ING Lion Assistance, ING Assistance en ING Global Assistance
Deze producten worden verzekerd door Inter Partner Assistance en worden door ING aangeboden.
Heb je een jaarlijkse reisbijstandsverzekering? Dan ben je wereldwijd gedekt voor uw medische kosten en repatriëring. Bekijk hiervoor steeds de richtlijnen per land van FOD Buitenlandse Zaken aangezien de verzekeraar zich baseert op het advies van FOD Buitenlandse Zaken om al dan niet tussen te komen. Bekijk de algemene voorwaarden van jouw verzekering om de omvang van jouw dekking te kennen. Hieronder vind je alvast de belangrijkste dekkingen in nasleep van de coronacrisis van de ING Lion Assistance (jaarcontract), de ING Global Assistance en de ING Assistance.
De hier besproken dekkingen zijn gelijkaardig voor de drie producten, enkel het bedrag van de vrijstelling kan verschillen.
- Terugbetaling van de medische kosten in het buitenland: tot 100.000 euro per verzekerde bij een jaarcontract met een franchise van 50 euro bij de ING Lion Assistance en de ING Global Assistance en met een franchise van 35 euro bij de ING Assistance. De verzekeraar schiet de kosten ter plaatse voor en treft achteraf een regeling met het ziekenfonds.
- Terugbetaling van de nabehandelingskosten in België: tot 2.500 euro per verzekerde tot maximum 1 jaar na de dag van het ongeval in het buitenland en op voorwaarde dat de verzekerde minstens een nacht in het hospitaal werd opgenomen. De verzekeraar schiet de kosten ter plaatse voor en treft achteraf een regeling met het ziekenfonds.
- Terugbetaling van de repatriëring van de gewonde/zieke en andere verzekerden en/of van de kosten voor een verlengd verblijf in het hotel (of huurverblijf) als de gewonde om medische redenen niet vervoerd mag worden (tot maximaal 100 euro per dag en tot maximaal 10 dagen per verzekerde).
- Terugbetaling van de kosten voor een verlengd verblijf in het hotel (of huurverblijf) door overmacht (stakingen, natuurfenomenen, epidemieën, …): tot maximaal 100 euro per dag en een maximum van 500 euro per verzekerde.
Algemene voorwaarden van de ING Lion Assistance
Algemene voorwaarden van de ING Assistance
Algemene voorwaarden van de ING Global Assistance (vanaf pagina 39)
Ik heb een reis geboekt voor het negatief reisadvies van FOD Buitenlandse Zaken. Tijdens mijn reis wordt een negatief reisadvies gegeven. Komt mijn bijstandsverzekering tussen voor eventuele medische kosten?
Aangezien het reisadvies nog positief was op de dag dat je naar het buitenland vertrok, zal de reisbijstandsverzekering tussenkomen voor de medische kosten die je in het buitenland oploopt. Indien je vervroegd dient terug te keren omwille van het advies van FOD Buitenlandse Zaken, contacteer dan steeds eerst je touroperator of de luchtvaartmaatschappij. Contacteer daarna jouw verzekeraar.
Ik heb een reis geboekt voor het negatief reisadvies van FOD Buitenlandse Zaken. Tijdens mijn reis word ik in quarantaine geplaatst in het hotel. Komt de bijstandsverzekering tussen voor extra hotelkosten?
Indien je ziek bent en minstens 48 uur op medisch voorschrift in het hotel dient te blijven, zal de reisbijstandsverzekering tussenkomen voor de extra kosten tot de maximale vergoeding van €100 per verzekerde en per dag gedurende maximum 10 dagen.
Let op: wanneer je vast zit in het buitenland omwille van overmacht, maar je bent niet ziek, zal de reisbijstandsverzekering tussenkomen voor €100 per verzekerde en per dag, maar voor maximum €500 per verzekerde.
Wat als ik op vakantie ben en deze zone krijgt plots een rode kleurcode?
Contacteer steeds eerst je touroperator of luchtvaartmaatschappij. Neem vervolgens zo snel mogelijk contact op met de Assist’Line via +32 2 550 06 00. Wij kunnen u helpen naar huis te keren en zullen dossier per dossier bekijken of er een tussenkomst mogelijk is op basis van de polis.
Wat als ik door de quarantaine in het buitenland mijn terugvlucht mis?
Indien de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau je niet op een latere vlucht kan boeken, dan zal de verzekeraar een alternatieve vlucht boeken in samenspraak met de verzekerde. De kosten van de vlucht zijn evenwel voor rekening van de verzekerde.
Ik heb een reis geboekt voor het negatief reisadvies van FOD Buitenlandse Zaken. Ondertussen wordt er negatief reisadvies gegeven, maar ik vertrek toch. Komt mijn reisbijstandsverzekering tussen voor eventuele medische kosten?
De reisbijstandsverzekering zal tussenkomen. Tenzei in geval van directe en indirecte kosten en rapatriëring in verband met Covid.
Wat als ik in een zone zit waarvoor de kleurcode rood wordt uitgeroepen en ik besluit om niet terug te keren?
InterPartner Assistance zal u helpen zodra de code rood van kracht wordt. Als u echter weigert om onmiddellijk terug te keren, kunt u op een later tijdstip geen beroep doen op uw reisbijstand.
Ik ben op reis vertrokken vóór het negatief reisadvies van FOD Buitenlandse Zaken, ik zit momenteel in het buitenland en mijn terugreis is geannuleerd. Wat moet ik doen?
Contacteer steeds je touroperator of je luchtvaartmaatschappij om de vlucht opnieuw te plannen. Indien je hierdoor je verblijf moet verlengen, kan je steeds vragen naar een tussenkomst van de verzekeraar. De maximale vergoeding van de reisbijstandsverzekering is €100 per dag en per verzekerde en een maximum van €500 per verzekerde.
De telecommunicatiekosten met de verzekeraar die gemaakt werden in het kader van het verzekerde voorval in het buitenland worden terugbetaald. Gelieve hierbij steeds een bewijs voor te leggen.
Wat als ik op reis ga, ondanks de rode kleur?
Dan kan onze verzekering en assistentie ingrijpen als u een probleem heeft. Tenzij in geval van kosten en repatriëring in verband met Covid.
Wat als ik een probleem heb tijdens mijn reis in een land met kleurcode oranje?
Neem contact met ons op en wij helpen u volgens de voorwaarden van uw contract. Onze reisbijstand blijft volledig geldig.
Een reisannulatieverzekering heeft als doel de vergoeding van de annulatiekosten in geval van annulatie of onderbreking van je reis terug te betalen. Bekijk steeds de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op jouw annulatieverzekering voor de omvang van de dekking. Opgelet: deze verzekering wordt niet meer aangeboden.
ING Lion Travel Stop
Dit product wordt verzekerd door Inter Partner Assistance en werd door ING aangeboden.
Maximale tussenkomst:
De totale kostprijs van het reiscontract met een maximum van 3.000 EUR per verzekerde per reis en een globaal maximum van 12.500 EUR per reis en per jaar.
Wat gebeurt er als de reis moet geannuleerd worde vanwege het reisverbod?
De ING Lion Travel Stop zal niet tussenkomen als de reis geanuleerd moet worden vanwege het reisverbod. De overige in de Algemene Voorwarden genoemde redenen voor annulering blijven van kracht.
Ik heb mijn reis geboekt voor het negatief reisadvies van FOD Buitenlandse Zaken door Covid-19. Indien ik deze reis moet annuleren omwille van negatief reisadvies op moment van vertrek, komt mijn annulatieverzekering tussen?
1. Heb je je reis geboekt via een reisorganisator? Richt je eerst tot de reisorganisator.
2. Komt de reisorganisator of luchtvaartmaatschappij niet tussen? De ING Lion Travel Stop zal tussenkomen voor de kosten van je reis en eventueel geboekte excursies. Bezorg ons steeds het schadeformulier. Deze waarborguitbreiding wordt uitzonderlijk verleend in het kader van Covid-19, indien de reis geboekt werd vóór het negatief reisadvies werd uitgevaardigd
Ik heb het Coronavirus opgelopen voor mijn vertrek. Komt mijn annulatieverzekering tussen?
Wij wensen jou een spoedig herstel.
Je hoeft je gelukkig geen zorgen te maken om de annulatieverzekering, want de ING Lion Travel Stop zal tussenkomen wanneer je ziek bent voor je vertrek. Bezorg ons steeds een bewijs (doktersbriefje) samen met het schadeformulier.
Ik vertoon symptomen van het Coronavirus voor ik op reis vertrek. Wat als ik hierdoor niet op reis kan vertrekken?
De ING Lion Travel Stop zal tussenkomen indien de dokter je aanraadt om binnen te blijven en niet te reizen. Bezorg ons steeds een bewijs (doktersbriefje) samen met het schadeformulier.
Wat gebeurt er als ik mijn reis al geboekt heb, maar mijn visum werd geweigerd?
De ING Lion Travel Stop zal tussenkomen voor de annulatie van je reis indien je visum geweigerd werd. Bezorg ons steeds een bewijs samen met het schadeformulier.
Wanneer ik een reis boek naar een land waar de kleurcode rood reeds van toepassing is, kan ik mijn reis annuleren en er een vergoeding voor krijgen?
Indien u uw reis wilt annuleren omwille van de kleurcode rood zal de reisannulatieverzekering niet tussenkomen. Dit was immers al g.ekend op moment van de boeking. De reisannulatieverzekering blijft uiteraard wel geldig voor alle andere redenen beschreven in de algemene voorwaarden
Wanneer ik een reis boek naar een land waar de kleurcode oranje reeds van toepassing is, kan ik mijn reis annuleren of onderbreken en er een vergoeding voor krijgen?
Indien u uw reis wilt annuleren omwille van de kleurcode oranje zal de reisannulatieverzekering niet tussenkomen. Dit was immers al gekend op moment van de boeking. Daarnaast is het reizen naar een oranje zone niet verboden en is quarantaine niet verplicht, zodat u de reis niet hoeft te annuleren en u geen gebruik kunt maken van uw annuleringsverzekering om een vergoeding te krijgen. De reisannulatieverzekering blijft uiteraard wel geldig voor alle andere redenen beschreven in de algemene voorwaarden.
Kan ik een reis boeken wanneer FOD Buitenlandse Zaken negatief reisadvies geeft inzake Covid-19?
Je kan een reis boeken maar weet dat de ING Lion Travel Stop in dat geval niet zal tussenkomen gezien pandemieën niet worden gedekt.
Indien je reis geannuleerd werd door een reden die wel gedekt wordt door de ING Lion Travel Stop (b.v. ziekte of ongeval), dan worden eventuele reisannulatiekosten vergoed.
Richt je steeds tot je reisorganisator of luchtvaarmaatschappij.