Vrije tijd

16 oktober 2017

Een digitale assistent: altijd en overal aan uw zijde

Hebt u ooit al gedroomd van een persoonlijke assistent die u bijstaat met raad en daad, die uw vragen razendsnel beantwoordt en die u het leven op alle vlakken makkelijker maakt? Dan is er goed nieuws voor u: die droom zou binnenkort wel eens werkelijkheid kunnen worden. Digitale assistenten worden namelijk steeds populairder.

In 2020 zullen klanten 85% van hun contact met bedrijven regelen via digitale assistenten, voorspelt onderzoeksbureau Gartner. Dit zijn computergestuurde contactpersonen, beter bekend als chatbots, die u onvermoeibaar en accuraat de juiste informatie aanbieden en zoeken naar antwoord op uw vragen. Ze ondersteunen de medewerkers van het bedrijf, waardoor die meer tijd krijgen om u van echt advies te voorzien.

Mildred, de digitale assistent van vliegmaatschappij Lufthansa, helpt klanten bijvoorbeeld met het zoeken naar de goedkoopste vluchten in de komende 9 maanden. Een uiterst geschikte taak voor zo’n digitale assistent, omdat ze razendsnel gegevens kan scannen en verwerken. Bovendien zijn digitale assistenten dag en nacht beschikbaar.

4 minuten sneller

Digitale assistenten helpen zowel de klant als het bedrijf om tijd te besparen. Zo leveren ze ruim 4 minuten sneller het gewenste antwoord op dan een telefoontje met het traditionele callcenter. Dat blijkt uit onderzoek van Juniper.

Digitale assistenten winnen aan populariteit

De ontwikkelingen op vlak van digitale assistentie gaan snel. Een jaar geleden waren er 33.000 chatbots actief op Facebook Messenger. Inmiddels zijn dat er al ruim 100.000. Om de toekomst van digitale assistenten te zien, moeten we in Azië zijn. De chatbot van SMBC Nikko Securities in Japan kan bijvoorbeeld zelfs informatie geven over de beursgang van bedrijven.

In de voetsporen van WeChat

WeChat, zeg maar de Chinese WhatsApp, heeft al een betaalfunctie in de app ingebouwd. Ruim 200 miljoen mensen gebruiken deze mogelijkheid om zo rechtstreeks producten te bestellen, geld naar vrienden en familie over te maken en rekeningen te betalen. WeChat alleen is al goed voor zo’n 35% van de totale tijd die Chinezen aan mobiel internet besteden. Daarbij helpt het dat ze de app niet hoeven te verlaten als ze een betaling willen doen. Omdat veel consumenten een belangrijk deel van hun leven op WeChat regelen, is dat ook de plek waar bedrijven hun chatbots inzetten.


Bij ING vinden we het belangrijk dat u zo snel mogelijk een bevredigend antwoord op al uw vragen krijgt. Daarom stellen ook wij graag een digitale assistent ter uw beschikking. Bent u op vakantie en uw kaart vergeten te activeren voor het buitenland? Dan kan een digitale assistent u in een paar simpele stappen aan de oplossing helpen, ook al is het midden in de nacht of bevindt u zich in een andere tijdzone.

Maak kennis met Marie

Maak kennis met Marie, uw digitale assistente. U kunt haar 24 uur per dag en 7 dagen per week al uw vragen over ING-bankkaarten stellen, in het Engels. Bent u uw kaart verloren en wilt u een nieuwe aanvragen? Of wilt u uw kaart activeren voor het buitenland? Marie doet het vanaf nu voor u! Ze schiet u te hulp via Facebook Messenger. Dankzij de nieuwste technologieën van Google kan Marie al uw vragen begrijpen en bepaalde verzoeken meteen behandelen.

Is de vraag te ingewikkeld? Dan kunnen Marie haar collega’s van vlees en bloed altijd inspringen. Die menselijke factor blijft belangrijk bij ING. Menselijk inlevingsvermogen en expertise zijn voor ons onvervangbaar. Als virtuele hulpkrachten als Marie ons het eenvoudige en repetitieve werk uit handen nemen, dan kunnen wij meer tijd besteden aan de complexere vragen. Zo werken mens en computer samen om u nog beter te kunnen helpen.

Zin om het zelf te proberen?

Praat met Marie en krijg razendsnel antwoord op al uw vragen over uw ING-bankkaart(en).