Gezin

12 maart 2021

The Money Talk: Opdracht 3 "Sparen en doelstellingen"

Met deze derde opdracht leer je je kinderen dat het gemakkelijker is om te sparen als een doel hebt dankzij een lekker koekjesexperiment.

Opdracht #3: Kan jij een koekje sparen?

Eet je graag koekjes? Ja? Goed zo, want alleen als je echt graag koekjes eet, mag je dit spel spelen. Het is wel geen gemakkelijk spel, hoor. Sommige kinderen (en zelfs ouders) vinden het zelfs onmogelijk. Ik leg je even uit hoe je het speelt. Ik geef je een superlekker koekje, maar je mag het niet meteen opeten! Waarom niet?! Als je erin slaagt om het te bewaren en het gedurende 5 minuten niet op te eten, dan krijg je nog een koekje. Dan heb je dus twee koekjes! Denk je dat je het zult kunnen?

Wat heb je nodig?

  • 2 koekjes (of iets wat je heel lekker vindt)

  • Een timer

Stap 1: Het koekjesexperiment

Geef je kind een koekje en leg uit dat als hij/zij er gedurende 5 minuten in slaagt om het niet op te eten, hij/zij een tweede koekje krijgt. Eet je kind het koekje toch op voordat de 5 minuten om zijn, dan krijgt hij.zij geen tweede koekje.

Stap 2: Stel de timer in

Stel de timer in op 5 minuten en wacht. Ligt het koekje er nog? Mooi zo! Beloon je kind met een tweede koekje.


Het is niet zo simpel om het concept ‘sparen’ volledig te begrijpen. Waarom zouden we wachten wanneer het zo gemakkelijk is om onszelf onmiddellijk voldoening te geven. Deze eenvoudige opdracht brengt het concept ‘sparen’ ter sprake en maakt ons duidelijk dat we door te sparen onszelf een beloning geven.

Wat hebben we geleerd?

Sparen is moeilijk! En dat was nog maar voor 5 minuten! Was je kind aan het tweede koekje aan het denken terwijl het aan het wachten was? Sparen wordt gemakkelijker wanneer we een duidelijk doel voor ogen hebben, in dit geval het vooruitzicht van een tweede koekje. Gebruik dit koekjesexperiment om het concept ‘sparen’ in een breder kader te bespreken.

Vragen en onderwerpen om een gesprek aan te gaan met je kinderen

Wat was het eerste waarvoor je als kind hebt gespaard?

Heb je gespaard voor een fiets? Voor een nieuwe voetbal? Hoe heb je dat gedaan? Hoelang heb je ervoor moeten sparen?

Waarvoor is je kind aan het sparen?

Stippel een plan uit. Hoe kan het geld verdienen? Hoeveel tijd zal je kind nodig hebben om zijn doel te bereiken?

Waarvoor ben jij aan het sparen?

Een nieuwe tv? De renovatie van je huis? Toon je kind dat het voor iedereen belangrijk is om te sparen. Zelfs ouders moeten het doen.

Wist je dat?

Het is gemakkelijker om een doel te bereiken wanneer we het zo specifiek mogelijk maken en we het duidelijk kunnen visualiseren.

Uitdaging in het echte leven

Wist je dat wanneer je ziet dat je vooruitgang boekt in het bereiken van een spaardoel, je gemotiveerd bent om nog meer te sparen? Een doorzichtige geldpot kan daarbij helpen. Plaats een pot voor wisselgeld voor je gezin. Telkens als iemand wat wisselgeld heeft, gooit die het in de pot. Wanneer de pot vol is, trakteer je het hele gezin op iets leuks.

Wat is 'The Money Talk'?

Heb je het echt nodig of wil je het gewoon? Wat betekent het om geld te verdienen? Waarom lenen we geld? En waarom stelt reclame de dingen vaak mooier voor dan ze in werkelijkheid zijn? Het spel ‘The Money Talk’ is ontwikkeld door ING's partners Think Forward Initiative om kinderen nieuwsgierig te maken en vragen te doen stellen over geld om zo een gesprek aan te gaan met hen over dit specifieke onderwerp.

Het doel van het Think Forward Initiative is om mensen de kennis en kans te geven om betere financiële beslissingen te nemen. Dus ook kinderen! Een van de meest veelbelovende methoden om kinderen bij te leren over geld, is om er met hen over te praten en hen te laten oefenen. Door ze de juiste tools en ondersteuning aan te reiken, ontwikkelen ze het vermogen om op latere leeftijd gezonde financiële beslissingen te nemen.*

Maak dus zeker wat tijd vrij om ‘The Money Talk’ te spelen. Met dit spel krijgen zowel ouders als kinderen op een leuke manier meer financieel inzicht.

Klaar om te beginnen?

*Amagir et al. (2018); Johnson & Sherraden (2007).