Gezin

The Money Talk: Dag 4 "Verstandig geld uitgeven"

Tijdens dit vierde spel leer je over verstandig geld uitgeven en bespreken hoe waarheidsgetrouw reclame is. We roepen de hulp van je kinderen in om een verpakking te ontwerpen voor de walgelijkste cornflakes ooit.

Opdracht #4: Help je ons een doos voor ontbijtgranen te ontwerpen?

Goed nieuws! We hebben net een gloednieuwe soort ontbijtgranen op de markt gebracht. Het slechte nieuws is dat ze verschrikkelijk vies smaken ... Iedereen vindt ze gewoonweg walgelijk. Hmm, hoe zou dat komen? Maar in plaats van het recept aan te passen, gaan we er gewoon voor zorgen dat de verpakking er heel aantrekkelijk uitziet. Daarvoor hebben we jouw hulp nodig. Gebruik je creativiteit om het ontwerp in te kleuren, zodat kinderen deze ontbijtgranen meteen zullen willen kopen wanneer ze de doos zien.

Wat heb je nodig?

Stap 1: Kleur de doos in

Werk de doos voor de ontbijtgranen mooi af en denk aan alle details.

Stap 2: Praat over de doos

Zou je deze ontbijtgranen kopen? Waarom niet?


Er gaat miljarden naar reclameboodschappen met je kind als doelgroep. Daarom is het zo belangrijk om je gezin te leren hoe ze dergelijke reclame kunnen herkennen en hoe ze hun denkwijze er niet door laten beïnvloeden. Voor deze opdracht maakten we een fictief merk (Fish Crunch) van ontbijtgranen die er op het eerste gezicht wel lekker uitzien maar die eigenlijk de walgelijkste ontbijtgranen ooit zijn.

Wat hebben we geleerd?

Reclame doet soms alsof iets goed of lekker is, zelfs als dat niet zo is. Ze gebruiken vele trucjes zoals felle kleuren, animatiefiguren en flashy beelden om je te misleiden. Gebruik deze activiteit om een gesprek op gang te brengen over hoe we ons geld slim kunnen uitgeven.

Vragen en onderwerpen om een gesprek aan te gaan met je kinderen

Laten we het eens hebben over de macht van reclame.

Welke reclamespots heb je gezien die je er echt toe verleiden om het product te kopen? Waarom?

Als er iets in de aanbieding is, moet je het dan kopen?

Zou je Fish Crunch kopen als het in de aanbieding was? Het is niet omdat iets in de aanbieding is, dat je het moet kopen.

De waarheid over reclame.

Praat over dingen die je hebt gekocht maar waarvan je achteraf spijt had. Hoe heb je geleerd om dergelijke aankopen uit de weg te gaan?

Wist je al dat?

Door aan een voedingsproduct een bekend animatiefiguur zoals Dora of SpongeBob toe te voegen, krijgen kinderen van 6 tot 7 jaar meer zin in dit product en vragen ze er ook meer naar.

Uitdaging in het echte leven

Spot de aanbieding! Laat je gezin de komende week alle aanbiedingen en koopjes noteren die ze opmerken. Bespreek daarna samen hoe deze aanbiedingen een impact hebben op de manier waarop je je geld uitgeeft.

Wat is 'The Money Talk'?

Heb je het echt nodig of wil je het gewoon? Wat betekent het om geld te verdienen? Waarom lenen we geld? En waarom stelt reclame de dingen vaak mooier voor dan ze in werkelijkheid zijn? Het spel ‘The Money Talk’ is ontwikkeld door ING's partners Think Forward Initiative om kinderen nieuwsgierig te maken en vragen te doen stellen over geld om zo een gesprek aan te gaan met hen over dit specifieke onderwerp.

Het doel van het Think Forward Initiative is om mensen de kennis en kans te geven om betere financiële beslissingen te nemen. Dus ook kinderen! Een van de meest veelbelovende methoden om kinderen bij te leren over geld, is om er met hen over te praten en hen te laten oefenen. Door ze de juiste tools en ondersteuning aan te reiken, ontwikkelen ze het vermogen om op latere leeftijd gezonde financiële beslissingen te nemen.*

Maak dus zeker wat tijd vrij om ‘The Money Talk’ te spelen. Met dit spel krijgen zowel ouders als kinderen op een leuke manier meer financieel inzicht.

Klaar om te beginnen?

*Amagir et al. (2018); Johnson & Sherraden (2007).