Welke soorten elektrische auto’s bestaan er? Wat met hun bereik? Kan je de batterij altijd vlot opladen? En hoe fiscaal voordelig is een dergelijke aankoop? We zetten enkele aandachtspunten op een rijtje.
Elektrische mobiliteit heeft de wind in de zeilen
De opmars van de elektrische wagen is niet meer te stoppen. Steeds meer autofabrikanten investeren in elektrische mobiliteit, wat het voor automobilisten makkelijker maakt om de overstap te maken van benzine of diesel naar elektrisch.
Volgens het dienstenbedrijf Stroohm zullen tegen 2030 in ons land zo’n 600.000 tot 800.000 elektrische auto’s rondrijden. De federale regering keurde onlangs trouwens een plan goed om het gebruik van elektrische bedrijfswagens aan te moedigen. Wellicht volgen nog andere beleidsmaatregelen – ook voor particulieren – om elektrisch rijden in duwtje in de rug te geven.
Soorten elektrische voertuigen
In principe zijn er vier verschillende soorten elektrische auto’s:
- Battery Electric Vehicle (BEV): dit type is volledig elektrisch
- Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV): dit type heeft zowel een elektromotor als benzinemotor
- Hybrid Electric Vehicle (HEV): ook bij dit type is zowel een elektro- als benzinemotor aanwezig, maar opladen aan een elektrische laadpaal is niet mogelijk
- Extended-Range Electric Vehicle (E-REV): opnieuw een type dat zowel een elektro- als benzinemotor heeft, maar enkel de elektromotor wordt gebruikt.
De juiste keuze van het type hangt af van diverse factoren. Zo zijn PHEV’s bijvoorbeeld ideaal voor mensen die vaak korte afstanden afleggen en regelmatig langere trips doen. Hybrides worden vaak ook ingezet voor leveringsrondes met veel stops, omdat de motor zichzelf voortdurend opnieuw oplaadt.
Elektrisch rijden: een verstandige zet
Waarom maken mensen de overstap naar elektrisch rijden? Het meest voor de hand liggende antwoord is: uit ecologische overwegingen.
Maar er zijn nog tal van andere goede redenen:
- Elektrisch rijden is goedkoper dan benzine of diesel: niet alleen kost elektrische stroom een pak minder, maar ook de onderhoudskosten dalen aanzienlijk omdat een elektrische auto geen bewegende onderdelen heeft.
- Fiscale voordelen: zoals al aangegeven gelden steeds meer fiscale incentives voor elektrisch rijden, wat het totale kostenplaatje verder drukt.
- Een aangename rijervaring: eigenaars van een elektrische auto zijn zeer enthousiast over het soepele automatische schakelen, het krachtig versnellen en de stille rijervaring.
Toch nog twijfel, want…
Ondanks deze aantrekkelijke voordelen duiken nog regelmatig bezwaren of twijfels op die de overstap naar elektrische mobiliteit zouden kunnen vertragen:
- Het beperkte rijbereik (autonomie of range)
- De vraag of de publieke laadinfrastructuur voldoende toereikend is
- En kan ik een elektrische wagen zomaar thuis opladen, of zijn hier ook extra investeringen nodig?
- Het relatief hoge prijskaartje van een elektrische wagen
- Onzekerheid over de levensduur van de batterij
In de praktijk hoeven deze twijfels geen rem te zetten op elektrisch rijden. Want als je weet dat de gemiddelde woon-werkafstand in ons land ongeveer 22 km bedraagt (en dat de Belg gemiddeld 40 km per dag rijdt), dan is het huidige rijbereik ruimschoots voldoende.
Opladen kan inderdaad aan het stopcontact thuis of bij de werkgever, terwijl publieke laadpalen eerder dienen voor het bijladen. En de autofabrikanten doen momenteel enorme inspanningen om het aantal (betaalbare) elektrische modellen aanzienlijk op te drijven, inclusief investeringen in compactere en krachtigere accu’s.
Fiscaalvriendelijk op weg
In de meeste Europese landen wordt elektrisch rijden fiscaal aangemoedigd. Ook in ons land gelden zowel op federaal als regionaal niveau aantrekkelijke spelregels via onder andere een verhoogde fiscale aftrekbaarheid van volledig elektrische wagens. Bovendien betaal je als eigenaar een pak minder (en in Vlaanderen zelfs geen) belasting op inverkeerstelling (BIV). Ook voor de verkeersbelasting geldt een aantrekkelijke korting, die per gewest verschillend is.
Klaar om de stap te zetten naar elektrisch rijden?
Zet jezelf op weg met een autolening. Zo kan je de aankoop spreiden, op maat van je budget en je situatie. En uiteraard wil je je nieuwe auto optimaal beschermen tegen eventuele schade of ongevallen.
Bij ING kun je terecht voor een autoverzekering voor je elektrische/hybrid auto; een ruime dekking en 10% korting op je premie. Zo ben je zeker dat je er bij schade niet alleen voor staat en kunt rekenen op professionele hulp.
- Verzekerd door NN Non-Life
- Lees het informatie document van het verzekeringsproduct & de algemene voorwaarden voor het onderschrijven.
Opgelet, geld lenen kost ook geld.
* Aanbod voor een lening of leasing voor beroepsdoeleinden onder voorbehoud van aanvaarding door ING België (voor een krediet) of ING Equipment Lease Belgium (voor een leasing) en wederzijds akkoord. De algemene voorwaarden van het krediet en de leasing zijn verkrijgbaar in alle ING-kantoren. Uw aanvraag voor een professioneel krediet of leasing en de eventuele aanvaarding door ING België (voor een krediet) of ING Lease Equipment Belgium (voor een leasing) per telefoon, via www.businesscredit.be of bij uw kantoor verbinden noch uzelf, noch ING België, noch ING Lease Belgium zolang u geen kredietcontract of leasingcontract hebt ondertekend in uw ING-kantoor (onder voorbehoud van voorafgaande aanvaarding van uw dossier door ING België of ING Lease Belgium).
ING België nv – Bank/Kredietverlener – Marnixlaan 24, B-1000 Brussel – RPR Brussel – btw BE 0403.200.393 - BIC: BBRUBEBB – IBAN: BE45 3109 1560 2789
ING Equipment Lease Belgium nv – Vennootschapszetel: Sint-Michielswarande 60 , 1040 Brussel, België Kolonel Bourgstraat 155 – 1140 Brussel. RPR Brussel – Btw BE 427 980 034 - IBAN: BE24 3101 6002 5838 - BIC: BBRUBEBB