Vrije tijd

23 juli 2018

Bestolen in het buitenland? Dit is wat u moet doen

Ondanks al uw voorzorgen is het toch gebeurd: u bent uw persoonlijke spullen verloren tijdens uw vakantie. Belangrijk is dat u nu meteen in actie schiet om de schade te beperken. Want mogelijk betekent het dat die portefeuille of gsm gestolen is. Wij helpen u en leggen u stap voor stap uit wat u moet doen.

1. Blokkeer uw verloren bankkaart, documenten of gsm

Om te beginnen moet u absoluut voorkomen dat iemand met slechte bedoelingen munt kan slaan uit uw verloren spullen.


  • Bent u persoonlijke documenten kwijt, zoals uw rijbewijs of identiteitskaart? Bel dan meteen naar Doc Stop (+ 32 2 518 21 23). De documenten worden geseind en fraude met uw identiteit wordt zo onmiddellijk in de kiem gesmoord.
  • Bent u uw bankkaart of kredietkaart verloren? Bel naar Card Stop (+32 70 344 344) om uw kaarten onmiddellijk te laten blokkeren. Zo kunnen anderen er geen geld meer mee afhalen of ermee betalen.
  • Is uw gsm gestolen of bent u hem verloren? Contacteer dan de klantendienst van uw mobiele operator en laat zowel uw simkaart als smartphone blokkeren. Voor dit laatste hebt u wel het serienummer van de gsm nodig.
Opgelet!

Vergeet daarbij ook zeker niet het ING Smart Banking-profiel van de verloren smartphone of tablet te verwijderen. Dit kan via Home’Bank en Business’Bank. Als u daarvoor hulp nodig hebt, kunt u hiervoor terecht bij onze helpdesk via +32 2 464 60 01.

2. Stap naar de politie in de buurt

Nadat u de nodige zaken hebt geblokkeerd, moet u nu ter plaatse aangifte doen. Ja, zelfs als u vermoedt dat u uw spullen gewoon verloren bent. Bewaar indien mogelijk een kopie van uw documenten en het serienummer van uw toestellen (smartphone, laptop) op Google Drive, iCloud of Microsoft Cloud.


Zorg ervoor dat er een proces-verbaal of attest wordt opgemaakt waarin de diefstal wordt bevestigd en dat u een kopie meekrijgt. Dat is belangrijk voor uw verzekering en om een nieuw identiteitsbewijs te kunnen aanvragen bij de Belgische ambassade.

Als de lokale politie u niet wil helpen omdat u een toerist bent en zegt dat u in België naar een politiekantoor moet gaan, moet u toch aandringen. Zonder bewijs van diefstal of verlies van uw persoonlijke spullen, kunt u immers geen tijdelijke documenten van de Belgische ambassade krijgen, die u bv. nodig hebt om terug te keren. Bovendien vraagt uw verzekeraar altijd naar een proces-verbaal.


Bij thuiskomst gaat u beter ook nog eens langs bij de Belgische politie om identificeerbare voorwerpen zoals uw laptop of rijbewijs te signaleren.


3. Ga langs bij de ambassade of het consulaat voor uw paspoort

Dit is alleen noodzakelijk als u zonder paspoort niet naar België kunt reizen. Zorg dat u het attest of proces-verbaal van de politie en twee pasfoto’s kunt voorleggen. En als het even kan ook een kopie van het gestolen document en uw rijksregisternummer. Daarmee kunt u dan een tijdelijk paspoort krijgen. Dat moet u in België bij de bevolkingsdienst van uw gemeente inleveren om een nieuw definitief paspoort te krijgen.

Is er geen Belgische vertegenwoordiging in het land waar u zit? Spring dan binnen bij een ambassade of consulaat van een ander land van de Europese Unie.


Tip:

Neem bij het reizen met tijdelijke documenten ook zeker even contact op met uw luchtvaartmaatschappij. Elke maatschappij heeft andere regels voor het aanvaarden van deze documenten. En zo vermijdt u onaangename verrassingen.

Uw bankkaart of kredietkaart verloren of gestolen?