Vrije tijd

Van elektrisch tot tweedehands: ontdek de autotrends voor 2022

De wereld van de mobiliteit verandert snel. Voor veel mensen is de auto nog steeds het populairste vervoermiddel, onder meer voor woon-werkverkeer. Koop je nu best een hybride wagen of is het beter om voor een volledig elektrische wagen te gaan? Of is een diesel of een benzine toch nog een goede keuze? En als je een auto koopt, koop je dan beter een nieuwe auto of een tweedehandswagen? Ontdek hier de autotrends voor 2022.

Trends in mobiliteit anno 2022: welke impact heeft de recente klimaattop?

De diverse overheden in ons land lanceren steeds meer maatregelen om de mobiliteit in ons land duurzamer te maken. De recente klimaattop (COP26) legt de lat hoog op het vlak van duurzame mobiliteit. Zo is er federaal onder meer het ambitieuze plan om het bedrijfswagenpark de komende jaren te vergroenen, met emissievrije bedrijfswagens als norm vanaf 2026.

Op gewestelijk niveau worden extra inspanningen voorzien om meer laadpunten voor elektrische wagens te installeren. De Vlaamse regering spreekt ook de ambitie uit dat Vlaanderen tegen 2030 40% minder CO2 zal uitstoten ten opzichte van 2005. Concreet zorgt dit er voor dat vanaf 2029 de verkoop van nieuwe personen- of bestelwagens met verbrandingsmotoren uitgefaseerd wordt, al wordt dit gekoppeld aan drie voorwaarden: voldoende aanbod, een betaalbare prijs en voldoende laadpalen. Voor de tweedehandsmarkt komt er geen verbod op verbrandingsmotoren. Dus auto's die op diesel, benzine of gas rijden, zullen na 2029 nog steeds tweedehands gekocht en verkocht mogen worden. Tegen 2030 mikt de Vlaamse regering op 1 miljoen elektrische auto’s.

Lokale beleidsmakers – onder meer in Brussel, Antwerpen en Gent – zetten ondertussen al voluit in op lage-emissiezones (LEZ) om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Ook de invoering van circulatieplannen zorgt voor een shift in mobiliteit. Steden met een LEZ willen in eerste instantie dieselwagens zonder roetfilter weren. Nieuwere diesels zijn doorgaans uitgerust met een roetfilter. De milieuklasse van een auto vind je op het inschrijvingsformulier. Op de website van de steden met een LEZ kan je dan kijken of jouw wagen op de ‘zwarte lijst’ staat.

En ook goed om te weten: wereldwijd zien we dat volledig zelfrijdende auto’s steeds meer terrein winnen. Internationale techreuzen zoals Apple, Google en Amazon storten zich op de ‘slimme’ auto. De focus op connectiviteit, gecombineerd met duurzaamheid, opent ook binnen dit segment ongekende mogelijkheden.

Benzine, diesel, elektrisch of hybride? Geen keuzestress!

Vroeger was het eenvoudig: diesel was een stuk goedkoper dan benzine. Dus als je veel kilometers reed, was je beter af met een dieselauto. Maar de situatie is volledig veranderd. Vandaag betaal je aan de pomp meer voor diesel dan voor benzine. Door strengere milieunormen is de aankoop van een dieselwagen ook duurder geworden. Maar weet ook dat een dieselmotor zo’n 15 procent minder verbruikt dan een benzinemotor. Als je dus veel kilometers rijdt, dan kan een dieselwagen toch nog voordelig zijn.

Uit cijfers van Febiac blijkt dat vier op de vijf particulieren voor een benzinewagen kiezen. Een lagere aankoopprijs, een stijgende dieselprijs en een lagere belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse verkeersbelasting trekken kopers over de streep. Weet wel dat een benzinewagen minder fijnstof, maar ook meer CO2 produceert dan een diesel. En dat is geen goede zaak voor ons klimaat.

Een hybrideauto is in eerste instantie nog altijd een benzinewagen, maar dan wel een die zelf ook elektriciteit opwekt waarmee voor korte afstanden een elektrische motor wordt gevoed. Hierdoor ligt de CO2-uitstoot een pak lager. Voor een hybridewagen zul je wel meer moeten neertellen dan voor een gelijkaardig model met enkel een benzinemotor. Je moet al minstens zo’n 35.000 kilometer per jaar rijden om de meerprijs terug te verdienen. En je betaalt ook gewoon BIV (belasting op inverkeerstelling) en verkeersbelasting.

Een elektrische auto is uiteraard de beste keuze voor milieu en klimaat. Als gevolg hiervan betaal je voor een elektrische auto in Vlaanderen geen BIV en geen verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië geldt het minimumtarief. Daarnaast zijn elektrische auto’s op een andere manier ontwikkeld, waardoor er minder onderhoud vereist is ten opzichte van een auto die op diesel of benzine rijdt. Het opladen van een elektrische batterij is een pak goedkoper dan tanken aan de pomp. Maar het is nog wachten op voldoende (publieke) laadpunten in ons land, die bovendien voldoende krachtig zijn om snel op te laden. In dat opzicht is de elektrische auto nog altijd een voertuig voor kortere afstanden in een stedelijke omgeving.

Nieuw of tweedehands: hoe maak je de beste keuze?

Een nieuwe of tweedehandsauto aankopen: elke formule heeft specifieke pluspunten. We zetten de belangrijkste punten op een rijtje.

Nieuwe auto's

Bij de aankoop van een nieuwe auto heb je een grote keuze uit constructeurs, voertuigtypes en -modellen. Bovendien is de betrouwbaarheid van een nieuwe auto optimaal – met vaak vele jaren garantie – en is jouw auto voorzien van de nieuwste technologische snufjes. Bij de aankoop van een nieuwe auto kies je ook precies wat je nodig hebt (of wil), van kleur tot opties.

Enige probleem momenteel? Het tekort aan halfgeleiders voor nieuwe auto’s (zowel elektrisch als benzine/diesel) baart autofabrikanten – en hun klanten – grote zorgen. Dit wereldwijde probleem doet de productie van nieuwe wagens haperen, met lange wachttijden voor de eindklant tot gevolg. En daarnaast zijn er ook de stijgende grondstof- en materiaalprijzen, waardoor de productiekosten in de automobielsector de pan dreigen uit te swingen. 

Tweedehandsauto's

Maar ook de aankoop van een tweedehandsauto kan interessant zijn. Zo moet je geen rekening houden met lange wachttijden of vertragingen bij levering. Ook over de prijs valt te onderhandelen, waarbij je soms zeer interessante prijsvoorwaarden uit de wacht kunt slepen. Wist je trouwens dat een auto na twee jaar gemiddeld zo'n 40 procent goedkoper is dan toen hij de fabriek verliet? Ook over de kwaliteit hoef je je geen zorgen te maken: in een netwerk van officiële en professionele verkopers vind je soms heel recente tweedehandswagens mét garantie, zodat je niet bang hoeft te zijn voor een defect.

Wist je dat? Een lening voor een tweedehandsauto jonger dan 3 jaar, is interessanter dan een lening voor oudere tweedehandsauto’s.

Een (recente) tweedehands elektrische auto aankopen: goed idee?

De markt van tweedehands elektrische auto’s is aan een stevige opmars bezig, met auto’s die vaak afkomstig zijn uit de leasewereld. En dat is zeker interessant gezien de milieuvriendelijkheid en de meer voordelige prijs ten opzichte van nieuwe elektrische wagens.

Zijn er ook nadelen verbonden aan een tweedehandsaankoop? Zeker. Het opladen van een elektrische batterij kan de nodige tijd in beslag nemen. Gelukkig blijkt uit testen dat accu’s vaak lang hun oorspronkelijke capaciteit behouden. Meer nog: bij tweedehandsauto’s zit er vaak nog een fabrieksgarantie op het accupakket.

Je moet er ook rekening mee houden dat elektrische auto’s vaak snel ‘verouderen’, omdat er voortdurend nieuwere modellen op de markt zullen komen die tot meer in staat zijn.

Toch kunnen we besluiten dat de aankoop van een tweedehandsauto een verstandige zet is, zeker als je rekening houdt met de huidige lange wachttijden voor nieuwe wagens. Nog dit: hou er rekening mee dat je bij een tweedehandsauto verborgen gebreken – en dus extra onderhoudskosten – kunt hebben. Al wordt dat risico wel beperkt door de verplichte herkeuring bij de verkoop van een tweedehandsauto.

Ontdek hoe ING je kan helpen bij het realiseren van jouw autodroom: