Ben je getroffen door de overstromingen? ING staat meer dan ooit aan je zijde in deze moeilijke periode.
Op deze pagina vind je alle praktische informatie over hoe je best te werk kan gaan en een antwoord op de meestgestelde vragen.
Ben je verzekerd bij ING?
Ga naar deze pagina om online of telefonisch een schadegeval te melden.
Vragen over je verzekering na de overstromingen?
- Zorg er eerst voor dat jezelf en je dierbaren veilig zijn.
- Contacteer zo snel mogelijk de verzekeraar NN Insurance 24/7
- Online via myclaim.be
- Of telefonisch via de ING Assist’Line 02 550 06 00
Het is belangrijk dat je de schade zo snel mogelijk aangeeft. Nadien kan je alle mogelijke gegevens verzamelen en overmaken: lijst van beschadigde goederen (met vermelding aankoopdatum en aankoopprijs), duidelijke foto's van je schade, facturen of aankoopbewijzen van beschadigde voorwerpen, offertes van herstellingen,...
1) Binnen 5 dagen na je aangifte, krijg je een bevestiging van ontvangst met de naam van je persoonlijke schaderegelaar, het dossiernummer en zijn/haar contactgegevens. De verdere afhandeling van je dossier verloopt rechtstreeks via de schaderegelaar die je belangrijkste contactpersoon is.
2) Een expert zal worden aangesteld om de schade op te meten. Hij zal het expertiseverslag vervolgens overmaken aan NN.
3) Na goedkeuring van het expertiseverslag zal NN de schadevergoeding in voorkomend geval kunnen uitbetalen
Hou er rekening mee dat de afhandeling van je schadegeval even kan duren, aangezien verzekeraars, experten en herstellers door het groot aantal schade-aangiftes momenteel erg belast zijn. Elke schade-aangifte is uniek, ook de jouwe. We danken je voor je geduld.
Ben je bezorgd over de effecten van deze natuurramp op jouw persoonlijke toestand en wil je psychologische ondersteuning? ING als makelaar en NN als verzekeraar willen jou helpen. Iedereen die als gevolg van de overstroming een schadedossier heeft ingediend bij onze verzekeraar NN, kan tot 15 oktober gebruik maken van maximaal drie gratis individuele sessies (via telefoon 02 642 45 38) met een klinisch psycholoog, zodat je samen kan doorpraten wat er jou allemaal overkomen is deze voorbije periode.
Alles wat u zegt, blijft strikt vertrouwelijk tussen u en de psycholoog; er wordt niets doorgegeven aan ING of NN.
Hoe gebruikmaken van deze dienst? De betrokken klanten hebben een SMS en/of mail gekregen met de te volgen stappen.
De afgelopen dagen hebben wij heel wat schade-aangiftes gekregen. Ook elke schade-aangifte is uniek, net zoals de jouwe.
Het is evenwel niet mogelijk om voor elke schade-aangifte direct een expert ter plaatse te sturen. De experts zijn immers overbelast op het moment. Zodra het mogelijk is, zal de expert, toegewezen door de verzekeraar NN Insurance, je contacteren en een afspraak maken.
Weet dat de wachttijden wat kunnen oplopen gezien de massale hoeveelheid aan expertises die moeten gebeuren.
Heb je in het geval van onbewoonbaarheid door een gedekte schade recht op onderdak? Heb je deze dringende bijstand nodig? Contacteer ING Assist’Line op 02 550 06 00. Zij kunnen ook direct nagaan of je hierop recht hebt.
Hoe werkt het? De verzekeraar NN zal in samenwerking met de bijstandsverlener een hotel voor jou regelen. De maximum termijn in afhankelijk van de algemene voorwaarden van je verzekeringscontract.
Is jouw woning onbewoonbaar maar is er geen hotel meer beschikbaar? Dan kan je een verblijf naar keuze zoeken, na akkoord van NN. In dat geval betaalt NN de huur van dit appartement/ woning op basis van factuur, gedurende dezelfde termijnen. (appartement/woning in lijn met huidige woning)
Dient jouw verblijf verlengd te worden? Of deed je al aangifte maar heb je achteraf nood aan opvang omwille van onbewoonbaarheid? Ook hiervoor kan je ons contacteren.
NN zorgt bijkomend voor de voorlopige afdichting of afsluiting van de getroffen woning. Indien noodzakelijk, kan NN ook zorgen voor de opvang van jouw minderjarige kinderen, andere hulpbehoevende personen die gebruikelijk bij jou inwonen en eventuele huisdieren gedurende maximaal 3 kalenderdagen.
*Let op: als je woning onbewoonbaar is, dan wordt je de huurwaarde van de woning uitgekeerd gedurende de termijn nodig voor de herstelling. Van deze termijn wordt de tijd dat je gelogeerd werd (hotel/appartement) afgetrokken.
Als de expert voor het opmeten van de schade nog niet is langs geweest, kan je door deze uitzonderlijke omstandigheden toch al beginnen met de schoonmaak. Het algemene principe is dat je herstellingen mag uitvoeren als dit de schade beperkt (vb. nutsvoorzieningen, zoals toilet, verwarming, stromend water, … mogen hersteld worden, terwijl esthetische werken, zoals verfwerken, nieuwe vloer, … niet mogen worden uitgevoerd vóór de expertise).
Gezien de uitzonderlijke situatie, geef eerst je schade door en tracht vervolgens bij het doorgeven van de schade zo gedetailleerd als mogelijk te zijn: lijst van beschadigde goederen (met vermelding aankoopdatum en aankoopprijs), duidelijke foto’s van je schade, facturen of aankoopbewijzen van beschadigde voorwerpen, offertes voor herstellingen,...
Heb je kostbare zaken waarvoor je geen factuur hebt? Tracht deze dan, naast foto’s ervan, ter beschikking te houden en niet weg te gooien.
Weet ook dat deze schoonmaakkosten gedekt zijn. Je kan hiervoor beroep doen op een schoonmaakbedrijf of het zelf doen. In dat laatste geval is het belangrijk ons het aantal uren door te geven dat je hieraan gewerkt hebt.
Contacteer ING Assist'Line op het nummer +32 2 550 06 00. Onze collega’s van de schadeafdeling analyseren jouw situatie en stellen jou in voorkomend geval een voorschot voor op jouw schadevergoeding. Neem vóór het telefoontje met hen de tijd om de kosten op te lijsten die je al gemaakt heeft (samen met stavingstukken), dit maakt een correcte inschatting van jouw behoefte mogelijk.
Alles wat niet recupereerbaar is, mag worden weggegooid nadat deze voldoende gefotografeerd werden voor de expert (d.i. foto’s van de ruimtes in huis waar de voorwerpen zich bevinden).
Nadat je alles gefotografeerd hebt, mag je uitzonderlijk en in het kader van deze ramp, een onderneming contacteren om de beschadigde goederen uit je kelder of je woning te laten verwijderen. In dat geval, moet je wel de factuur kunnen voorleggen aan de expert.
Heb je een ING Woningverzekering met een dekking voor je inboedel? Je digitale apparaten zijn meeverzekerd met de inboedel.
De schade aan het gebouw valt onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Breng de eigenaar zo snel mogelijk op de hoogte zodat deze zijn eigen verzekeraar kan inlichten.
Als je via je ING woningverzekering voor huurders de inhoud van de huurwoning hebt verzekerd, dan kan je de schade online doorgeven via myclaim.be of telefonisch via ING Assist’Line 02 550 06 00.
Met een ING autoverzekering is je voertuig gedekt als je contract de waarborg omnium of mini-omnium bevat.
Heb je al gehoord van de solidariteitsactie “Commerce Cares” van handelsfederatie Comeos voor de slachtoffers van de overstromingen? Het geeft jou de mogelijkheid om een extra korting ter krijgen bij aankopen in meer dan 30 winkelketens en dit tot 4 september.
Hoe kan je hiervan genieten? Gewoon op vertoon van het attest dat je via een persoonlijk mail van ons ontvangen hebt. Toon dit attest, samen met je identiteitskaart, in de deelnemende winkels.
Alle winkelketens die deelnemen aan de actie zijn terug te vinden op de website van Commerce Cares.
Aarzel niet om met ons contact op te nemen
Voor alle andere vragen kan je ons bereiken op het nummer +32 2 464 60 01 (maandag tot vrijdag van 8 tot 20 uur en zaterdag van 9 tot 17 uur) of op onze sociale mediakanalen: Facebook en Twitter.