Vrije tijd

8 november 2017

Bestolen in het buitenland? Dit is wat u moet doen

Ondanks alle voorzorgen die u nam, is het toch gebeurd: u bent iets verloren tijdens uw vakantie. Belangrijk is dat u nu meteen in actie schiet en de schade beperkt. Want mogelijk betekent het dat die portefeuille of gsm in kwestie gestolen is. Wij helpen u en leggen u stap voor stap uit wat te doen.

1. Blokkeer uw verloren bankkaart, documenten of gsm

Om te beginnen is het het allerbelangrijkste voorkomen dat anderen nog munt slaan uit uw verloren spullen. Niet alleen bij diefstal is dat het geval, maar ook als u bijvoorbeeld uw portefeuille liet liggen op de bus. Niet zo eerlijke vinders kunnen dan namelijk net zo goed hun slag slaan.

  • Bent u persoonlijke documenten kwijt, zoals uw rijbewijs of identiteitskaart? Dan belt u zonder aarzelen meteen naar Doc Stop, op het nummer + 32 2 518 21 23. De documenten worden zo geseind en fraude met uw identiteit wordt zo onmiddellijk in de kiem gesmoord.
  • Of bent u uw bankkaart of creditcard verloren, al dan niet door diefstal? Dan laat u deze best meteen blokkeren door te bellen naar Card Stop, op het nummer +32 70 344 344. Zo kunnen anderen er geen geld meer mee afhalen of mee betalen in winkels.
  • Is uw gsm gestolen of bent u hem verloren? Contacteer dan de klantendienst van uw mobiele operator en laat zowel uw simkaart als smartphone blokkeren. Voor dit laatste hebt u wel het serienummer van de gsm nodig.
  • Vergeet daarbij ook zeker niet het ING Smart Banking-profiel van de verloren smartphone of tablet te verwijderen. Dit kan via Home’Bank en Business’Bank. Als u daarvoor hulp nodig hebt, kunt u hiervoor ook terecht op onze helpdesk via +32 2 464 60 01.
2. Stap naar de politie in de buurt

Nadat u de nodige zaken hebt geblokkeerd moet u nu ter plaatse aangifte doen. Ja, zelfs als u vermoedt dat het geen diefstal maar verlies van uw spullen is. Indien mogelijk houdt u daarbij ook best een kopie van de documenten in kwestie bij de hand, of serienummers van zaken als uw gestolen gsm of laptop.

Zorg er hierbij voor dat er een proces-verbaal of attest wordt opgemaakt waarin de diefstal wordt bevestigd en dat u hiervan een kopie meekrijgt. Hiermee hebt u bewijs in handen voor zowel de Belgische overheid als uw verzekering. Dat attest van de lokale politie is belangrijk voor uw verzekeringen en om een nieuw identiteitsbewijs te kunnen aanvragen bij de Belgische ambassade.

Opgelet!

Bij thuiskomst doet u hoe dan ook best nog eens aangifte bij de Belgische politie. Zo registreert u identificeerbare voorwerpen als uw auto of rijbewijs.

3. Ga langs bij de ambassade of het consulaat voor uw paspoort

Dit is enkel noodzakelijk wanneer zonder het verloren of gestolen document niet meer richting België kunt reizen. Zorg dat u het attest of proces-verbaal van de politie en twee pasfoto’s kunt voorleggen. En als het even kan ook een kopie van het gestolen document en uw rijksregisternummer. Met dit alles kan men u dan een tijdelijk paspoort bezorgen, dat u in België inlevert aan de dienst bevolking van uw gemeente bij het aanvragen van een definitief nieuw paspoort.

Is er geen Belgische vertegenwoordiging in het land waar u zit? Dan mag u gerust binnenspringen bij een ambassade of consulaat van een ander land van de Europese Unie.

Tip:

Neem bij het reizen met tijdelijke documenten ook zeker even contact op met uw luchtvaartmaatschappij. Elke maatschappij heeft andere regels omtrent over het aanvaarden van deze documenten, en zo vermijdt u onaangename verrassingen.

Bent u uw bankkaart of creditcard verloren of werden ze gestolen?