Budget beheren

23 Maart 2018

Kaart gestolen of verloren?

Uren bent u op zoek. U heb overal gezocht en toch kunt u uw kaart niet vinden. Bent u uw bankkaart verloren of, nog erger, werd hij gestolen? Wat moet u doen?

Contacteer zo snel mogelijk Card Stop

Card Stop is een centrale dienst die onmiddellijk uw kaart kan blokkeren. U kunt Card Stop contacteren in binnen- en buitenland via +32 70 344 344, en dat 24/7. Na de blokkering van uw kaart zorgt Card Stop er ook voor dat u automatisch een nieuwe kaart toegestuurd krijgt.

Om zeker te zijn dat u de titularis van de kaart bent, zal de agent bij Card Stop enkele persoonlijke vragen stellen. Zet vooraf ook zeker alle kaarten die u wenst te blokkeren op een rij.

Enkele tips:
  • Kies geen systematische pincode (1234 of 0000) en bewaar de pincode nooit bij uw kaart.
  • Verander meteen de pincode indien u vermoedt dat iemand anders hem kent.
  • Laat uw kaart niet achter op een zichtbare plek, bijvoorbeeld op het dashboard van uw wagen.
Meld het voorval aan de politie

Nadat u Card Stop op de hoogte hebt gebracht, ontvangt u een dossiernummer. Bewaar dit nummer goed en ga naar een politiecommissariaat in de buurt om het verlies van de kaart aan te geven. De agent zal u een bewijs van verlies meegeven (dat wil zeggen, een kopie van het proces-verbaal) indien de kaart frauduleus werd gebruikt.

Niet akkoord met een transactie?

U kijkt geregeld de situatie van uw rekening na en elke maand ontvangt u de uitgavenstaat van uw kredietkaart met het overzicht van alle transacties. Als alles goed gaat, herkent u alle transacties die netjes worden opgelijst. Het kan gebeuren dat u een vreemde transactie op de lijst ziet staan. Wat kunt u dan doen?

Vreemd transactie op uw rekening?

Indien u een transactie niet herkent op uw zichtrekening, kunt u best even contact opnemen met onze klantendienst via 02 464 60 01. Waarschijnlijk kunt u de juiste reden van de transactie samen met onze agenten achterhalen. Indien dit niet lukt, dient u een klacht in te dienen bij de lokale politie. Met de documenten (proces verbaal) die u krijgt van de politie, is uw bank in staat om een fraudedossier op te starten.

Vreemde transactie op uw kredietkaart?

Doe een beroep op uw verzekeringen. Als kaarthouder van een kredietkaart hebt u recht op verschillende verzekeringen die hieraan zijn verbonden. Als een aankoop bijvoorbeeld niet wordt geleverd of werd beschadigd onderweg, kunt u een compensatie vragen. Afhankelijk van het type kredietkaart, zijn er verschillende verzekeringen waarop u zich kunt beroepen.

Leer meer hierover via onze kredietkaartvergelijker.

Betwist de transactie via mijnkaart.be

Indien u geen beroep kunt doen op de verzekeringen zoals die hierboven zijn beschreven, kunt u via de website van mijnkaart.be de transactie online betwisten. In enkele stappen start u een dossier op waarmee de transactie wordt onderzocht. Indien na het onderzoek blijkt dat de transactie op een foute manier tot stand kwam, wordt u gecompenseerd.

Let op:

Indien u een transactie onterecht probeert te betwisten, is het mogelijk dat er dossierkosten worden aangerekend. Probeer steeds eerst de handelaar te contacteren die u debiteerde of om een beroep te doen op de verzekering indien u er recht op heeft.

Bent u uw bankkaart of creditcard verloren of werden ze gestolen?


Artikel geschreven in samenwerking met TopCompare.be.