Mijn nieuws

De situatie in Oekraïne: krijg een duidelijker beeld

Vind het antwoord op je bankvragen.

De situatie in Oekraïne en Rusland verandert snel. We begrijpen dat je misschien vragen hebt over de situatie daar en de gevolgen voor je bankzaken hier. We volgen de ontwikkelingen op de voet en doen ons best om je via deze pagina zo goed mogelijk te informeren. We hebben de meest gestelde vragen én de antwoorden die nu beschikbaar zijn op een rij gezet.

Geld overmaken en ontvangen

Je kan nog geld overmaken naar en ontvangen vanuit Oekraïne. De nationale bank van Oekraïne heeft wel beperkingen opgelegd. Banken in Oekraïne kunnen op basis van deze opgelegde beperkingen betalingen alsnog weigeren.

Daarnaast heeft ING de beslissing genomen om de transactiekosten voor een internationale betaling naar Oekraïne terug te betalen voor betalingen vanaf 1 maart. ING kan echter enkel de kosten terugbetalen die door ING zelf worden aangerekend. Daarom raden wij je aan om de betaling uit te voeren met 'OUR' kosten en niet met 'SHA' (Shared) of 'BEN' (kosten ten laste van de begunstigde).


ING België is niet aansprakelijk voor vertragingen in de uitvoering van betaalopdrachten noch voor het niet aankomen van het geld bij de begunstigde.

Gebruik debetkaarten en kredietkaarten

Gevolgen voor de economische en financiële markten

Online fraude

De humanitaire hulp van ING

Heb je nog andere vragen?