Beste klanten, De gevolgen van de coronacrisis voor jou, onze medewerkers en onze samenleving blijven onze volledige aandacht krijgen. De gezondheid en veiligheid van onze klanten en onze medewerkers is dan ook nog steeds onze topprioriteit.
Tegelijkertijd willen we je blijven ondersteunen en begeleiden in deze onzekere tijd. Je kan op ons rekenen om je te voorzien van oplossingen en antwoorden aangepast aan jouw behoeften, want dit is het moment om alles duidelijker te zien.
Om de overheidsmaatregelen te volgen, geef je best de voorkeur aan de eenvoud van onze digitale diensten. Zo kan je je dagelijks bankieren thuis beheren op een gemakkelijke en veilige manier via onze applicatie of Home’Bank.
Op deze pagina vind je regelmatig bijgewerkte informatie over de specifieke maatregelen die de overheid en ING in het kader van de coronaviruscrisis hebben genomen.
#samentegencorona
Belangrijke update
- From June 21st onwards, it is no longer possible to request a payment holiday under the third Febelfin Charter for your business credits.
- The second government guarantee scheme for new loans ends on 31 Dec 2021.
- It is no longer possible to apply for a payment extension for mortgage loans under the current legal Charter.
Voor particulieren
In januari 2021 kondigde de overheid aan om opnieuw particulieren in financiële ademnood van de nodige ondersteuning te voorzien wanneer ze getroffen zijn door de crisis veroorzaakt door het coronavirus. Zo kunnen klanten van 1 februari 2021 tot en met 31 maart 2021 een betalingsuitstel aanvragen voor hun consumentenkrediet of hun nulstellingsdatum.
Voor zakelijke klanten
Gezien het economische leven opnieuw normaliseert, hebben de banken en de overheid beslist om de piste van het algemene betalingsuitstel te verlaten. Het Derde (Febelfin) Charter loopt af op 30/06/2021.
Indien uw bedrijf nog steeds de gevolgen van de coronacrisis ondervindt en daardoor nog niet in staat is om de terugbetalingen van de lopende kredieten te hervatten, dan zal er op maat bekeken worden wat er voor uw bedrijf de beste oplossing is. Neem daarvoor contact op met uw contactpersoon bij ING.
Veelgestelde vragen van onze particuliere en zakelijke klanten:
Algemene vragen
Ondanks deze uitzonderlijke omstandigheden, stellen we alles in het werk om een goede dienstverlening te blijven garanderen. Bekijk onze branch finder en vind een geopend kantoor bij jou in de buurt.
Belangrijk om te weten als je naar een kantoor wilt gaan:
- Onze medewerkers verwelkomen je op weekdagen van 9 uur tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 16.30 uur in het kantoor. Let op: je dient op voorhand een afspraak te maken.
- We vragen je vriendelijk geen afspraak te maken in een agentschap behalve voor kritieke en strikt noodzakelijke transacties, zoals overschrijvingen die de toegestane limiet voor onze digitale toepassingen overschrijden.
- Voor alle andere zaken kan je ons telefonisch bereiken op +32 2464 60 01 van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur of via onze social mediakanalen: Facebook of Twitter. Digitaal en op afstand bankieren blijft de norm door aanwezigheid van het coronavirus.
We willen dat iedereen zich veilig en comfortabel voelt tijdens het bankieren, en daarom blijven we volgende maatregelen hanteren. Alvast bedankt om je hieraan te houden:
- Hygiëne: respecteer de basisregels
- Het dragen van een mondmasker is verplicht, zowel in de kantoren als in de Self'Bank
- Maximaal één persoon per afspraak
- Hou minstens 1,5 m afstand van elkaar
- Nooit meer dan 2 personen in de Self'Bank
De post wordt nog steeds opgehaald bij onze kantoren die gesloten zijn. De verwerkingstijd kan nu wat langer duren dan normaal. Bedankt voor je begrip
Contactloos betalen: het is snel, makkelijk en veilig. En vooral: het is meer dan ooit de meest hygiënische manier om aankopen af te rekenen. Je hoeft het toetsenbord van de betaalterminal niet of minder vaak aan te raken.
Het bedrag van 25 euro per contactloze kaartbetaling wordt opgetrokken naar een maximumbedrag van 50 euro. Je hoeft dus geen pincode meer in te geven voor een betaling onder of gelijk aan 50 euro.
Ook voor de limiet van 50 euro aan opeenvolgende contactloze kaartbetalingen zonder pincode, wordt de samengevoegde bedrag verhoogd naar 100 euro.
Met onze applicaties kan je jouw bankzaken blijven beheren, waar je ook bent.
- Beheer jouw rekeningen en verricht betalingen gemakkelijk en veilig via de ING Smart Banking-app.
- Wijzig of consulteer je voorkeuren in de 'doe-het-zelf-zone'.
- Je kan ons ook telefonisch bereiken op +32 2 464 60 01 van maandag tot vrijdag van 8 uur tot 22 uur en zaterdag van 9 uur tot 17 uur
- Neem eerst contact op met de handelaar om een oplossing te zoeken. Vele handelaars stellen zelf verschillende oplossingen voor (bijvoorbeeld in de vorm van een uitstel tot een latere datum of een waardebon)
- Als de handelaar niet geneigd is een oplossing aan te bieden, kan je gebruik maken van de terugvorderingsprocedure van je VISA of Mastercard via www.mijnkaart.be. Elk verzoek wordt afzonderlijk geanalyseerd in overeenstemming met de algemene voorwaarden van Mastercard / VISA.
Heb je informatie of advies nodig over je beleggingen? Je contactpersoon bij ING kan je voorlopig telefonisch bijstaan voor beleggingsadvies.
Ben je klant bij ING en wil je een nieuwe familiale verzekering, auto- of woningverzekering onderschrijven? Dan kan je bankagent je hierbij helpen.
Je vindt hieronder hoe een dergelijk gesprek van op afstand verloopt, opdat we je in alle veiligheid kunnen bijstaan. Deze bijkomende maatregelen zijn noodzakelijk om je advies te kunnen geven en zijn ook een wettelijke verplichting om je als klant te beschermen.
Praktisch
Voor je beleggingen
- Identificeer je.
- Toets je Phone’Bank code in. Als je nog geen Phone’Bank code hebt, kan je deze aanmaken via je ING Smart’Banking-app of via Home’Bank. Je gaat naar ‘Mijn instellingen’ > je klikt op ‘Veiligheid’ en dan ga je naar ‘Wijzig je Phone’Bank code of maak er een aan’.
- Hou je bankkaart bij de hand om je ING ID te kunnen geven.
- Spreek met je bankagent zoals in het kantoor. Het enige verschil is dat het gesprek wordt opgenomen aangezien dit wettelijk verplicht is.
- Je ontvangt de nodige documenten na het telefonisch gesprek via e-mail of via de post (uitzonderlijk).
Voor je familiale verzekering, auto- en woningverzekering
- Bel je ING-bankagent op zijn/haar vaste lijn.
- Vervolgens zal hij/zij een aantal vragen stellen: dit is om zekerheid te hebben over je identiteit.
- Daarna zullen een aantal vragen komen om jouw wensen en noden in verband met een auto-, woning- en/of familiale verzekering na te gaan.
- Spreek met je bankagent zoals in het kantoor. Het enige verschil is dat het gesprek wordt opgenomen aangezien dit wettelijk verplicht is. Je hebt wel het recht om te weigeren dat dit gesprek wordt opgenomen.
- Je ontvangt de nodige documenten na het telefonisch gesprek via e-mail of via de post.
Betalingsuitstel en ondersteuningsmaatregelen
In januari 2021 kondigde de overheid aan om opnieuw particulieren in financiële ademnood van de nodige ondersteuning te voorzien wanneer ze getroffen zijn door de crisis veroorzaakt door het coronavirus. Zo kunnen klanten van 1 februari 2021 tot en met 31 maart 2021 een betalingsuitstel aanvragen voor hun consumentenkrediet of hun nulstellingsdatum.
Zoals eerder gecommuniceerd, is het vanaf 22 maart niet meer mogelijk om een betalingsuitstel voor hypothecaire kredieten aan te vragen onder het huidig wettelijk Charter.
Gezien het economische leven opnieuw normaliseert, hebben de banken en de overheid beslist om de piste van het algemene betalingsuitstel te verlaten. Het Derde (Febelfin) Charter loopt af op 30/06/2021.
Indien uw bedrijf nog steeds de gevolgen van de coronacrisis ondervindt en daardoor nog niet in staat is om de terugbetalingen van de lopende kredieten te hervatten, dan zal er op maat bekeken worden wat er voor uw bedrijf de beste oplossing is. Neem daarvoor contact op met uw contactpersoon bij ING.
Het tweede garantieschema van de federale overheid voor nieuwe leningen eindigt op 31/12/2021.
Er zijn drie scenario’s:
1. Heb je een hypothecair krediet bij ING:
- De mogelijkheid voor particulieren om onder het Charter van Febelfin betalingsuitstel aan te vragen, is geëindigd op 26 september 2020.
2. Je hebt geen hypothecair krediet bij ING:
Vraag aan de financiële instelling van je hypothecair krediet of je in aanmerking komt voor het betalingsuitstel van je hypothecair krediet.
Kom je in aanmerking voor het betalingsuitstel? Stuur dan de goedkeuring van je financiële instelling naar onze verzekeraar NN op deze mailadressen met de vermelding in de titel “Corona”:
- voor ING Home & Family Insurance (polisnummer start met een 2): homefamily@nn.be
- voor ING Globale Woning- en Gezinsverzekering (polisnummer start met een 7): operations-nonlife@nn.be
3. Je hebt zowel bij ING als een andere financiële instelling geen hypothecair krediet:
Helaas kom je niet in aanmerking om een betalingsuitstel aan te vragen voor je woningverzekering.
Let op: deze procedure is niet geldig voor de aanvragen van uitstel van premiebetalingen van een schuldsaldoverzekering bij Cardif voor de Record Bank hypotheken. Om uitstel aan te vragen, kunt u rechtstreeks contact opnemen met Cardif via e-mail naar be.customer@cardif.be en uw contractnummer vermelden.
Hoe werkt het precies?
- ING Schuldsaldoverzekering: je moet de premies van de uitgestelde schuldsaldoverzekering terugbetalen binnen hetzelfde aantal maanden dat er uitstel werd gevraagd. Voorbeeld: indien je een uitstel vroeg voor 4 maanden t.e.m. oktober, dan ontvang je een terugbetalingsplan om de premies verspreid te betalen in november, december, januari en februari.
- ING Woningverzekering: je moet de premies van de uitgestelde woningverzekering terugbetalen ten laatste de dag na het einde van de uitstelperiode
Beleggingen/spaarplan
Je hebt ongetwijfeld opgemerkt dat de coronacrisis de waarde van je pensioenspaarfonds* heeft doen dalen. We begrijpen dat je hierover bezorgd bent.
Door de coronacrisis en de scherpe daling van de olieprijzen zijn de markten met meer dan 25% gecorrigeerd. Ook Star Fund (-18% sinds midden februari) en BEVEK (Beleggingsvennootschap met veranderlijk kapitaal) ontsnappen niet aan de turbulenties op de financiële markten. Daar is er momenteel veel paniek en wordt er rekening gehouden met een recessie. Centrale banken en regeringen nemen maatregelen om de economie te ondersteunen. Onder meer door het garanderen van liquiditeit om wanbetalingen te minimaliseren en het financiële systeem te stabiliseren. De ervaring uit eerdere crisissen leert ons dat op middellange termijn de markten zullen herstellen. We zien dit al gebeuren in China waar de aandelen al een deel van hun verlies hebben goedgemaakt.
Reisverzekering
Stand-alone reis- en annulatieverzekeringen aangeboden door ING : meer gedetailleerde informatie vind je hier.
De annuleringsverzekering die standaard bij VISA Gold en Mastercard Gold kredietkaarten aangeboden wordt, dekt in het algemeen een annulering vóór het vertrek voor de reis in de volgende gevallen:
- Ongeval
- Overlijden
- Ziekte
- Bij ernstige schade aan uw eigendom
- Diefstal van reisdocumenten
Deze verzekering dekt dus geen annuleringsverzoek:
- Als u niet meer wilt vertrekken omdat in het land van bestemming het Coronavirus is vastgesteld (niet gedekte waarborg).
- Wanneer de Belgische autoriteiten een negatief advies geven om naar het buitenland of naar het land van bestemming te reizen voor de geplande reisdata, het land van bestemming is afgesloten of er een verbod is het grondgebied binnen te komen, zelfs als een gebeurtenis na deze maatregelen (bijvoorbeeld een ziekte) u verhindert om te reizen.
Meer gedetailleerde informatie vind je hier.
Voor alle mogelijke vragen over hulp of repatriëring tijdens een reis naar het buitenland, consulteer onze pagina over schadeaangifte.
In geval je nood hebt aan onmiddellijke hulp, kan je ook ING Assistant'Line bellen op +32 2 550 06 00.
Meer gedetailleerde informatie vind je hier.
Voor alle andere vragen kan je ons telefonisch bereiken op +32 2464 60 01 (Van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur) of via onze social mediakanalen: Facebook of Twitter.
Om het beste aan je verwachtingen te kunnen voldoen, nodigen we je uit om deze vragen te beantwoorden. Klik hier om te beginnen
Bescherm jezelf tegen online fraude
De noodsituatie en hierbij het massale gebruik van elektronische communicatiemiddelen kunnen fraudeurs inspireren. Onze fraudebestrijdingsexperts informeren je over nieuwe fraudegevallen en hoe je jezelf kan beschermen.
*Star Fund is een gemeenschappelijk beleggingsfonds (van het type pensioenspaarfonds) naar Belgisch recht met een veranderlijk aantal rechten van deelneming. Een pensioenspaarfonds is een instelling voor collectieve belegging (ICB), die uitsluitend in het belang van de aandeelhouders beheerd wordt en met als enig doel te beleggen in financiële middelen. Het kapitaal van het pensioenspaarfonds stijgt of daalt naargelang aandeelhouders in- of uitstappen.
Het Belgisch pensioenspaarfonds Star Fund wordt voorgesteld (onder voorbehoud van aanvaarding door ING België nv en wederzijds akkoord) door: ING België nv – Bank. Vennootschapszetel: Marnixlaan 24, B-1000 Brussel – RPR Brussel – Btw BE 0403.200.393 – BIC (SWIFT): BBRUBEBB – IBAN (rekening): BE45 3109 1560 2789 (310-9156027-89).