Mijn nieuws

29 mei 2020

Coronavirus: laatste update

Beste klanten,

De verspreiding van het coronavirus en de mogelijke gevolgen hiervan voor onze klanten krijgen momenteel onze volledige aandacht. ING volgt de situatie op de voet en neemt de nodige gezondheids- en veiligheidsmaatregelen. Daarnaast doen we er alles aan om de continuïteit van de klantenservice te behouden.

Op deze pagina willen wij je regelmatig informeren over de verschillende maatregelen die ING België neemt.

Buitengewone maatregelen ter ondersteuning van onze particuliere en zakelijke klanten:
Betalingsuitstel consumentenkrediet

Op 20/05 kondigde de overheid aan om particulieren in financiële ademnood van de nodige ondersteuning te voorzien wanneer ze getroffen zijn door de coronacrisis. Zo kunnen klanten een uitstel van de betaling consumentenkrediet of nulstellingsdatum aanvragen voor 3 maanden (met eventueel de mogelijkheid om te verlengen met 3 maanden) ING rekent hiervoor geen dossier- of administratiekosten aan. Met deze maatregelen proberen we onze klanten zo goed mogelijk te helpen wanneer dat nodig is.

Alle praktische details van het betalingsuitstel vind je terug via onderstaande links:

Betalingsuitstel krediet

De banken, de Nationale Bank van België en de minister van Financiën kondigden zondag 22 maart uitzonderlijke maatregelen aan om particulieren en bedrijven financieel te ondersteunen wanneer zij in problemen komen door de coronacrisis.

Zo zouden klanten een betalingsuitstel van hun hypothecair krediet of ondernemingskrediet kunnen aanvragen voor maximaal zes maanden. Wij, en de andere banken, rekenen voor dit betalingsuitstel geen dossier- of administratiekosten aan.

Deze maatregelen getuigen van onze wil om je te helpen op het moment dat je het nodig hebt.

Je vindt alle praktische details van het betalingsuitstel terug via onderstaande links:

Neem gerust de nodige tijd om je aanvraag in te dienen en aarzel niet om ons te contacteren om je persoonlijke situatie samen te bespreken.

Staatswaarborgregeling om bedrijven kredietmogelijkheden te bieden

Om bedrijven de best mogelijke kans te geven om te herstellen van de huidige coronacrisis en de getroffen maatregelen, hebben de Belgische overheid en de banksector een akkoord bereikt voor een staatswaarborgregeling van 50 miljard euro voor nieuwe leningen aan zelfstandigen, bedrijven, ziekenhuizen en rechtspersonen in de non-profit sector (zie ook Koninklijk besluit van 15 april 2020).

Nog even dit:

ING laat je in deze moeilijke tijden niet in de steek. We doen er alles aan om het aantal aanvragen voor betalingsuitstel zo snel mogelijk te verwerken. Samen met de andere banken hebben we de voorbije drie weken al meer dan 160.000 dossiers behandeld voor betalingsuitstel (bron: Febelfin). En we blijven duizenden aanvragen met veel aandacht behandelen intussen. 

  • Wie zijn aanvraag voor 26/4 heeft ingediend en aan alle voorwaarden voldoet, kan gerust zijn: het betalingsuitstel geldt vanaf mei. Moet je nog stukken indienen, wacht dan niet langer. We trachten je aanvraag dan alsnog tijdig te verwerken.
  • Heb je je aanvraag later ingediend (en je voldoet aan alle voorwaarden), dan gaat het betalingsuitstel in op de eerstvolgende vervaldag na mei.
  • Voldoe je niet aan de voorwaarden, dan kom je (wellicht) niet in aanmerking voor het betalingsuitstel zoals overeengekomen tussen overheid en de banken. We stellen echter alles in het werk om samen naar een aangepaste oplossing te zoeken. Je hoeft daarvoor zelf niets te doen. Onze medewerkers nemen zeer binnenkort contact met je op om de mogelijkheden samen te bekijken. 
Veelgestelde vragen van onze particuliere en zakelijke klanten:

Ondanks deze uitzonderlijke omstandigheden, stellen we alles in het werk om een werkende dienstverlening te blijven garanderen aan onze klanten. Omdat de veiligheid en de gezondheid van klanten en medewerkers een absolute prioriteit is, zal ING vanaf 18 mei de volgende maatregelen nemen:

Onze medewerkers verwelkomen u op afspraak op weekdagen van 9 tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 16.30 uur in het kantoor.

Er zijn extra veiligheidsmaatregelen in de kantoren:

  • Hygiëne: respecteer de basisregels
  • Kom alleen naar je afspraak
  • Hou minstens 1,5 m afstand van elkaar
  • Nooit meer dan 2 personen in de Self’Bank
  • Draag een mondmasker

De post wordt nog steeds opgehaald bij onze kantoren die gesloten zijn. De verwerkingstijd kan nu wat langer duren dan normaal.

Voor alle andere vragen kan je ons telefonisch bereiken op +32 2464 60 01 (Van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 22.00 uur en zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur) of via onze social mediakanalen: Facebook of Twitter.

Om het beste aan je verwachtingen te kunnen voldoen, nodigen we je uit om deze vragen te beantwoorden. Klik hier om te beginnen

Bescherm jezelf tegen online fraude

De noodsituatie en hierbij het massale gebruik van elektronische communicatiemiddelen kunnen fraudeurs inspireren. Onze fraudebestrijdingsexperts informeren je over nieuwe fraudegevallen en hoe je jezelf kan beschermen.

Wat doet ING tegen de sociale impact van corona?

De coronacrisis is niet alleen een economische opdoffer voor burgers en bedrijven, het is ook een humanitaire crisis. Ontdek welke acties ING en haar medewerkers ondernemen om een steentje bijdragen aan de samenleving:

  1. Donatie van 500.000 euro voor zorgfonds
  2. Vrijwilligerswerk: van voedselhulp tot mondmaskers naaien
  3. Laptops en IT-materiaal voor zorginstellingen en kwetsbare jongeren
  4. Ook in het buitenland

Wil je meer weten? Ontdek de acties hier.