Interesses

25 april 2018

Hoe praat u met een digitale assistent?

U heeft er waarschijnlijk al mee gepraat en het misschien niet eens beseft. Wat is een digitale assistent en hoe communiceert u ermee? We geven alvast enkele tips mee om de conversatie zo vlot mogelijk te laten verlopen!

Een digitale assistent is een computergestuurde tool waarmee men een conversatie kan voeren. Dat doet u via tekstberichten of spraak. Het resultaat kan héél natuurlijk aanvoelen: net alsof u met een mens te maken hebt.

Digitale assistenten schieten als paddenstoelen uit de grond, u treft ze stilaan overal aan: in banking, e-commerce, horeca en tal van andere sectoren.

Wanneer u het wilt, waar u het wilt. Altijd aan uw zijde!

U vraagt het zich misschien af, waarom zou ik praten met een digitale assistent?
Vele mensen die al met een digitale assistent of chatbot gepraat hebben, ervaren het als positief. Een digitale assistent heeft immers heel wat voordelen.

24/7 beschikbaar. Uit onderzoek van Juniper blijkt dat chatbots ruim 4 minuten sneller het gewenste antwoord geven dan een telefoontje met het traditionele callcenter.

Bovendien zijn digitale assistenten erg gebruiksvriendelijk. Ze kunnen niet alleen vragen beantwoorden, maar ook dingen regelen.  Zo helpen ze klanten bij reservaties, shopping, entertainment en dit via verschillende kanalen: web, apps  en sociale media. Een restaurant reserveren, een vergadering inplannen, een nieuwe bankkaart bestellen : een chatbot kan het allemaal!

Een digitale assistent streeft een zo natuurlijk mogelijke conversatie na, maar slaagt daar niet altijd in.

Van zodra ze een vraag niet begrijpen, dragen de meeste digitale assistenten de conversatie over aan een persoon. Zo werken mens en computer samen om u altijd een oplossing voor te stellen.

Chatbots en hun ondersteunende technologieën zijn immers nog steeds in volle ontwikkeling, maar worden elke dag efficiënter. De onderstaande tips zorgen ervoor dat chatbots u beter begrijpen.

Tips & tricks

Marie, onze digitale assistente, geeft een aantal conversatietips mee:

  • Vermijd lange berichten. Zo zal de digitale assistent uw vraag makkelijker begrijpen.
  • Eén vraag of instructie per keer zal de interpretatie vergemakkelijken en de conversatie in de juiste richting sturen.
  • Wees to the point . Het is niet nodig om de volledige context bij uw vraag mee te geven.
  • Geef gerust directe orders, maar vermijd om van de hak op de tak te springen.
  • Wanneer de digitale assistent u niet begrijpt, probeer uw zin dan te herformuleren. Dit doen wij mensen ook, toch?

Wilt u onze digitale assistente Marie uitproberen?