Interesses

12 Augustus 2016

ING Art Center viert 30-jarig bestaan met prestigieuze tentoonstelling

ING engageert zich voor de kunst, en dat ondertussen al 30 jaar. Die verjaardag viert het met de prestigieuze expo 'Guggenheim. Full Abstraction’ die in oktober start. Ontdek hier meer over de geschiedenis van het ING Art Center en de missie van het ING Art Management Team.

Guggenheim. Full Abstraction

Van 19 oktober 2016 tot 12 februari 2017 brengt het ING Art Center een tachtigtal Europese en Amerikaanse kunstwerken uit de periode 1940-1960. Deze spannen een artistieke draad tussen Europa en de Verenigde Staten, via het leven van twee vooraanstaande Amerikaanse verzamelaars: Peggy en Solomon Guggenheim. Beiden hebben bijgedragen tot de erkenning en het succes van de abstracte kunst. In hun kielzog enthousiasmeerden ze ook tal van andere collectioneurs, waarvan een aantal later hun kunstwerken aan de Guggenheim Foundation schonken.

“Guggenheim. Full Abstraction” is het resultaat van een samenwerking tussen het ING Art Center, de Peggy Guggenheim Foundation in Venetië en de Solomon R. Guggenheim Foundation in New York. Ze biedt bezoekers een unieke kans om het werk van Europese vertegenwoordigers van het dadaïsme (Marcel Duchamp en Max Ernst), van de informele schilderkunst (Alberto Burri, Emilio Vedova, Jean Dubuffet) en het spatialisme (Lucio Fontana) alsook de werken van de markantste persoonlijkheden van de Amerikaanse kunst van de jaren 1950 en 1960 te bewonderen. Denk Jackson Pollock, Mark Rothko, Willem de Kooning, Alexander Calder en Cy Twombly.

30 jaar ING Art Center

Een tentoonstelling met de Guggenheim-collecties vertelt per definitie het verhaal van de abstracte kunst van kort na de Tweede Wereldoorlog. Tegelijkertijd viert de bank op die manier, in het kader van het 30-jarige bestaan van het ING Art Center, de bijzonder nauwe banden tussen de bank en de kunstwereld.

Ik meen dat bedrijven, zowel publieke als private, zowel kleine als grote, de plicht hebben om wie er werkt, te tonen wat mooi en boeiend is.

Baron Léon Lambert, telg uit een familie van verzamelaars én bankier, bouwde vanaf de jaren 1960 immers een rijke collectie moderne kunst uit. Toen hij de nieuwe hoofdzetel van de groep Lambert aan de Marnixlaan liet optrekken besliste hij al snel om er tegelijkertijd een expositieruimte voor zijn collectie van te maken. Op die manier kon hij er zowel bezoekers als medewerkers van laten genieten. Hij zei hierover: “Ik meen dat bedrijven, zowel publieke als private, zowel kleine als grote, de plicht hebben om wie er werkt, te tonen wat mooi en boeiend is .”

De bank kocht voor zijn dood in het voorjaar van 1987 een aantal belangrijke werken uit de collectie van Baron Lambert. Zij vormden de basis van de nieuwe kunstcollectie van ING. Op dit moment telt de collectie al 2.500 werken. De filosofie van baron Lambert lag aan de basis van het opzetten van tentoonstellingen voor een ruimer publiek in het ING Art Center.

Cultuur voor iedereen

Kunst toegankelijk maken voor iedereen, dat was altijd het credo van kunsthistorica Patricia De Peuter, leidinggevende van het ING Art Management Team. “Wij zoeken naar manieren om emoties te delen, want kunst is de expressie van ons zijn”, verklaart ze. De voorbije 30 jaar werden er ruim 40 tentoonstellingen georganiseerd in het ING Art Center, met in totaal meer dan 2 miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland. Dat zijn dus drie decennia van engagement voor de kunst, voor passie, volharding en gedeelde emoties met het publiek.

We zijn op zoek naar manieren om emoties te delen, want kunst is de expressie van onze zijn.

“ING heeft in haar artistieke beleid altijd veel openheid getoond, zowel voor de samenstelling van haar collectie, het organiseren van artistieke evenementen als sponsoring. Zelfs na het uitbreken van de financiële crisis in 2008 heeft de bank zich nooit teruggeplooid op zichzelf”, stelt De Peuter. Een deel van de collectie moderne kunst van de bank hangt momenteel in de Koningin Elisabeth Muziekkapel. Een ander project, ‘Coll/nnection’, is een idee van de in Brussel gevestigde Franse artiest Pierre Bismuth. Het geeft medewerkers, maar ook mensen van buiten de bank de kans om meter of peter te worden van een van de werken van de collectie en het te laten leven via hun eigen sociale netwerken . Met dit project streeft ING naar delen en interactiviteit.

Prestigieuze uitleners

De Peuter denkt luidop terug aan de voorbije expo’s, de verschillende stromingen, tijdperken en expressievormen: gaande van mode (Yves Saint Laurent Visionair) tot design (Power of Objects) en de digitale revolutie (Peter Kogler’s next). Daarbij werd niet alleen samengewerkt met musea maar ook met heel wat privéverzamelaars. De Peuter moet glimlachen wanneer ze vertelt over de weg die de voorbije drie decennia werd afgelegd. “Toen ons vroegere kantoor aan het Koningsplein in 1986 naar de Zavel verhuisde, werd de beschikbare ruimte omgevormd tot een cultuurcentrum. In het begin werkten we met weinig middelen. Ik herinner me nog dat ik ’s nachts natte sponzen bij de werken legde om de vochtigheidsgraad min of meer op peil te houden…”

In 2000 kreeg het ING Art Center een nieuwe impuls en dankzij aanzienlijke renovatiewerken voldeed het voortaan aan de normen van de International Council of Museums (ICOM) voor beveiliging, verlichting, klimaatregeling enzovoort. Vanaf dan kon de bank rekenen op de steun van prestigieuze ontleners: het Louvre, het Hermitage (Fabergé. Juwelier van de Romanovs) het Metropolitan, het Musée d’Orsay, het Smithsonian Institution ennu dus de Peggy Guggenheim Foundation en de Solomon R. Guggenheim Foundation.

ING Art Center en de cultuurscène in Brussel en België

Met haar geëngageerde beleid steunt ING Belgium de culturele uitstraling van Brussel en draagt de bank bij tot de economische en toeristische ontwikkeling van de hoofdstad. De bank werkt daarnaast al jaren samen met de vzw Kunstberg die deze wijk van Brussel probeert te positioneren als artistieke hotspot. En via de Young Belgian Art Prize moedigt ING ook jong Belgisch creatief talent aan.

Via ons engagement voor kunst en cultuur willen we zoveel mogelijk mensen helpen om een lengte voorsprong te behouden.

“Via ons engagement voor kunst en cultuur willen we zoveel mogelijk mensen, waaronder natuurlijk ook onze eigen klanten, helpen om een lengte voorsprong te behouden in het leven en in de zakenwereld. Het ING Art Center heeft tal van bestaansredenen: het leren begrijpen van een artiest of artistieke stroming, het openstellen van de geest, een rijkere cultuur door het ontdekken van nieuwe dingen, toegang tot kennis en nieuwe emoties, ongeacht of men kind, student, huismoeder, leerkracht of zakenman is, het ondersteunen van zowel jonge talenten als gevestigde artiesten die nog extra visibiliteit nodig hebben, maar ook het bieden van een ontmoetingspunt voor artiesten, ondernemers en verzamelaars. De kwaliteit van onze tentoonstellingen wordt vandaag algemeen erkend door de spelers binnen de cultuurwereld waardoor we evenementen op een zeer hoog niveau kunnen organiseren en ook werken aan de top kunnen brengen. Het is een echt engagement door ING en haar medewerkers voor de hele samenleving.”

Philippe Jaumain
Head of Corporate Sponsoring, Events & Art Management
ING Belgique