Interesses

26 oktober 2021

De rol van bankieren heruitvinden, al 150 jaar

Bij ING is het altijd onze doelstelling geweest om diegenen te ondersteunen die durven. Die hun ambities realiseren. Groot of klein. Daarom creëren we voortdurend een meer persoonlijke en toegankelijke manier van bankieren. We proberen te innoveren en nieuwe tools te creëren, zodat je op jouw manier kunt bankieren. En innoveren betekent vooral nadenken over wát jou laat bouwen, groeien, creëren. Laten we even terugblikken op enkele belangrijke innovaties die de manier waarop je “jouw ding doet” volledig hebben veranderd.

Pionier in innovatie

De evolutie die het bankwezen door de jaren heen heeft doorgemaakt, is enorm. Van de eerste zichtrekeningen in 1884 tot de eerste creditcard in 1950 en de eerste geldopnames in 1969, mensen zoeken continu naar nieuwe manieren om bankieren gemakkelijker en duidelijker te maken. De jaren '80 en '90 werden gekenmerkt door spectaculaire vooruitgang op het vlak van informatica en de Bank Brussel Lambert, voorvader van ING, nam daarin resoluut het voortouw. Met het gebruik van Bancontact, de ontwikkeling van Telelink (een elektronisch bankplatform waarmee je vlot en veilig Europese betalingen en vorderingen kan uitvoeren en verwerken) en de installatie van Self'Banks was BBL één van de voorlopers op het gebied van technologie. Eind 1994 was het de eerste bank die een My'Bank-dienst opzette, met achter de schermen een heel team van experts in portefeuillebeheer.

In 2007 introduceerde ING België als eerste grote Belgische bank een gratis online zichtrekening, de ING Lion Account. Deze groeide al snel uit tot hét paradepaardje van de bank. Voor jou, net als voor vele anderen, allicht de eerste kennismaking met onze bank. ING startte vanaf 2019 met contactloos betalen en lanceerde dit jaar zelfs de ‘One view’-functie in de app, waarmee je je abonnementen heel gemakkelijk kunt beheren.

Self'Bank

Self'Bank

Geworteld in economie en samenleving

Het geheim van 150 jaar diepgeworteld te zijn in de Belgische economie en de samenleving? Dicht bij de mensen staan en hun behoeften beter begrijpen.

Tegen het einde van de jaren '20 had Bank van Brussel, de andere voorvader van ING, vestigingen in alle grote steden van België. Tegenwoordig vervullen deze kantoren echter een heel andere rol. Kantoren zullen een belangrijke rol blijven spelen in onze – mobiele en digitaal gedreven- bank, weliswaar met een nieuwe focus op advies.

Zo introduceerden we met de Client Houses een nieuw kantoorconcept waar innovatie, expertise en klantvriendelijkheid samenkomen. De Client Houses zijn 2.0 kantoren waar de digitale aanpak en persoonlijke dienstverlening met elkaar verzoend zijn, en tegelijkertijd een sterke lokale verankering hebben. Niet alleen op basis van de indeling, maar ook vanwege de aandacht voor en ondersteuning van organisaties die actief zijn in de regio. Ook is er zowel tijdens en buiten de kantooruren een vergaderruimte beschikbaar, wat bijdraagt ​​aan het economische, culturele en sociale leven in de regio.

Client Houses

Client Houses ING

Eenvoudig bankieren

De lancering van de ING Banking-app in 2011 was een grote stap in de digitalisering van het bankieren. Sinds die dag hebben we 1,3 miljoen tevreden gebruikers. We zijn ons er meer dan ooit van bewust dat er zoveel online gebeurt. En het is meer dan ooit de missie van ING om je te helpen jouw geld te beheren. Dankzij de app regel je je eigen financiën. Via de Self-Service corner zijn er immens veel dingen die je zelf kunt doen. Letterlijk elk aspect van je rekeningen, kaarten, online betalingen, leningen, verzekeringen,... beheer je daar.

Wil je je eigen beleggingsbeslissingen nemen? Wil je je vermogen laten groeien of extra inkomen opbouwen? Dankzij het online beleggen met ING Self Invest krijg je toegang tot een wereldwijde waaier van aandelen, fondsen, obligaties en trackers. Onze experts delen hun analyse en inzichten via nieuwsbrieven en webinars om jou te inspireren en het vertrouwen te geven om zelf te handelen.

Je kan altijd en overal op een gebruiksvriendelijke manier beleggen. Eenvoudig en veilig.

Toegewijder

ING heeft bankieren altijd opnieuw uitgevonden. Van bankieren gemakkelijker maken, via expertise en advies, tot maatschappelijke betrokkenheid. Een voorbeeld van dat engagement is de duurzaamheidslening. Klanten die zo'n lening afsluiten, lenen goedkoper als ze duurzamer worden, en duurder als ze minder duurzaam worden. Hoe duurzamer de leveranciers werken, hoe beter de financiële voorwaarden.

Bpost was zo het eerste Belgische bedrijf dat een dergelijke lening aanging en in februari 2021 hebben we bijgedragen aan de grootste aan duurzaamheid gekoppelde doorlopende kredietfaciliteit (RCF) die ooit is uitgegeven. Het krediet van $ 10,1 miljard van AB InBev werd verstrekt door een consortium van 26 toonaangevende wereldwijde financiële instellingen. Het was de grootste duurzaamheidslening ooit. Een mijlpaal.

De meeste van deze innovaties zijn zo goed geïntegreerd in ons dagelijks leven dat we ons niet eens meer herinneren hoe we het eerder deden. Dat is de kracht van innovatie, om de manier waarop "we ons ding doen" opnieuw uit te vinden. En er is nog zoveel meer te doen!