De renovatie van de hoofdzetel van ING België aan de Marnixlaan in Brussel zal in 2024 worden voltooid. Dit beschermde erfgoed wordt een CO2-neutraal gebouw verbonden met de stad en het publiek. Ook de unieke kunstcollectie die de bank in de afgelopen 60 jaar heeft opgebouwd en de tentoonstellingen en kunstevenementen die ING vroeger in het ING Art Center organiseerde, zullen hier worden ondergebracht. Tot dan laat ING de kunstliefhebbers onder haar klanten echter niet in de steek. De bank produceerde samen met enkele kunstenaars een ongelofelijke rondtrekkende performance die alle zintuigen prikkelde.
Sinds de inhuldiging van het Marnixgebouw in de jaren 1960 vonden werken van de grootste internationale kunstenaars hun weg naar dit nieuwe museum om een inspirerende plek te creëren en de horizon van de medewerkers te verbreden. Intussen heeft de bank al 2.500 werken verzameld: schilderijen, beeldhouwwerken, etsen, foto’s, video’s en andere kunstinstallaties. Ze zullen verhuizen naar het nieuwe Marnixgebouw, waar de bank een nieuw veelzijdig kunstformat zal uitwerken die dit uniek erfgoed samenbrengt met tentoonstellingen en kunstevenementen, aangezien het ING Art Center aan het Koningsplein inmiddels gesloten is.
Hoofdcurator Anne Petre legt uit: “We herzien onze eigen collectie. Elk werk, afzonderlijk, is belangrijk. Het zal essentieel zijn om elk werk een plaats te geven dat past bij zowel de conservering als de inhoud. Het zal een nieuw concept zijn, maar we blijven trouw aan onze artistieke traditie en inzet. Dit is een volgende stap in onze ontwikkeling.” Toch wil de bank haar klanten in de komende twee jaar geen originele cultuuractiviteiten ontzeggen.
ING Art Center on tour
Het artistieke team van ING zit niet stil en greep deze kans om een eigen innovatieve productie uit te werken: SEE, een Sonic Eatable Experience. Dat is de titel van het fantastische avontuur waaraan 1.800 klanten van ING in november mochten deelnemen. Deze multisensorische performance werd opgezet door het kunstenaarsduo VOID – Arnaud Eeckhout en Mauro Vitturini – in samenwerking met tweesterrenchef Sang Hoon Degeimbre. Tijdens SEE bracht VOID de smaken en texturen van een gastronomisch gerecht tot leven met geluid en beeld. Gastronomie werd dus in dienste gesteld van kunst. Het resultaat? Een kunstwerk waarin horen, zien en proeven samensmolten.
Tijdens deze kortstondige, originele en gewaagde samenwerking tussen de chef van het restaurant L’Air du Temps (Liernu), VOID en ING werden de klanten van de bank ondergedompeld in wat Arnaud Eeckhout samenvat als een wereld van illusies. “We willen hun hersenen en smaakpapillen misleiden. We proberen de toeschouwers in de war te brengen en hun zintuiglijke ervaringen te verleggen, zoals wij kunstenaars dat elke dag doen.” Ook Sang Hoon Degeimbre is daarin heel bedreven: “Ik speel graag met zintuigen. Restauranthouders willen mensen elke dag de mogelijkheid bieden om even hun zorgen te vergeten, en dat doen we vaak door te spelen met verschillende zintuigen en met de neurofysiologie van smaak.”

Tijdens SEE bracht VOID de smaken en texturen van een gastronomisch gerecht tot leven met geluid en beeld. Gastronomie werd dus in dienste gesteld van kunst.
Kunst als drijfveer
ING aarzelde geen moment om mee te werken aan deze openbaring van multisensorische, rondtrekkende kunstvoorstelling. Anne Petre legt uit waarom: “Onze liefde voor kunst kan andere vormen aannemen. Door zelf mee te werken aan een eigen productie, konden we tonen dat kunst voor ons een drijfveer is. Kunst brengt een dynamiek op gang, doet nadenken en daagt uit. Het helpt ons om intenser te leven.”
De collectieverantwoordelijke voegt eraan toe: “Tijdens dit project konden we onze kunstvisie buiten onze muren brengen en tonen dat we onze klanten altijd willen betrekken. Dat past perfect bij ons merk en onze missie: empowering people to stay a step ahead in life and in business. We zullen dit ook blijven doen.”
Meer weten?
Ga naar ing.be/kunst.