Interesses

25 mei 2018

Hebt u onze telefonische digitale assistent aan de lijn gehad?

Hebt u een telefoontje gekregen van ING? En werd u aangesproken door een computerstem? Dan had u onze telefonische digitale assistent aan de lijn. Waarvoor wordt deze gebruikt?

Méér financiële zekerheid, minder verrassingen

Bij ING zijn we steeds op zoek naar manieren om u nog beter te helpen. Zo maken we tegenwoordig gebruik van een telefonische digitale assistent die met behulp van artificiële intelligentie gepersonaliseerde telefonische gesprekken kan uitvoeren.


Samen met de digitale assistent helpen we onze klanten met financiële moeilijkheden om hun achterstallige schulden beter op te volgen. Omdat er op deze manier méér transparantie is en het gemakkelijker wordt om persoonlijke financiën op te volgen, zijn er minder verrassingen. Daarnaast bieden we onze klanten de mogelijkheid om de ongewenste gevolgen van betalingsachterstanden te vermijden, door een snelle terugbetaling van hun achterstand.


De digitale assistent kan u ook contacteren om uw gegevens bij te werken. Bijgewerkte contactgegevens verzekeren een kwalitatieve service. Zo maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat alle brieven op hun juiste bestemming terecht komen. Het is bovendien een legale verplichting in België om uw bankgegevens up-to-date te houden. 

Een kort en efficiënt gesprek

Wanneer u de telefonische digitale assistent aan de lijn hebt, zal die zich eerst voorstellen en u persoonlijk begroeten. Tijdens het gesprek zal hij verschillende opties voorstellen om uw persoonlijke situatie bij te werken.

Na de oproep krijgt u via sms een bevestiging van uw keuze. Deze is niet bindend, maar louter een geheugensteun die u helpt uw schulden beter op te volgen of uw gegevens bij te werken.

Veiligheid eerst

De telefonische digitale assistent van ING voldoet aan alle veiligheidsvoorwaarden. Zo zal u bijvoorbeeld enkel opgebeld worden tussen 8 uur ’s ochtends en 20 uur ’s avonds, en met één van de nummers +32 2 588 92 52 of +32 2 585 31 28. De bevestigings-sms zal verstuurd worden met het nummer +32 460 20 19 83.


Het gesprek zelf gaat louter over ingebrekestelling van betaling van schulden. U zal nooit gevraagd worden informatie te verschaffen die uw bank al heeft. Deel dus nooit uw pincode, uw profielcode, paswoord of rekeningnummer. 

Blijf aandachtig

Hebt u tijdens het telefoongesprek het gevoel dat er iets vreemds aan de hand is of twijfelt u of u wel de echte telefonische digitale assistent van ING aan de lijn hebt? Stuur dan meteen een mail naar phishing@ing.be.

Meer weten?