Online veiligheid

11 december 2020

Debit kaart fraude per brief

Je ontvangt een valse brief met formulier en retourenvelop die afkomstig lijkt te zijn van je bank over de aanvraag van een nieuwe meer beveiligde bankkaart. Criminelen proberen zo echter je pincode en bankkaart te bemachtigen.

Ze vragen je om je pincode en bankaart terug te sturen

Het gaat om een nieuwe manier van fraude in Belgiƫ: phishing per brief. Je ontvangt een valse brief in naam van ING om een nieuwe bankkaart te ontvangen. Bij deze brief vind je vervolgens een invulformulier voor je naam, telefoonnummer, kaartgegevens en je pincode. Tenslotte vragen ze je om je huidige kaart door te knippen en samen met het ingevulde formulier in de bijgevoegde envelop terug te sturen. Een bankkaart is echter pas onbruikbaar wanneer de chip wordt doorgeknipt.

Onthoud onze tips en vermijd bankkaart-phishing per brief

  • ING vraagt je nooit om geheime informatie, zoals je pincode of de vervaldatum van je kaart. Speel deze informatie nooit via brief, e-mail of telefoon door.
  • Ook zal ING je nooit vragen om je kaart per post naar een adres te sturen. Wel vragen we je om de kaart in een dichtbij zijnde kantoor te deponeren.

Slachtoffer van dit soort fraude?

Ook wanneer je nog geen slachtoffer bent maar je je bankkaart wel opgestuurd hebt:

Blokkeer je kaarten

Laat onmiddellijk je kaarten blokkeren. Bel naar Card Stop op het nummer +32 70 344 344.

Contacteer onze klantendienst

Bel ons onmiddellijk op +32 2 464 60 01. We zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag van 8 tot 20 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Blijf op de hoogte van de nieuwe manieren om te frauderen op www.ing.be/fraude