Online veiligheid

11 mei 2019

Bankapplicaties: wat doet ING voor jouw veiligheid?

Bankapplicaties zijn super handig en eenvoudig in gebruik. En toch is niet iedereen er even gerust in. Nochtans staan ze garant voor een heel hoog veiligheidsniveau en maken ze gebruik van de nieuwste technologieën om je tegen fraude te beschermen.

We zoomen in op enkele van de vele acties van ING om je een zo veilig mogelijke mobiele ervaring te waarborgen.

Uniek profiel en geheime code

Als je de Smart’Banking app, ING’s mobiele app, hebt gedownload en geïnstalleerd, moet je een uniek profiel creëren. Hierbij gelden vrijwel dezelfde veiligheidsvoorschriften als die van Home’Bank, de online bank van ING. Je kiest een geheime code die je daarna telkens gebruikt om je te identificeren of om je verrichtingen te bevestigen. Op sommige smartphones kun je in combinatie met je geheime code ook je vingerafdruk gebruiken.

Nieuwste technologieën

Daarnaast wordt je veiligheid door heel wat andere maatregelen gegarandeerd. Enkele voorbeelden:


  • Na 3 minuten inactiviteit wordt de verbinding automatisch verbroken.
  • Na 5 foutieve pincodes wordt jouw profiel gedeactiveerd en moet je een nieuw profiel aanmaken.
  • Verrichtingen zijn maar mogelijk tot een bepaald bedrag.
  • De nieuwste encryptiesystemen worden gebruikt voor alle verrichtingen/berichten die via ons verlopen.
  • Persoonlijke en bankgegevens worden niet bewaard op je toestel.
  • Verrichtingen worden gemonitord: bij ongewone of verdachte bewegingen blokkeren we de toegang tot je ons bevestigt dat je de opdrachtgever was.


Wat betekent monitoring van verrichtingen?

Om je tegen fraude te beschermen controleren we voortdurend de bewegingen op je rekening. Zodra we iets verdachts of ongewoons merken, blokkeren we ze tot je ons bevestigt dat je wel degelijk de opdrachtgever was. Zo nodig blokkeren we ook de toegang tot de app. Zorg er dus voor dat je contactgegevens in de app (in de doe-het-zelf-zone) of Home'Bank up-to-date zijn, zodat we je in zo’n situatie snel kunnen bereiken.

Geef nooit je paswoorden door

Als we je bellen, vragen we nooit naar je paswoorden, toegangscodes, pincodes, persoonsgegevens of andere ‘gevoelige’ informatie.

Als je gebeld wordt door ING maar twijfels hebt over de beller, hang dan op en bel +32 2 464 60 01 (dit nummer staat ook op de achterkant van je ING-bankkaart). Dit is in dit geval het enige contactnummer bij ING.

Download de ING Smart’Banking app en maak je leven eenvoudiger