Online veiligheid

11 december 2019

Zo herkent u fraude met postpakjes

We shoppen steeds meer online. Ook fraudeurs weten dat en worden steeds inventiever om pakjes te onderscheppen.

Volgens Statbel koopt vandaag al ruim 60% van de Belgen minstens één keer per jaar een product op het internet. Het merendeel daarvan zelfs maandelijks, wekelijks of dagelijks.

Dat betekent dat er heel veel pakjes verstuurd en geleverd worden. Volgens de jongste cijfers van de Ombudsdienst voor de Postsector gaat het dagelijks om ruim 550.000 postpakjes.

Pakketjes die aan huis geleverd worden: dat is makkelijk voor u en goed voor de omzet van pakjesdiensten. Maar ook een interessant werkterrein voor fraudeurs. Er kunnen verschillende manieren zijn waarop ze tewerk gaan.

1. Fraude via e-mail

U ontvangt een e-mail waarin staat dat er een postpakje voor u klaarstaat, terwijl u zich niet herinnert iets besteld te hebben. In de mail wordt soms ook beweerd dat u een pakketbezorging hebt gemist. U wordt gevraagd om op een link te klikken in de e-mail. Dit is waar de fraudeur op hoopt.

Ontdek in detail hoe deze vorm van pakjesfraude werkt in de volgende video.  

We leggen snel uit hoe pakjesfraude werkt

2. Fraude bij levering

Een fraudeur hackt een account en bestelt en betaalt een product met gestolen betaalgegevens. Hij of zij laat het pakje bezorgen op uw adres, maar onder een andere naam. U kan zich niet meteen herinneren dat u of uw partner iets bestelde, en neemt het pakketje gewoon aan van de koerier.

Meteen na de levering probeert de fraudeur het pakketje bij u op te halen, met de uitvlucht dat er per ongeluk een foutief huisnummer is doorgegeven. Zo vertrekt de fraudeur met pakweg de nieuwste smartphone onder de arm, zonder dat hij of zij makkelijk getraceerd kan worden.

Wat kan ik doen om me te beschermen?