Online veiligheid

9 februari 2021

Herken jij phishing?

Ontdek dé gouden regel om niet in de phishing val te trappen

  • Geef nooit je toegangscodes voor je internetbankieren in, als je komt uit een elektronisch bericht of een e-mail.
  • Stop onmiddellijk en sluit je browservenster, want dit is phishing.
  • ING verstuurt nooit een link naar Home'Bank in een sms of e-mail.

Je hoort vaak praten over phishing zonder dat je er ooit mee te maken kreeg, of misschien heb je een phishing-bericht ontvangen en wens je te weten hoe je zich beter kunt beschermen.

Hieronder hebben we enkele van de meest voorkomende berichten verzameld, zowel e-mails als sms’en. Bekijk goed hoe ze zijn opgesteld en op welke manier je ze kunt herkennen.

Phishing e-mails

Een phishing e-mail is vaak makkelijk te identificeren. 

Dit zijn elementen die je hierbij kunnen helpen: 


Hieronder enkele phishingberichten die we van onze klanten hebben ontvangen:

Voorbeelden van phishing die zich voordoen als ING

Phishing sms’en

Sms’en worden door fraudeurs aangewend om je in paniek te brengen en je snel te doen handelen. Vaak bevat het bericht een dringende waarschuwing (we hebben uw rekening geblokkeerd, een ongekende computer heeft toegang tot uw rekening, uw betalingen zijn geblokkeerd). 

Laat je niet verrassen door een gevoel van urgentie, verifieer eerst de volgende elementen: 

Voorbeelden van smishing die zich voordoen als ING

Denk eraan dat het bericht mogelijk niets te maken heeft met je bank, maar dit betekent niet dat het minder fraudulent is:

Voorbeelden van smishing die zich voordoet als andere namen dan ING

De andere berichten

De fraudeurs kunnen ongeacht welke instant messagingtoepassing gebruiken om je te bedriegen. Of het nu gaat om Facebook Messenger, WhatsApp, Snapchat, de regels blijven dezelfde: 


Als je dit soort berichten ontvangt, laat het ons dan weten op het volgende adres: phishing@ing.be.