Ontdek dé gouden regel om niet in de phishing val te trappen
- Geef nooit je toegangscodes voor je internetbankieren in, als je komt uit een elektronisch bericht of een e-mail.
- Stop onmiddellijk en sluit je browservenster, want dit is phishing.
- ING verstuurt nooit een link naar Home'Bank in een sms of e-mail.
Je hoort vaak praten over phishing zonder dat je er ooit mee te maken kreeg, of misschien heb je een phishing-bericht ontvangen en wens je te weten hoe je zich beter kunt beschermen.
Hieronder hebben we enkele van de meest voorkomende berichten verzameld, zowel e-mails als sms’en. Bekijk goed hoe ze zijn opgesteld en op welke manier je ze kunt herkennen.
Phishing e-mails
Een phishing e-mail is vaak makkelijk te identificeren.
Dit zijn elementen die je hierbij kunnen helpen:
Bevat de e-mail een link naar Home'Bank? Dan is het een nepmail, ING verstuurt nooit een link naar Home'Bank in een sms of e-mail.
Het bericht is niet in je taal opgesteld (ING schrijft je alleen in jouw eigen taal)
Het bericht is aan een algemeen publiek gericht (Geachte klant, Geachte heer, mevrouw) maar ING gebruikt je naam en/of voornaam om zich aan je te richten
Het e-mailadres van de zender is geen ING-adres. Onze e-mailadressen eindigen altijd op ing.be of ing.com.
De link in de e-mail brengt je niet naar onze website (video: hoe leest u een URL)
Hieronder enkele phishingberichten die we van onze klanten hebben ontvangen:

Phishing sms’en
Sms’en worden door fraudeurs aangewend om je in paniek te brengen en je snel te doen handelen. Vaak bevat het bericht een dringende waarschuwing (we hebben uw rekening geblokkeerd, een ongekende computer heeft toegang tot uw rekening, uw betalingen zijn geblokkeerd).
Laat je niet verrassen door een gevoel van urgentie, verifieer eerst de volgende elementen:
Sms’en bevatten een link waarop je kunt klikken: ING stuurt geen sms’en met links die geactiveerd kunnen worden
Als het bericht niet in uw taal is opgesteld, is het niet afkomstig van ING.

Denk eraan dat het bericht mogelijk niets te maken heeft met je bank, maar dit betekent niet dat het minder fraudulent is:

De andere berichten
De fraudeurs kunnen ongeacht welke instant messagingtoepassing gebruiken om je te bedriegen. Of het nu gaat om Facebook Messenger, WhatsApp, Snapchat, de regels blijven dezelfde:
Verifieer altijd de verzender van het bericht (het e-mailadres, het telefoonnummer)
Voer nooit een betaling uit via een instant messagingtoepassing
Deel nooit je toegangscode voor je Home’Bank
Berichten die een gevoel van urgentie of bedreiging opwekken, zijn vaak valse berichten die je ertoe willen brengen snel te handelen alvorens te verifiëren of de mededeling authentiek is.
Als je dit soort berichten ontvangt, laat het ons dan weten op het volgende adres: phishing@ing.be.