Online veiligheid

Internetfraude melden

Als je denkt dat je het slachtoffer van fraude bent geworden

1. Tijdens de kantooruren: Neem contact op met ING om je kaart(en) en online diensten te blokkeren en de fraude te melden

Van maandag tot vrijdag 08:00-20:00, op zaterdag van 09:00-17:00

  • Bel ING rechtstreeks vanuit je ING Banking app of bel +32 2 464 60 01
  • Kies 1 voor vragen als particulier
  • Zeg 'fraude' wanneer je om het onderwerp van je telefoontje gevraagd wordt
  • Kies 1 voor vragen over fraude met uw kredietkaart, Mastercard of VISA
  • Kies 2 als je belt in verband met een bestaand fraudedossier of een algemene vraag over fraude
  • Kies 3 om een nieuw fraudegeval te melden. Je wordt dan doorverbonden met de juiste contactpersoon.

2. Buiten de kantooruren: Bel onmiddellijk Card Stop (078 170 170)

Om te voorkomen dat fraudeurs andere verrichtingen uitvoeren, zullen zij al je betaalkaarten en/of creditcards die mogelijk frauduleus gebruikt zijn, blokkeren.

Naast deze blokkering, kan ook de toegang tot de online ING-diensten worden beperkt. In dat geval, zullen ING fraude-experten de situatie analyseren en de online ING-diensten zo snel mogelijk deblokkeren. Bij financiële schade of wanneer ING meer informatie nodig heeft, dan neemt een ING-medewerker zelf de eerstvolgende werkdag contact met je op.

Hoe kun je zelf je online diensten laten blokkeren?

Zowel tijdens als buiten de kantooruren 

  • Bel ING direct vanuit je ING Banking app of bel +32 2 464 60 01
  • Kies 1 voor vragen als particulier
  • Kies 1 voor vragen over je rekeningen, betaalkaarten, betalingen of online en mobiel bankieren
  • Kies 1 om je betaalkaarten, Home’ Bank, Business’ Bank of je smartphone of tabletprofielen te blokkeren
  • Kies 1 om je Home’ Bank, Business’ Bank of je smartphone of tabletprofielen te blokkeren
  • Kies 5 om al je online diensten te blokkeren
  • Neem tijdens de kantooruren contact op met ING om de fraude te melden

Hoe maak je een screenshot op je smartphone?

Er bestaan verschillende manieren om een screenshot te maken naargelang het type telefoon. Soms verschillen ze zelfs voor smartphones van eenzelfde merk. Om je te helpen vind je hieronder links naar twee van de voornaamste besturingssystemen (Android en iOS). Als je toestel niet in de lijst staat, kun je terecht op de site van de fabrikant van je telefoon. 

iOS 

Android 

Hoe kun je melding maken van een frauduleus bericht?

Het is heel eenvoudig

Frauduleuze e-mail: stuur de e-mail door naar phishing@ing.be

Frauduleuze sms: je hebt twee mogelijkheden:

Vervolgens kun je het frauduleuze bericht verwijderen.

Klik in geen geval op de links in dat soort berichten.

Opgelet: als je het slachtoffer van fraude denkt te zijn, neem dan onmiddelijk contact op met ING (telefonisch of via fraude@ing.be).

Goed om te weten

De Belgische banken zijn overeengekomen dat het e-mailadres waarmee je contact moet opnemen om melding te maken van een frauduleus bericht er als volgt uitziet: phishing@website-van-uw-bank. 

Voor ING is dat phishing@ing.be.