Online veiligheid

Internetfraude melden

Als je denkt dat je het slachtoffer van fraude bent geworden

1. Bel onmiddellijk Card Stop! (078 170 170)

Zij zullen al je betaalkaarten of creditcards die mogelijk door fraudeurs gebruikt zijn om betalingen te doen of kaartlezercodes te genereren blokkeren.

2. Neem contact op met ING om je online diensten te blokkeren en de fraude te melden

Tijdens kantooruren (ma-vr 08:00 - 20:00, za 09:00 - 17:00): 

• Bel ING direct vanuit je ING Banking app of bel +32 2 464 60 01

• Kies 1 voor vragen als particulier

• Zeg 'fraude' wanneer je om het onderwerp van je telefoontje gevraagd wordt

• Kies 2 ('geklikt op een verdachte link of gegevens ingevuld')

• Je wordt dan doorverbonden met de juiste contactpersoon


Buiten kantooruren: 

• Bel ING direct vanuit je ING Banking app of bel +32 2 464 60 01

• Kies 1 voor vragen als particulier

• Kies 1 voor vragen over je rekeningen, betaalkaarten, betalingen of online en mobiel bankieren

• Kies 1 om je betaalkaarten, Home’ Bank, Business’ Bank of je smartphone of tabletprofielen te blokkeren

• Kies 1 om je Home’ Bank, Business’ Bank of je smartphone of tabletprofielen te blokkeren

• Kies 5 om al je online diensten te blokkeren

• Bel ING tijdens kantooruren om de fraude te melden.

Hoe kun je melding maken van een frauduleus bericht?

Het is heel eenvoudig. 

Vervolgens kun je het frauduleuze bericht verwijderen. 

Klik in geen geval op de links in dat soort berichten. 

Opgelet: als je het slachtoffer van fraude denkt te zijn, neem dan onmiddellijk contact op met het telefoonnummer op de achterzijde van je bankkaart. 

Hoe maak je een screenshot op je smartphone?

Er bestaan verschillende manieren om een screenshot te maken naargelang het type telefoon. Soms verschillen ze zelfs voor smartphones van eenzelfde merk. Om je te helpen vind je hieronder links naar twee van de voornaamste besturingssystemen (Android en iOS). Als je toestel niet in de lijst staat, kun je terecht op de site van de fabrikant van je telefoon. 

iOS : https://support.apple.com/nl-nl/HT200289

Android : https://support.google.com/android/answer/9075928?hl=nl

Goed om te weten

De Belgische banken zijn overeengekomen dat het e-mailadres waarmee je contact moet opnemen om melding te maken van een frauduleus bericht er als volgt uitziet: phishing@website-van-uw-bank. 

Voor ING is dat phishing@ing.be.