Online veiligheid

19 oktober 2021

Internetfraude melden

Als u denkt dat u het slachtoffer van fraude bent geworden

1. Bel onmiddellijk Card Stop! (078 170 170)

Zij zullen al uw betaalkaarten of creditcards die mogelijk door fraudeurs gebruikt zijn om betalingen te doen of kaartlezercodes te genereren blokkeren.

2. Neem contact op met ING om uw online diensten te blokkeren en de fraude te melden

Tijdens kantooruren (ma-vr 08:00 - 20:00, za 09:00 - 17:00): 

• Bel ING direct vanuit uw ING Banking app of bel +32 2 464 60 01

• Kies 1 voor vragen als particulier

• Zeg 'fraude' wanneer u om het onderwerp van uw telefoontje gevraagd wordt

• Kies 2 ('geklikt op een verdachte link of gegevens ingevuld')

• U wordt dan doorverbonden met de juiste contactpersoon


Buiten kantooruren: 

• Bel ING direct vanuit uw ING Banking app of bel +32 2 464 60 01

• Kies 1 voor vragen als particulier

• Kies 1 voor vragen over uw rekeningen, betaalkaarten, betalingen of online en mobiel bankieren

• Kies 1 om uw betaalkaarten, Home’ Bank, Business’ Bank of uw smartphone of tabletprofielen te blokkeren

• Kies 1 om uw Home’ Bank, Business’ Bank of uw smartphone of tabletprofielen te blokkeren

• Kies 5 om al uw online diensten te blokkeren

• Bel ING tijdens kantooruren om de fraude te melden.


Hoe kunt u melding maken van een frauduleus bericht?

Het is heel eenvoudig. 

Vervolgens kunt u het frauduleuze bericht verwijderen. 

Klik in geen geval op de links in dat soort berichten. 

Opgelet: als u het slachtoffer van fraude denkt te zijn, neem dan onmiddellijk contact op met het telefoonnummer op de achterzijde van uw bankkaart. 

Hoe maakt u een screenshot op uw smartphone?

Er bestaan verschillende manieren om een screenshot te maken naargelang het type telefoon. Soms verschillen ze zelfs voor smartphones van eenzelfde merk. Om u te helpen vindt u hieronder links naar twee van de voornaamste besturingssystemen (Android en iOS). Als uw toestel niet in de lijst staat, kunt u terecht op de site van de fabrikant van uw telefoon. 

iOS : https://support.apple.com/nl-nl/HT200289

Android : https://support.google.com/android/answer/9075928?hl=nl

Goed om te weten

De Belgische banken zijn overeengekomen dat het e-mailadres waarmee u contact moet opnemen om melding te maken van een frauduleus bericht er als volgt uitziet: phishing@website-van-uw-bank. 

Voor ING is dat phishing@ing.be.