Online veiligheid

5 mei 2020

10 tips voor veilig mobiel bankieren op je smartphone of tablet

Bankieren met je smartphone of tablet is natuurlijk zeer praktisch. Om dit veilig te doen volgt je best onze richtlijnen. Zo blijven jij en je toestel volledig beschermd tegen mogelijke fraude of slecht werkende software.

Wat kan je zelf doen om jezelf te beschermen?
  1. Installeer een vergrendelcode om je toestel te blokkeren wanneer u het niet gebruikt.
  2. Bewaar geen persoonsgegevens op je toestel (identiteitskaart, rekeningnummer enz.).
  3. Download onze apps enkel via de officiële websites van jouw besturingssysteem (App Store of Google Play Store). Hetzelfde geldt voor al je andere apps. Het gebruik van "tussensites" vergroot het risico op besmetting met een virus.
  4. Deel je pincode nooit mee en schrijf ze ook niet op. Kies dus een combinatie die niet kan worden achterhaald (Combinaties zoals bijvoorbeeld 111111 of 123456 of uw geboortedatum zijn niet veilig). Om je te helpen hebben we enkele richtlijnen voor sterke paswoorden gemaakt. Zorg dat er niemand meekijkt, zeker wanneer je je pincode intoetst. We herhalen nogmaals dat ING nooit per telefoon je wachtwoorden, toegangscodes of pincodes, persoonsgegevens of andere "gevoelige" informatie zal vragen. Als je gebeld wordt door ING maar twijfels hebt over de beller, hang dan op en bel +32 2 464 60 01 (dit nummer staat ook op de achterkant van uw ING-bankkaart). Dat is het enige contactnummer bij ING voor dergelijke procedures.
  5. Zorg ervoor dat de software op je toestel altijd up-to-date is.
  6. Ga na of ING jouw huidige telefoonnummer heeft, zodat wij je kunnen bellen zodra wij op je rekeningen een verdachte of ongewone activiteit merken.
  7. Beëindig je sessie mobiel bankieren altijd door op de toets "Verlaten" te drukken.
  8. Gebruik nooit een "Jailbreak-" of "Rootage-pakket" om de door de constructeur opgelegde beperkingen te doorbreken (jailbreak voor het mobiele besturingssysteem iOS van Apple en Rootage voor Android).
  9. Reset je mobiele toestel als je het verkoopt.
  10. Mobiel toestel kwijt of gestolen? Verwijder uw profiel(en) zo snel mogelijk. Dat kan op 2 manieren:
  • Bel het nummer +32 2 464 60 01 (dit nummer staat ook op de achterkant van je ING-bankkaart). Een van onze medewerkers verwijdert jouw profiel(en).
  • Ga naar Home’Bank en verwijder jouw profiel(en) voor ING Smart Banking (Mijn instellingen > Mobile Banking-instellingen > Profiel(en) – Wijzig > Actie - Verwijder profiel of Verwijder alle profielen).

In beide gevallen kan je op je nieuwe toestel 1 of meer nieuwe profielen voor ING Smart Banking aanmaken.

Download de ING Banking app en maak je leven eenvoudiger