Online veiligheid

26 april 2018

Is uw smartphone goed beschermd?


We gebruiken hem om onze e-mails te lezen, onze vakantie vast te leggen of onze betalingen uit te voeren: onze smartphone maakt integraal deel uit van onze dagelijkse routine. Hij bevat daarom steeds meer persoonlijke gegevens.

Vraag is: besteden we genoeg aandacht aan de beveiliging van onze gegevens? Zijn onze gegevens goed beschermd? Wat te doen bij verlies van ons toestel? Volg de praktische tips van onze experts om de risico’s te beperken.

Een goede bescherming begint bij een goede configuratie.

Is uw smartphone vergrendeld? Gebruikt u een beveiligde verbinding?

  • Bescherm uw smartphone met behulp van een toegangscode of vergrendel hem met uw digitale vingerafdruk.
  • Veel updates zorgen voor meer veiligheid. Houd vanaf nu al uw toepassingen systematisch up-to-date.
  • Download enkel applicaties via de officiële sites van uw besturingssysteem (App Store voor Apple, Google Play voor Android).
  • Activeer de functie waarmee u uw zoekgeraakte smartphone kunt traceren. Apple gebruikers doen dat via ‘Zoek mijn iPhone’, wie een Android-smartphone heeft stelt de Android Device Manager in.
  • Werp een kritische blik op uw beveiligingsinstellingen en localisatiegegevens. Hebben uw apps echt toegang tot al uw gegevens nodig?
Pincode, verbinding verbreken en profielen.

Is uw smartphone optimaal geconfigureerd? Hier volgen enkele tips om uw smartphone veilig te gebruiken.

  • Deel uw pincode met niemand en schrijf hem niet op.
  • Maakt u verbinding met een site of een app? Verbreek na elke sessie systematisch de verbinding.
  • Verkoopt u uw smartphone? Wis al uw gegevens van uw toestel.
  • Is uw smartphone verloren of gestolen? Verwijder zo snel mogelijk uw Smart Banking-profielen.

U hebt twee mogelijkheden:

  1. U belt ons op het nummer +32 2 464 60 01 (dit nummer vindt u ook op de achterzijde van uw ING-bankkaart) en wij regelen dit voor u.

  2. U verwijdert zelf uw profiel via Home’Bank (Mijn instellingen > Instellingen Mobile Banking > Profiel - Wijzigen > Actie - Profiel verwijderen of Alle profielen verwijderen)

In beide gevallen kunt u op uw nieuwe mobiele toestel een of meerdere nieuwe ING Smart Banking-profielen aanmaken.

Goed om te weten

ING vraagt u telefonisch nooit om uw wachtwoorden, toegangscodes, pincodes, persoonlijke gegevens of andere gevoelige informatie.

Ontvangt u in naam van ING een verdacht telefoontje? Sluit het gesprek onmiddellijk af en bel het nummer +32 2 464 60 01 (dit nummer vindt u ook op de achterzijde van uw ING-bankkaart).

Meer weten?