Duurzaamheid

4 juni 2018

Een duurzaamheidsrating is goed voor uw bedrijf

Een erkenning als ‘duurzaam bedrijf’ valt niet alleen in de smaak bij uw klanten en de maatschappij, maar – niet minder belangrijk – ook bij uw afnemers, investeerders en kredietverstrekkers

Zo biedt de duurzaamheidslening van ING betere voorwaarden aan bedrijven die vooruitgang boeken op het vlak van duurzaamheid. Voedingsgigant Nestlé werkt van zijn kant actief samen met de landbouwers in het Verenigd Koninkrijk en voert milieueffectbeoordelingen voor hen uit. Dit helpt hen bij de ontwikkeling van duurzamere landbouwmethodes en de verlaging van hun impact op het milieu, bv. bodemvervuiling. De grootste bedrijven ter wereld (Walmart, Unilever, Tesco …) leggen hun leveranciers almaar vaker duurzaamheidsnormen op.

Als u dus met hen wilt zakendoen, is een duurzaamheidsstrategie een absolute must. 

Belang van een sterk ESG-beleid (‘Environment, Social and Governance’)
"Met een sterk ESG-beleid getuigt een onderneming van operationele uitmuntendheid", aldus EY.

Met een sterk ESG-beleid getuigt een onderneming van operationele uitmuntendheid, aldus EY (EN). Bovendien groeit in de bedrijfswereld het besef dat een duurzaam rendement op lange termijn een grotere focus op de ESG-factoren vereist.

Uit de analyse van meer dan 300 grote spelers (farmaceutica, consumptiegoederen, olie en gas, bankwezen en technologie) stelde Boston Consulting Group vast dat de bedrijven met sterke ESG-prestaties een hogere beurswaarde hadden en meer winst maakten dan hun concurrenten.

Maar u kunt uzelf niet zomaar tot een ‘duurzaam bedrijf’ uitroepen. De stakeholders moeten erop vertrouwen dat dit het geval is, terwijl de bedrijven het resultaat van hun inspanningen toch op de een of andere manier moeten kunnen meten. Daarom zijn er ESG-ratings.

Verschillende ESG-evalutaties
"Investeerders baseren zich almaar meer op ESG-informatie"

Investeerders zijn almaar meer geïnteresseerd in het ESG-profiel van een bedrijf. Daarom bestaat er een reeks duurzaamheidsratings, vooral voor beursgenoteerde ondernemingen, zoals de Dow Jones Sustainability Index en FTSE4Good. Ze zijn een mooie aanvulling op de normbepalers, zoals CDP, Global Reporting Initiative (GRI) en Global Compact van de Verenigde Naties, en de vereisten voor de notering op almaar meer aandelenbeurzen. Deze roepen de bedrijven namelijk op om hun ESG-beleid te verbeteren.

Er bestaan ook specifiekere rankings, zoals KnowTheChain (focust vooral op dwangarbeid in de toeleveringsketen), Ranking Digital Rights (focust vooral op beleidsregels rond vrije meningsuiting en privacy) en Access to Nutrition Index (rangschikt de 22 grootste bedrijven volgens hun inspanningen op het vlak van obesitas en ondervoeding).

Deze ratings zijn vaak gefundeerd op onderzoek van externe consultancybedrijven, zoals Sustainalytics (beoordeelt 8.400 beursgenoteerde bedrijven) en EcoVadis (beoordeelt ongeveer 45.000 bedrijven via zijn netwerk).

Investeerders baseren zich almaar meer op ESG-informatie. Zo meldde Bloomberg onlangs dat het aantal klanten, die de ESG-gegevens op zijn terminals raadpleegden, in 2017 met 22% was gestegen tegenover het jaar voordien.

Voordelen van een duurzaamheidsrating

Een duurzaamheidsrating levert enkele voordelen op. Een bedrijf krijgt pas een rating na een evaluatie van zijn prestaties inzake ESG. Dit biedt een beter inzicht in zijn operaties: de activiteitsgebieden met mogelijk grote risico’s (fysiek, regelgevend en reputatie) waar het bedrijf misschien niet aan gedacht had. Zo kan een evaluatie van uw waterverbruik een risico op waterstress blootleggen. 

U kunt ook verborgen maatschappelijke risico’s ontdekken, die uw reputatie een ferme knauw kunnen geven. Enkele bedrijven in de kledingsector zaten bijvoorbeeld in nauwe schoentjes toen bekend raakte dat hun leveranciers (of vaker nog de leveranciers van hun leveranciers) zich schuldig maken aan kinderarbeid of slechte arbeidsomstandigheden. De fabrikanten leden hierdoor heel wat reputatieschade. De grotere transparantie in de toeleveringsketen dankzij zo’n rating kan bedrijven helpen om dergelijke dramatische onthullingen te voorkomen.

Het ratingsproces kan ook nieuwe opportuniteiten blootleggen: een aanpassing van uw bedrijfsvoering of de uitwerking van nieuwe producten/diensten. Autofabrikanten zijn hun aanbod aan het omschakelen van wagens op benzine naar elektrische wagens, terwijl energieproducenten inzetten op zonne- en windenergie. Bijna alle bedrijven proberen zo veel mogelijk plastic uit hun toeleveringsketen te bannen.

De impact van een positieve evaluatie

Ondernemingen met een hoge rating krijgen soms makkelijker en goedkoper toegang tot kapitaal en zien hun aandelenkoers stijgen. Dit kan eveneens hun merkwaarde een boost geven, want het bedrijf wint nog meer het vertrouwen van werknemers en klanten. Het leidt ook tot een sterker risicobeheer, een efficiënter gebruik van middelen en een duidelijke bedrijfsstrategie.

Een goede rating geeft uw reputatie een flinke boost. Volgens de MIT Sloan Management Review mogen toonaangevende ESG-bedrijven rekenen op goedkoper kapitaal, wat ook het geval is met de duurzaamheidslening van ING. Investeerders en bankiers investeren bovendien niet graag in bedrijven zonder alle risico’s te kennen. ESG-ratings belichten echter de risico’s (van mensenrechten tot beschikbaarheid van water) die niet blijken uit de gewone financiële analyses, die vaak op korte termijn kijken en geen aandacht besteden aan veel langetermijnrisico’s voor de financiële gezondheid van een bedrijf.

Vergelijking van prestaties

Een van de belangrijkste kenmerken van de afzonderlijke rating van een bedrijf is de vergelijking van zijn prestaties met zijn concurrenten. Hierdoor krijgen de investeerders een beter inzicht in welke bedrijven het beste presteren. Daarnaast kan de evolutie van het ESG-beleid van een bedrijf doorheen de jaren in kaart worden gebracht.

Beursgenoteerde ondernemingen worden beoordeeld op basis van een combinatie van openbaar beschikbare gegevens en vragenlijsten. Kleinere bedrijven moeten zelf actie ondernemen om een rating te krijgen. Tot voor kort werd dit nog niet erg gestimuleerd, maar dankzij ING komt daar hopelijk verandering in.

En nu?

Een duurzaam beleid komt uw bedrijf ten goede. Maar dat is nog niet alles. Stakeholders en klanten hechten veel belang aan uw hoge duurzaamheidsrating, maar een beter merkimago zou niet uw enige drijfveer mogen zijn. Duurzaamheid, dat is gewoon de juiste aanpak voor de mens, het milieu en uw bedrijf.

Wilt u uw business model aanpassen?