Online veiligheid

13 april 2016

Hoe herkent u fraude op internet?


Krijgt u soms e-mails met rare vragen? Of u geld kunt overschrijven om uw rekening te deblokkeren? Of u uw online aankoop van een particulier op voorhand kunt betalen?

In deze gevallen kunt u waarschijnlijk vertrouwen op uw gezond verstand. Maar soms zijn de fraudetechnieken zo verfijnd dat het verschil tussen een betrouwbare en een valse e-mail nauwelijks merkbaar is! Ook een valse site herkennen is moeilijk. Cybercriminelen zetten soms een volledige website op, hebben een kantooradres, enz.

Daarom willen we u helpen om een poging tot fraude onmiddellijk te herkennen!

U krijgt een e-mail of telefoontje van uw bank? Opgelet!

Dit kan phishing zijn, de meest voorkomende internetfraude of cybercriminaliteit. “Phishers” plegen fraude door:

  • vertrouwelijke gegevens te ontfutselen zoals uw paswoord, pincode, nummer van uw bank- of identiteitskaart en
  • met behulp van deze gegevens betalingen uit te voeren vanaf uw rekening.
Er zijn 3 soorten phishing

Klassieke phishing

Fraudeurs misbruiken het logo en de identiteit van uw bank om er frauduleuze e-mails mee te maken. Als u een e-mail van uw bank krijgt, controleer dan eerst het e-mailadres van de zender. Bekijk ook de inhoud van de e-mail. Wordt u gevraagd om uw bankgegevens na te kijken via een link in de mail? Dan brengt de link u misschien naar een valse aanmeldpagina die sprekend lijkt op die van uw online bank. Daar wordt u gevraagd om gegevens in te vullen of handelingen uit te voeren. Voor u het weet, hebt u al uw vertrouwelijke gegevens doorgespeeld.

ING zal nooit via e-mail of telefoon om vertrouwelijke gegevens vragen die ze al heeft, zoals uw e-mail, uw adres of uw rekeningnummer. Hetzelfde geldt voor de cijfercodes die uw ING-kaartlezer aanmaakt.

Vishing

U krijgt mogelijk ook een bedrieglijk telefoontje van iemand die zich voordoet als een medewerker van uw bank. Deze persoon vraagt u naar enkele cijfercodes die u met uw bankkaart en kaartlezer aanmaakt. Zogezegd om de update van uw gegevens te bevestigen. In werkelijkheid is het een fraudeur die betalingen doet vanaf uw rekening met behulp van de codes die u geeft.

Phishing via bankkaartbestellingen

U krijgt een e-mail met de vraag om u aan te melden in uw Home’Bank om zogezegd een bestaande bankkaart te vervangen of om een nieuwe kaart te bestellen. U moet gewoon op de link in de e-mail klikken maar de link leidt naar een valse aanmeldpagina. Daar wordt u gevraagd om persoonlijke informatie in te vullen zoals uw ING ID en Card ID, Home'Bank-paswoord en geheime pincode van uw huidige bankkaart. Met deze informatie kunnen de fraudeurs zich aanmelden in uw echte online bank en er een nieuwe bankkaart aanvragen.

  • Die kaart kunnen ze onderscheppen door bijvoorbeeld uw brievenbus te forceren.
  • Ze kunnen u ook vragen om de oude bankkaart per post op te sturen met als voorwendsel dat bijvoorbeeld oude kaarten gerecycleerd worden. Het adres dat ze opgeven is natuurlijk hun eigen adres.

In beide gevallen komen de fraudeurs in het bezit van uw actieve kaart én geldige geheime pincode.

Wat moet ik absoluut onthouden?
  • Ga alleen naar de aanmeldpagina van Home’Bank of Business’Bank via www.ing.be en nooit via een link in een e-mail.
  • Controleer de URL als u online winkelt op het moment dat u betaalt. Als de URL met “https://” begint, weet u dat u in een beveiligde omgeving zit.
  • Geef nooit vertrouwelijke info via e-mail of telefoon.
  • Geef nooit uw pincode of de cijfercodes van uw kaartlezer.
  • Stuur uw bankkaart nooit op via de post. Knip de kaart en de chip ervan altijd door als u ze niet meer gebruikt of als ze niet meer geldig is.
  • Vul de geheime pincode van uw bankkaart nooit in op een website.
  • Krijgt u tijdens uw online shopping een mail met een link om uw aankopen te betalen? Klik er niet op. Een betaling gebeurt nooit via e-mail!

Bekijk ook de video “Phishing in beeld” en geef fraudeurs geen kans!

Wat moet ik doen bij een poging tot phishing?
  • Bel ons onmiddellijk op +32 2 464 60 01. We zijn bereikbaar elke werkdag van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.
  • Verdachte e-mail ontvangen? Mail naar phishing@ing.be en voeg de frauduleuze e-mail toe als bijlage.
  • Bankkaarten kwijt? Bel onmiddellijk naar Card Stop op het nummer +32 70 344 344 om uw kaarten te blokkeren, wijzig het paswoord voor uw online bank en laat een proces-verbaal opmaken bij de politie. Bezorg het nummer van het proces-verbaal daarna aan uw bank.
Leer uzelf nog beter te beschermen tegen internetfraude

Meer weten over de valkuilen op internet? Tips om uzelf maximaal te beschermen? Ga snel naar onze pagina’s over veiligheid en bekijk de voorzorgmaatregelen bij het surfen op uw computer, smartphone en tablet.