Febelfin lanceert een ludieke campagne rond veilig internetbankieren



In de campagne staat Dave centraal, een medium met "paranormale" gaven. Toevallige voorbijgangers konden bij hem langsgaan voor gratis en persoonlijk advies. Een dienstverlening die op de nodige bijval kon rekenen. Achter Dave zitten echter enkele hackers verstopt die het medium alle mogelijke info in het oor fluisteren die de klant op publieke websites heeft achtergelaten. Hoe heten uw kinderen? Hoeveel heeft uw huis gekost? Hoeveel geld staat er op uw bankrekening? Hoeveel hebt u vorige maand uitgegeven aan kleding? En wat is het nummer van uw bankkaart?


Bekijk wat Daves argeloze bezoekers overkwam in het filmpje op www.safeinternetbanking.be.


Let op voor phishing

Recent zijn er misleidende mails in omloop waarin gevraagd wordt om uw ING-account te verifiëren.

In deze misleidende mail wordt u doorverwezen naar een valse loginpagina van Home'Bank. Op deze valse loginpagina wordt u gevraagd om persoonlijke gegevens in te vullen. Enige tijd later wordt er gebeld, zogezegd vanwege de ING Home'Bank Helpdesk, om handelingen te doen met uw ING Card Reader.

Deze handelingen stellen de criminelen in staat om in te loggen op uw naam en vervolgens geld over te schrijven.


Geef dus nooit uw vertrouwelijke gegevens door via mail of telefoon. Dit geldt ook voor de cijfercombinaties (RESPONSE) die via de Card Reader worden gegenereerd.


Tips

  • Log in op Home'Bank via www.ing.be.
  • Geef nooit persoonlijke informatie door via telefoon.
  • Geef nooit een code (RESPONSE, pincode, enz.) door via telefoon.

Lees hier alle tips over hoe u misleidende mails kunt herkennen.