Wat kunt u zelf doen voor uw veiligheid?

  • Op welke elementen moet een gebruiker van Home'Bank of Business'Bank altijd letten?
  • Hoe herkent u een verdacht scherm?
  • Wat moet u doen als u een verdacht scherm ziet verschijnen?
  • Bescherming tegen internetfraude
  • Hoe beschermt u uw vertrouwelijke gegevens?

 

Waarschuwing voor verdachte schermen!

Wij willen er uw aandacht op vestigen dat er kwaadaardige software circuleert die zich op uw computer kan nestelen. Daarom verzoeken wij alle Home'Bank - en Business'Bank-gebruikers met aandrang de onderstaande richtlijnen in acht te nemen.

Op welke elementen moet een gebruiker van Home'Bank of Business'Bank altijd letten? 


Als u zich identificeert:


 

U gebruikt enkel de knop "IDENTIFY" op uw ING Card Reader om u te identificeren en toegang te krijgen tot uw beveiligde omgeving.

De knop "SIGN" gebruikt u alleen om een verrichting te tekenen.


Als u een verrichting tekent:


 

Met de knop "SIGN" op uw ING Card Reader tekent u een verrichting.

ING zal u nooit vragen om een verrichting te bevestigen of te tekenen in Home'Bank of Business'Bank die u niet zelf hebt gevraagd, zeker niet via een pop-upvenster.

Als u een overschrijving tekent, komen de "CHALLENGES" die u intoetst op uw ING Card Reader overeen met het te betalen bedrag en/of een deel van de rekening van de begunstigde.

Controleer altijd het bedrag en de begunstigde voor u de overschrijving tekent.


Hoe herkent u een verdacht scherm?


De identificatieprocedure van Home'Bank of Business'Bank duurt niet langer dan 2 seconden. Tijdens deze procedure verschijnen er nooit extra schermen en wordt er nooit naar bijkomende informatie gevraagd.

Correcte en veilige identificatie:




Als uw identificatieprocedure afwijkt van de hierboven beschreven procedure en/of u krijgt een ander scherm te zien, dan is uw computer geïnfecteerd met kwaadaardige software. Deze kwaadaardige software zorgt ervoor dat er schermen worden getoond die niet van Home'Bank of Business'Bank komen maar er wel op lijken. Zoals ook aangegeven op het correcte en veilige identificatiescherm hierboven, gebruikt u enkel de knop "IDENTIFY" op uw ING Card Reader om u te identificeren en toegang te krijgen tot uw beveiligde omgeving.

Hieronder ziet u voorbeelden van verdachte schermen die door Home'Bank- en Business'Bank-gebruikers werden opgemerkt. ING zal u nooit vragen om "Une autorisation supplémentaire". ING zal u bij het aanmelden ook nooit vragen de "SIGN"-knop op uw ING Card Reader te gebruiken.

 

Verdachte schermen:


De onderstaande schermen zijn geen Home’Bank of Business’Bank schermen!


Wat moet u doen als u een verdacht scherm ziet verschijnen?


  • Geef in geen geval gevolg aan de vraag om iets te tekenen met de ING Card Reader.
  • Bel onmiddellijk ING, wij zijn 24/7 bereikbaar.
    • Bel de helpdesk op het nummer +32 2 464 60 01. We zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.
    • Buiten deze uren kunt u bellen naar het nummer +32 2 464 60 00 waar u kunt vragen om uw Home'Bank of Business'Bank tijdelijk te blokkeren.

Bescherming tegen internetfraude


Iedereen die zich op internet begeeft, is verantwoordelijk voor zijn veiligheid. ING zorgt voor de maximale beveiliging van Home'Bank of Business'Bank, maar de gebruikers moeten ook hun steentje bijdragen. U besteedt dan ook best aandacht aan zowel de veiligheid van uw computer als uw gedrag op internet. We herhalen enkele essentiële regels:

  • ING zal de pincode van uw bankkaart, uw Home'Bank- of Business'Bank-paswoord of de "RESPONSE" van uw ING Card Reader nooit vragen via telefoon of e-mail.
  • Update uw besturingssystemen en al uw toepassingen (inclusief browsers... ) regelmatig door de automatische updates te activeren.
  • Update regelmatig uw antivirusprogramma's en voer regelmatig een volledige scan uit.
  • Zorg ervoor dat er steeds een firewall op uw computer is geactiveerd om permanent de inkomende en uitgaande informatiestromen te controleren.
  • Open geen bijlagen bij e-mails die van een op het eerste gezicht betrouwbare bron komen, maar er ongewoon uitzien (bijvoorbeeld een e-mail van uw bank met schrijffouten). Neem bij twijfel contact op met de afzender om de echtheid van het bericht na te gaan.
  • Bezoek geen illegale sites. Dergelijke sites hebben ook als doel uw computer te infecteren. Dat geldt zeker voor illegale downloadsites.

Hoe beschermt u uw vertrouwelijke gegevens?


  • Uw ING-bankkaart is de toegangssleutel tot Home'Bank of Business'Bank. De ING Card Reader laat u toe om deze sleutel te gebruiken en toegang te krijgen tot Home'Bank of Business'Bank. Daarom is het heel belangrijk dat u onmiddellijk uw ING-bankkaart laat blokkeren bij verlies of diefstal via Card Stop op het nummer +32 70 344 344.
  • Noteer de geheime codes en paswoorden van uw Home'Bank of Business'Bank nergens en bewaar ze niet op uw computer, ook niet als een programma u voorstelt uw paswoord op te slaan. Op die manier vermijdt u dat deze vertrouwelijke gegevens in verkeerde handen terechtkomen.
  • Maak nooit vertrouwelijke gegevens bekend op sociale netwerken (Facebook, Myspace…).

Vragen of twijfels? Bel ING op het nummer +32 2 464 60 01 of surf naar